onsdag 31 januari 2018

Tiramisuglass

Tiramisu är ju egentligen inte min favorit då jag inte gillar kaffe men vad gör man inte när det är italiensk afton. Men jag får erkänna att jag petade bort kaffedelarna... 4 portioner.

Här är dessertvinet vi hade till. Det var på rekommendation från Systemet och mycket gott.

Ingredienser:
1 äggula
3/4 dl socker
2 dl vispgrädde
1 dl kesella
citronsest från 1/2 citron
apelsinsest från 1/2 apelsin
3/4 dl starkt kaffe
1 msk konjak
6 st savoirekex
1/2 msk kakao

Gör så här:
Vispa ägg och socker.
Vispa grädden hård i en anna skål och blanda sedan ner keasella, äggsmet och sesten.
Blanda kaffe och konjak och låt kexen suga upp vätskan.
Lägg kexen i en skål eller ett glas. Häll över glassmeten.
Låt stå i frysen i 3 h och ta sedan ut 20-30 min innan servering.
Om du vill göra som mig så klär du in skålarna med plastfolie och vänder dem sedan upp och ner vid serveringen.
Sikta över kakao precis innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar