torsdag 5 april 2018

Slätt surdegsbröd

Detta bröd är helt utan jäst och jag tror att jag skule gett det lite mer kärlek när jag gjorde det. Dels ska man vika in luft i det under den långa jästiden, och det gjorde jag dåligt, och dels skulla jag låtit det bi helt klart i ugnen, Nu blev det lite degigt. 2 bröd.

Ingredienser:
5 dl vatten
275 g surdeg
800 g vetemjöl special
25 g salt

Gör så här:
Blanda alla ingredienser(utom saltet) i en assistent och låt den gå i 15 minuter.
Låt degen vila lite innan du kör igång igen för att blanda in saltet och kör ytterigare 8 minuter.
Låt jäsa i minst3 h. Under den tiden tar du några gånger degen och plattar ut den till en rektangel. Vik 1/3 över och den andra tredjedelen över. Se till så att det kasplas in luft i degen.
Dela i två lika stora bitar och forma bröd på en plåt. Du kan behöva ha ytterligare mjöl på händerna då degen är ganska klibbig.
Lägg upp i jäskorgar om du vill och jäs i minst 5 h.
Grädda i 230 grader i 5 minuter. Släng in lite isbitar i botten av ugnen.
Sänk värmen till 180 grader och grädda ytterligare 1h. Ha gärna i en termometer och grädda till 98 grader. Öppna luckan i slutet och släpp ut fukten några gånger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar