lördag 17 februari 2018

Kombucha

Jag har börjat brygga kombucha. Det är te som får fermenteras och då bildas massor av goda bakterier som tarmen mår bra av. Det är lite speciellt i smaken. Ju längre tid man låter det fermenteras ju me r åt vinägerhållet går den. När den är klar kan man låta den stå och smaksättas och då kan även kolsyra bildas. Jag tycker att detta blev jättegott och än så länge har jag provsmaka nedanstående; Mango (favorit), hallon, ingefära och blåbär. Me jag har också satt fler på bryggning; citron, lime, saffran, äpple, päron, kiwi, blåbär, jordgubb och banan. 
Bilden längst ner visar min stora kastrull när jag kokar mitt te. Det måste vara svart, ekologiskt och utan eteriska oljor mm. För att lära dig mer om kombucha rekomenderar jag Forsnäs hemmans hemsida och facebooksida. Jag rekommenderar sedan Pekoe för att köpa bra te till fermentering. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar