måndag 15 februari 2016

Indisk afton med öl och vin till kryddstark mat

För ett tag sedan hade vi indisk kväll med våra vänner. Värdfamiljen planerar då maten och sedan lagar vi tillsammans. Ofta delar vi in oss så att männen lagar något medan kvinnorna relaxar och sedan byter vi. Kvällen handlar om maten och om drycken och vi lär oss massor av varandra och av vad vi hittar på nätet. Bla lärde vi oss att man helst ska dricka öl till indiskt. Vi hittade inte indisk öl på systemet och när jag googlade runt hittade jag att man skulle ta IPAöl (Indian Pale Ale). På systemet fick vi dock rekommenderat nedanstående öl och vin vilka båda var söta för att detta går bättre ihop med kryddstark mat. 
Meny:


Zinfandel är en druva som odlas i Kalifornien, sydafrika, Australien, Chile och Apulia (Italien). Zinfandelviner är ofta väldigt söta. Dessa vi drack är från Italien och av dessa är det vänstra sötast. De var båda väldigt goda och passade till den kryddiga maten.
Jag är inte förtjust i öl pga den beska smaken. Jag smakade dock ändå på dessa båda öl och den vänstra var så söt att jag nästan inte alls kunde känna den beska smak jag ogillar. Ska jag börja lära mig dricka öl hade denna därför varit bra. De som drack mer av ölen tyckte att det var bra öl till den kryddstarka maten. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar