måndag 28 november 2016

Kakklubbor och regnbågskakor

Först bakade jag muffins med olika karamellfärg i. I varje skål smulade jag sedan sönder 2 muffins av samma färg och blandade med vit choklad och vispgrädde.  
Det blev till en formbar degmassa som jag tog bitar av och formade till en boll. 

Dessa bollar doppade jag sedan i vit choklad och satte en pinne i.
Jag orkade inte göra kakklubbor av all deg så till sista bara formade jag alla färger till ormar och la ovanpå varandra. Jag skar sedan ut ovanstående kakor.

Ingredienser:
100 g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 dl mjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk karamellfärg av 5 olika färger
150 g vit choklad
3 msk vispgrädde

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna medan du vispar ägg och socker pösigt.
Blanda sedan ihop alla ingredienser till kakorna.
Fördela smeten i 5 skålar och häll i karamellfärg så att varje skåls smet får sin färg.
Häll i muffinsformar.
Grädda i 200 grader i 10 minuter.
Smula sönder muffins i skålar och häll färgerna för sig själv i varje skål.
Smält 50 g vit choklad och blanda den med vispgrädde. Häll i varje skål och blanda så att de blir som deg på nytt.
Ta ca 1 tsk deg från varje färg och sätt ihop till en boll. Doppa i smält choklad, sätt en pinne i och ställ att kallna och stelna.

Av den deg som blir över kan du göra kakor som inte har vit choklad om sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar