onsdag 5 oktober 2016

Hemgjord majonnäs

När man köper majonnäs får man läsa vad som är i den. Det kan vara en hel lång lista med ingredienser men det kan också vara bara några få. Enklast är väl då att göra den själv så vet m an vad som är i den. Jag har fått för mig att det var svårt att få ihop en majonnäs men jag lyckades första gången och det blev riktigt tjock och fin konsistens på den. Detta gav ca 2 dl.

Ingredienser:
2 äggulor
1 tsk senap
1 msk vitvinsvinäger
2 dl olja ( jag tog rapsolja)
salt
svartpeppar

Gör så här:
Kör gulor, vinäger och senap med en mixerstav och häll sedan långsamt i olja. Lite i taget. I början får man vara mer försiktig och på slutet kan man ösa på lite mer.
Smaka av med salt och peppar samt om du vill smaksätta med t ex citronsaft och cayennepeppar som jag gjorde med mina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar