söndag 25 september 2016

Choklad- och körsbärsmarmelad

Jag var ute och gick en kväll med mannen då vi råkade komma förbi ett körsbärsträd som stod på allmän plats. Jag smakade på de mörkt vinröda bären och de var helt gudomliga. Några dagar senare cyklade jag förbi och plockade 2 kg. Hälften blev uppätet och den andra hälften gjorde jag denna marmelad av. Jag kan tänka mig att marmeladen kan vara god att varva med glass/vaniljsås och kakkross till en efterrätt.

Ingredienser:
1 kg körsbär
3 dl syltsocker
1 msk citronsaft
70 g mörk choklad

Gör så här:
Kärna ur körbären och lägg i kastrull med de andra ingrediensern. Krossa 1/2 dl kärnor och lägg i en sil där krosset inte kan rymma. Låt detta koka med.
Koka i 10 minuter och häll sedan på rena glasburkar och förslut locken.
Ställ att svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar