fredag 30 september 2016

Ärtsoppa

Billig och bra mat. Varför gör jag inte detta oftare? Kanske för att barnen inte gillar det eller kanske för att det faktiskt kräver lite planering och tar lång tid även om det inte är jobbigt i sig. 
Jag hade inte fläsk hemma så jag tog det jag hade och det blev faktiskt riktigt bra. Det var 1/2 kg rimmad oxbringa som jag hittade i frysen. Men det går ju egentligen precis lika bra att göra soppan helt utan kött.
Detta blev ca 5 portioner.
Ingredienser:
1/2 kg torra gula ärtor
1,5 l vatten
2 gula lökar
1 tsk mejram
1 tsk timjan
2 lagerblad
5 st kryddpepparkorn
1/2 kg rimmad oxbringa
salt

Gör så här:
Lägg ärtorna i blöt i rikligt med vatten redan 1 dygn tidigare.
Häll av vattnet och koka upp ärtorna i nytt vatten (1,5l).
Hacka löken och lägg i den, kryddorna och köttet.
Koka i minst 1,5 h.
Ta upp köttet och skör i tärningar och lägg i soppan igen.
Smaka av med salt och eventuellt mer timjan och mejram.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar