söndag 26 juli 2015

Bagels

Bagels åt vi många när vi var på semester i USA. Jag blev nyfiken på hur man gör dessa kompakta fuktiga bullar. Jag letade reda på lite olika beskrivningar och testade. Det tog ganska lång tid och jag lärde mig av mina misstag. Man skulle ha hål i mitten. Jag gjorde en bulle och formade ett hål i mitten. Jag tyckte jag tog i och gjorde hålet stort nog men jag skulle ha överdrivit ännu mer eftersom det i princip jäste ihop. Det var heller inte enkelt att göra ringen jämn. Nästa gång ska jag rulla en orm och nypa ihop ändarna istället. Varför är där hål då? Jo, det fick jag lära mig av erfarenhet. De som inte hade hål i mitten blev otroligt degiga och det slutande med att jag delade dem på mitten och gräddade dem på det viset. 
Ingredienser:
1/2 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
2,5 tsk salt
2 msk flytande honung
13,5 dl vetemjöl special
vatten till kokning
1 äggvita
sesamfrö eller andra frön som t ex vallmofrö, linfrö eller solrosfrö

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke och lös den med det ljumna vattnet. 
Blanda i salt och honung.
Rör ner mjölet. Degen ska bli ganska hård.
Låt degen jäsa i 1h.
Dela degen i 12 bitar och forma bagels med stora hål i mitten.
Jäs i 45 minuter.
Koka upp vatten i en stor kastrull och sätt ugnen på 175 grader.
Lägg ner några bagels i taget i det kokande vattnet. Använd hålslev. Koka 2-3 minuter innan du vänder de flytande bagelsen och kokar dem lika länge på denna sida.
Ta upp och låt dem torka på torr handduk. 
Lägg på plåt.
Pensla med uppvispad äggvita och strö över frö.
Grädda i 175 grader i 25 minuter. Ha dem i mitten av ugnen och höj dem ev till översta läget de sista 5 minutrarna för att få mer färg.

Servera med färskost och andra goda tillbehör som du själv väljer. Jag valde sallad och serranoskinka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar