tisdag 4 augusti 2015

Vegetariska hamburgare med citron- och senapssås

Lite annorlunda hamburgare än vad vi är vara vid hemma. Barnen räknade jag inte med skulle tycka om dem så de fick vanliga. Mannen gillade inte såsen för han tyckte den var för syrlig men det tyckte inte jag. Jag funderar dock på om jag inte borde ha kryddat den vegetariska hamburgaren antingen i smeten eller utanpå vid stekningen. 5 stora hamburgare blev det men nästa gång ska jag göra 8 mindre istället. De är lättare att hantera och matchar kanske brödens storlek bättre.
Ingredienser:
4 dl kikärtor (jag kokte 2 dl enligt beskrivning men du kan också köpa konserverade)
2 ägg
1 vitlöksklyfta
1 msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
0,5 dl hackad basilika
0,5 tsk salt
svartpeppar
1 dl sesamfrön
olivolja
Hamburgerbröd
Dressing
Salladsblad
Skivad gul lök

Gör så här:
Blanda ihop ägg och kikärtor och kör med mixerstav.
Riv ner en vitlök.
Blanda ner mjöl och smaksätt med tomatpuré, basilika, salt och peppar.
Forma 8 st platta hamburgare och vänd dem i sesamfrön innan du steker dem i rikligt med olivolja ca 3 minuter per sida.

Servera med hamburgerbröd, lök, sallad och dressing.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar