Visar inlägg med etikett -bär. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -bär. Visa alla inlägg

onsdag 3 januari 2018

Kefirgröt

Efter ett tips från en träningskompis gjorde jag den här grötan som skulle stå och dra över natten. Väldigt mättande.
Ingredienser:
2 dl kefir
1 msk chiafrön (helst krossade)
1 tsk nyponskalsmjöl
färska/frysta/torkade bär

Gör så här:
Blanda allt och låt stö över natten så att chiafröna kan suga åt sig vätska och få allt att tjockna.

lördag 5 augusti 2017

Bärmaräng

Varm och mumsig efterrätt. Barnen tyckte att bären var sura trots att jag sockrat rejält...men marängen slank ner illa kvickt :-P. Räkna själv om receptet efter hur många portioner som ska göras.
Ingredienser:
1 dl blandade bär
1 tsk florsocker
1 msk socker
1 tsk honung
1/3 äggvita
1/3 dl socker

Gör så här:
Blanda bären med socker och honung och lägg i form/ar.
Vispa äggvitan.
Häll i sockret och fortsätt vispa ännu hårdare.
Klicka ut marängsmeten över bären.
Gratinera i 175 grader i 15 minuter.

söndag 16 oktober 2016

Tattis cheesepaj

Tatiana bjöd mig på denna paj för mer än 20 år sedan och detta är ett recept som jag sparar. När hon bjöd på den var den helt utan bär och fantastiskt god. Jag har därefter provat den med olika sorters bär och den är fantastiskt god oavsett bärsort. 1 stor pajform för 8-10 personer.

Ingredienser:
100 g smör
2 dl ströbröd
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
300 g philadelphiaost
2 ägg
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3-5 dl bär
3 dl gräddfil
1 msk vaniljsocker
2 msk socker (eller mer om du har sura bär)

Gör så här:
Smält smöret och blanda med ströbröd, vaniljsocker och socker.
Platta ut på botten av en stor pajform.
Vispa ihop ost, ägg, vaniljsocker och socker och häll detta över det första lagret i pajformen.
Gratinera i 25-30 minuter i 175 grader.
Bred ut bären över pajen.
Vispa ihop gräddfil, vaniljsocker och socker och häll över bären.
Grädda i 20 minuter(eller mer om bären är frusna) i 175 grader.
Låt gärna pajen mogna 1-2 dagar i kylen innan du serverar den.

fredag 14 oktober 2016

Mjölkfri efterrätt

Alla andra ska äta en cheesepaj. Vad serverar man då till en som är mjölkallergiker? Ja, det blev till att googla och använda fantasin igen. Här är en enkel frusen efterrätt för bara en person.

Ingredienser:
2 digestevekex (obs, kan innehålla spår av mjölk)
1 msk olja
1 dl mjölkfri vaniljsås
ev bär

Gör så här:
Kör digestivekexen i en mixer. Ta undan en del av det mixade som ska vara överst på pajen.
Mixa vidare med oljan och pressa sedan ut detta i en liten portionsform.
Häll på färdig vaniljsås, strö över lite bär och sist smulor.
Ställ in i frysen några timmar och ta fram för servering en liten stund innan den ska ätas.

måndag 2 maj 2016

Frukt- och bärglass

Denna glass blir som en sorbetglass. Riktigt gott faktiskt. 
Ingredienser:
225 g frysta hallon eller hallon/blåbär
1 banan

Gör så här:
Mixa hallonen så smått det går.
Mixa i bananen också.


fredag 1 april 2016

Ägg- (protein) våffla

Våffla utan gluten som också är väldigt mättande. Förvänta dig inte krispiga våfflor här. Dessa är mjuka och ganska smaklösa men det löser du med kanel och sylt eller ännu hellre bär. För 1 våffla.
Ingredienser:
1 ägg
1 msk matlagningsgrädde eller naturell yoghurt
1 msk husk
kanel
sylt eller bär

Gör så här:
Vispa ihop ägg, grädde och kanel.
Häll på husk och vispa snabbt så att det inte hinner bildas klumpar.
Grädda i ett våffeljärn och servera med bär. Vill du lyxa till det så är det gott med vispad grädde också :-P