fredag 17 juli 2015

Potatisgnocchi med tomatsås

Potatisgnocchi och pastagnocchi finns ju men jag har bara smakat pastagnochhin tidigare och var nyfiken på potatissorten. Jag letade fram ett recept, köpte rätt sorts potatis (mjölig) och gjorde egna gnocchi. Nu undrar jag vad alla som gillar detta ser i det? Jag tyckte det blev mjöliga munsbitar av potatismos bara. Tomatsåsen som jag hade till blev däremot god. Men det var mycket jobb med denna rätt och jag tyckte verkligen inte att det var värt det. Mannen tyckte rätten var ok att äta (han gillar inte tomatsås egentligen) men inte heller han tyckte att det var värt allt arbete. Här kommer i alla fall receptet om det är någon annan som, i motsats till, mig faktiskt gillar potatisgnocchi.

Tomatsås

ingredienser:

1 burk passerade tomater
1 burk krossade tomater
4 små hackade charlottenlökar
3 klyftor riven vitlök
10 strimlade basilikablad
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 krm socker
3 msk olivolja

Gör så här:

Värm olja i en kastrull och fräs vitlök och lök utan att det får färg.
Tillsätt tomater och smaksättning och puttra i 30 minuter.
Lägg i basilikan och småkoka i 10-15 minuter till.

Potatisgnocchi

Ingredienser:

800 g mjölig potatis
3,5 dl vetemjöl
2 ägg
1 msk olivolja

Gör så här:

Koka potatisen och när den sedan svalnat lite pressar du den med en potatispress så att du lätt kan göra en röra utan klumpar sedan.
Tillsätt mjöl, ägg och olivolja och blanda ihop till en deg.
Forma längder ca 2 cm i diameter. Se till att det är mycket mjöl runt dem så att de inte klibbar i bakbordet.
Skär 2 cm bitar. Försök forma dem med en gaffel så att de bli randiga på en sida och skålformade på andra.
Koka i lättsaltat vatten.
När de flyter upp efter ca 3 minuter är de klara. Fiska upp med en hålslev.


Servera gnocchin med tomatsåsen och riven parmesanost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar