lördag 15 augusti 2015

Pastakuddar

Smaken var god men formen på de här pastakuddarna var inte helt klockren. Det var minsann inte lätt att göra pastakuddar men jag ska absolut göra om det. Jag lärde mig att fyllningen ska vara av ganska hård konsistens och att skarvarna måste tryckas igen ordentligt. Jag lärde mig också att de nog ska i kastrullen så fort som möjligt. Mina fick ligga i ca 10 minuter och hann då påverkas i pastadegen på undersidan så det var svårt att få upp dem från underlaget när det var dags att lägga i dem i kokvattnet.
Tillsammans med en god tomatsås hade detta kunnat vara en vegetarisk rätt men nu hade jag det som tillbehör till grillat kött.
Receptet ger tillbehör för 4 personer men bara 2 personer om man serverar det som ensamrätt.
Ingredienser:
Pastan:
1,5 dl vetemjöl
2 dl durummjöl
3 ägg
Fyllningen:
2 dl färska, klippta, blandade örter
200 g färskost
salt
svartpeppar

Gör så här: 
Blanda vetemjöl och durummjöl i en skål.
Gör en grop i mitten och knäck äggen däri.
Rör om  bland äggen så att mjölet, lite i taget, tas upp av äggen och degen till sist blir fast i sin konsistens.
Knåda och få ihop degen till en smidig, fast deg.
Låt vila i minst 10 minuter. Om du vilar en längre tid så plasta gärna i degen och lägg i kylen.
Blanda ihop fyllningen.
Kör pastadegen i pastamaskinen så du får tunna långa, breda remsor. Ca 10 cm breda.
Lägg ca 1 tsk fyllning på en bit. Vik över en flik.
Pensla med ägg på kanterna och tryck ihop med en gaffel.
Koka upp mycket vatten med salt i.
Lägg försiktigt ner pastakuddarna i det kokande vattnet, gärna med en hålslev.
Koka i ca 2 minuter.
Fiska upp pastakuddarna med en hålslev.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar