onsdag 23 november 2016

Kalvdans med ägg

Kalvdans ska ju göras på den proteinrika råmjölken som kommer från den första mjölkningen efter att kon kalvat. Jag fick tag i sådan mjölk och försökte mig på det. Jag lyckades inte första gången. Andra gången letade jag runt och läste på. Om mjölken inte innehåller tillräckligt med protein så kan man tillsätta mjölkpulver eller ägg. Jag hade ägg hemma och provade. Kanske detta inte är riktigt samma sak för jag är besviken. Jag har hört att det ska vara så gott och så lent. Ja, gott var det ju för jag gillar kardemumma. Men det var ju en äggstanning utan allt annat som man brukar ha äggstanningen till.

Ingredienser:
1,5 l råmjölk (eller fet mjölk)
1 krm kardemumma
1 krm salt
1 msk socker
2-3 ägg

Gör så här:
Vispa ihop allt och häll i en ugnsform.
Grädda på 150 grader i 1,5-2 h.
Kalvdansen ska ha stannat men inte helt. Den stelnar lite till efter att du tagit ut den.
Servera med bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar