måndag 15 januari 2018

Kombucha

Scoby, kombucha, tesvamp eller volgasvamp. Kärt barn har många namn. Detta är visst en dryck från norra Sverige/Finland och sedan österut. Man har druckit den i århundrade och gjorde det för att man mådde bra i magen. Det är sockrat, svart te som jästsvamp får jäsa/fermentera och som då håller väldigt länge samtidigts som det innehåller massor av goda bakterier. Jag lyckades få tag i en via egenkombucha och sedan köpte jag svart, ekologiskt te från Pekoe. Jag har fått massor av bra information om hur jag ska göra och jag får också hjälp längs med vägen om det behövs. Första satsen ger i princip bara en ny sats. Och andra omgången kommer att ge mig en sats på några liter. Denna sats kan jag ta och smaksätta och kolsyra naturligt. Det ska bli jättekul att experimentera med detta. 
Så småningom ska jag kunna dela med mig av kombuchasvampen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar