fredag 13 januari 2017

Rotfrukt- och kycklingsoppa

Jag stor och skar rotfrukter för att ha i ugn när jag kom på att jag ju kunde skära dubbelt så mycket och lägga i en gryta med vatten för att koka till soppa dagen efter. Jag la även i kycklinglårfilé i bitar så blev det en ännu matigare soppa. Mannen tyckte soppan kunde vara utan kycklingen och lassade över den till mig men jag tyckte att det var gott med kyckling däri. 4 portioner.
Ingredienser:
1 rödbeta
1 morot
1 polkabeta
1 gulbeta
1 lök
Lite blomkål
500 g kycklinglårfiléer
1 l vatten
3 msk fond
salt
svartpeppar
valfria kryddor t ex paprika, curry, cayennepeppar

Gör så här:
Skala och skär grönsakerna i bitar och lägg i kastrull.
Dela kycklinglårfiléerna i lite mindre bitar.
Häll på vatten och fond. och koka upp. Låt sedan koka i ca 15 minuter.
Krydda och smaka av.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar