Visar inlägg med etikett -lagerblad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -lagerblad. Visa alla inlägg

tisdag 12 december 2017

Löksill

Till jul behövs sill. Sill kan man göra i ganska god tid innan. Jag köpte 5-minuters inläggningssill och fuskade därmed till hälften. En stor burk blev det av dessa 4 sillbitar.

Ingredienser:
ca 400 g inläggningssill
2 gula lökar
1 röd lök
5 msk ättika (12%)
2,5 dl vatten
0,5 dl socker
2 kryddpepparkorn
1 lagerblad

Koka upp ättika, vatten och socker med kryddpepparkorn och lagerblad i. 
Lägg i skalad, strimlad lök och låt svalna.
Skär sillen i mindre bitar och lägg i spadet. 
Häll på burk och låt stå kallt i några dagar innan servering.

måndag 1 maj 2017

Lammfond

Ett ben blev över när vi ätit upp vår lammstek. Varför inte göra en fond på den tänkte jag. Så här gjorde jag. 0,5 l.

Ingredienser:
1 köttben med lite sky
1 morot
1 palsternacka
1 gul lök
2 msk tomatpuré
2 lagerblad
10 vitpepparkorn
1,5 dl hackad purjolök eller salladslök
2 dl rött vin
0,75 l vatten
1 tsk rosmarin
1 tsk timjan
salt
svartpeppar

Gör så här:
Krossa vitpepparkornen och lägg sedan alla ingredienser i en kastrull. Koka i 5 h. Häll på mer vatten om det behövs.

måndag 17 april 2017

Kalops

Klassisk kalops som har fått stå och gona sig länge på spisen på svag värme. Smälter i munnen och är mild i sina smaker så i princip alla gillar det. 4 portioner.
Ingredienser:
600 g högrev
1 msk smör
2 gula lökar
2 morötter
5 dl vatten
5 kryddpepparkorn
4 lagerblad
2 msk köttfond
2-3 msk maizena
salt
svartpeppar

Gör så här:
Putsa köttet och skär det i bitar.
Stek köttet i smöret.
Lägg i gryta tillsammans med skalade morötter och lök i bitar.
Lägg i kryddpeppar och lagerblad och häll i vatten och fond.
Låt koka i minst 1h men gärna 3. Häll ev på mer vatten om det behövs.
Strö över maizena från en sil och rör i.
Smak av med salt och peppar.
Servera med potatis och rödbetor.

torsdag 2 februari 2017

Kotlettgryta

Riktig kalasmat som alla tyckte var god. Köttet blev saftigt och det var saftigt även några dagar efter då vi åt resterna. 1 stor gryta för 12 personer.
Ingredienser:
ca 2 kg kotletter
4 msk smör
grillkrydda
1/2 l vatten
4 dl matlagningsgrädde
3 msk majsena
5 små lökar
salt
svartpeppar
5 kryddpepparkorn
4 lagerblad

Gör så här:
Putsa köttet och ta bort ben. Skär i kotlettskivor om du har en hel bit.
Krydda med grillkrydda och stek i smör. Stek bara så att det får lite färg utan att genomsteka skivorna.
Lägg skivorna i en lergryta.
Häll vatten och matlagninsgrädde i stekpannan och vispa ur den. Blanda majsenan med lite vatten och häll i såsen. Vispa så att det inte blir klumpar. 
Häll i fond och krydda.
Häll såsen över kotletterna i grytan.
Lägg kryddpepparkornen och lagerbladen i en tesil och lägg ner i såsen mellan kotletterna. 
Skala löken och skär i halvor. Lägg överst i grytan. 
Sätt på locket och ställ in i ugnen i ca 2 h i 175 grader.

söndag 29 januari 2017

Lammgryta

Min lergryta hittade jag i städningen av skåpen. Den har jag nog aldrig använt. Nu var det dags. Gryta är lätt att göra då det sköter sig själv men man måste avsätta tid för den. Denna gryta räckte till ca 6 portioner.

Ingredienser:
1 kg lammframdel
3 msk smör
2 dl krossade tomater
4 dl vatten
2 dl rött vin
4 msk fond
salt
peppar
4 lagerblad
3 morötter
3 gula lökar
150 g champinjoner
paprikapulver
salt
peppar

Gör så här:
Finputsa köttet och dela i lagom stora bitar.
Stek i smöret till det fått färg på ytan och lägg sedan i grytan.
Häll på kokande vatten, krossade tomater, fond och rött vin.
Krydda och lägg i lagerblad, skalade morötter i bitar och skalad lök i bitar.
Rör om lite. 
Lägg champinjoner i bitar överst och sätt på locket.
Ställ i ugn på ca 150 grader i ca 3-3,5h.
Smaka av med mer paprikapulver, salt och peppar om du vill.
Servera med potatis.





fredag 30 september 2016

Ärtsoppa

Billig och bra mat. Varför gör jag inte detta oftare? Kanske för att barnen inte gillar det eller kanske för att det faktiskt kräver lite planering och tar lång tid även om det inte är jobbigt i sig. 
Jag hade inte fläsk hemma så jag tog det jag hade och det blev faktiskt riktigt bra. Det var 1/2 kg rimmad oxbringa som jag hittade i frysen. Men det går ju egentligen precis lika bra att göra soppan helt utan kött.
Detta blev ca 5 portioner.
Ingredienser:
1/2 kg torra gula ärtor
1,5 l vatten
2 gula lökar
1 tsk mejram
1 tsk timjan
2 lagerblad
5 st kryddpepparkorn
1/2 kg rimmad oxbringa
salt

Gör så här:
Lägg ärtorna i blöt i rikligt med vatten redan 1 dygn tidigare.
Häll av vattnet och koka upp ärtorna i nytt vatten (1,5l).
Hacka löken och lägg i den, kryddorna och köttet.
Koka i minst 1,5 h.
Ta upp köttet och skör i tärningar och lägg i soppan igen.
Smaka av med salt och eventuellt mer timjan och mejram.



onsdag 11 maj 2016

Svart linsgryta med spätta

Denna var ok men inte mer. Dock lyckades jag med spättan som blev saftig och smakrik. 4 portioner.
Ingredienser:
3 dl torra svarta linser
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 palsternackor
1 morot
1/2 dl valnötter
1 msk olja
oregano
100 g färsk spenat
600 g spättafilé
vatten
citronpeppar
salt
3 lagerblad

Gör så här:
Blötlägg linserna kvällen innan.
Koka upp linserna och häll av vattnet. Koka upp i nytt vatten och låt koka i 10-15 minuter. Spara spadet.
Skala lök, vitlök, morot och palsternacka. Skär och mindre bitar och riv vitlöken.
Fräs lök, vitlök och valnötter i olja. Krydda med oregano och stek lite till.
Häll i spadet från linserna och låt koka upp. Mixa alltihop så slätt du kan.
Tillsätt morot, palsternacka och linser och låt koka upp igen. Koka en liten stund så att morötterna blir lite mjuka.
Rulla ihop spättafiléerna och lägg snyggt på botten av en kastrull.
Häll på vatten så att det precis täcker.
Krydda med salt, citronpeppar och lagerblad. Låt koka i mindre än 10 minuter.


måndag 9 maj 2016

Vildris med tomater

På bilden syns vildriset med tomater samt stekta skogschampinjoner och halloumitapenade. 4 portioner.
Ingredienser:
3 dl vildris
3 lagerblad
1 msk olja
1 burk krossade tomater
2 vitlöksklyftor
salt
svartpeppar

Gör så här:
Koka riset i saltat vatten i ca 30 minuter. Riset ska öppna sig och visa sitt inre.
Stek lagerbladen i olja och häll sedan över de krossade tomaterna samt rivna vitlöksklyftor. Koka i 10 minuter.
Häll bort vattnet från riset.
Häll tomatkrosset över riset och krydda.

torsdag 5 maj 2016

Svart böngryta

Denna gryta var ett helt ok alternativ om man vill äta vegetariskt. Kanske hade det varit godare om man bytt ut gulbetorna mot rödbetor.
Ingredienser:
4 dl torkade svarta bönor
1 gul lök
2 morötter
2 gulbetor
1 msk olja
10 st svartpepparkorn
3 lagerblad
salt
3 msk vitvinsvinäger
6-800 g potatis
4 msk maizena
1 dl vatten
salt
svartpeppar

Gör så här:
Blötlägg bönorna kvällen innan.
Koka upp bönorna och häll bort vattnet. Koka upp dem igen och koka i 30-40 minuter. Häll inte bort spadet.
Skala lök, morötter och gulbetor och skär i bitar.
Fräs i kastrull i oljan.
Krydda och fräs lite till.
Häll på vatten och bönspad så det täcker grönsakerna.
Koka i ca 20 minuter.
Koka samtidigt potatisen i saltat vatten.
Blanda ner bönorna i grytan och red med maizena utblandat i kallt vatten.
Låt grytan koka ytterligare någon minut så den tjocknar. Smaka av med kryddor du gillar.

måndag 11 januari 2016

Tunga

Efter att ha sett en massa matprogram på TV där de testat tunga och tyck att det var så gott så var jag bara tvungen att testa. Smaken var helt ok och konsistensen väldigt mör men det kändes verkligen konstigt att det var tunga. Man ska enligt mina googlingar äta tunga med potatismos men jag åt med surkål och bearnaise. Jag skar senare upp tungan i tunna skivor för att ha som pålägg.

Ingredienser:
1 rimmad tunga (svin, nöt och kalv) eller några stycken (lamm)
vatten
4 kryddnejlikor
1 gul lök
6 vitpepparkorn
½ lagerblad
1 morot, skalad

Gör så här:
Halvera löken och stick nejlikorna i den.
Lägg tungan i en kastrull och fyll på med lök, peppar, lagerblad och morot i bitar.
Häll på vatten så att tungan täcks. 
Koka och fyll på med vatten om tungan hamnar ovanför ytan.
Dessa tiden hittade jag på nätet:
30 minuter- 1 timme för lammtunga
1-1 ½ timme för kalvtunga
1-2 timmar för svintunga
2-2 ½ timmar för oxtunga

lördag 24 oktober 2015

Nötköttsgryta med choklad

 Smakrik, mustig gryta som fick stå och gona sig i ugnen i 6 h. Denna gryta räckte till 6 portioner.

Ingredienser:
600 g nötkött i kuber
2 msk olja
salt
svartpeppar
1 gul lök
2 morötter
10 cm purjolök
olja
2 tsk chiliflakes
2 tsk kanel
1/2 dl vinäger (röd eller vit)
2 lagerblad
1/2 dl tomatpuré
2 burkar krossade tomater
80 g mörk choklad

Gör så här:
Krydda köttet och stek i oljan.
Stek under tiden hackade morötter och lök i en annan stekpanna med olja. Lägg även i hackad purjolök.
Krydda grönsakerna med chili och kanel.
Häll tomater och tomatpuré i en ugnssäker gryta och lägg i lagerblad.
Häll i grönsaker och kött i tomaterna.
Häll vinäger i stekpannan efter köttet och rör om för att få med alla köttsafter. Häll i grytan.
Lägg i lagerblad i grytan. Rör om och ställ i botten på ugnen i flera timmar. Gärna över natten. 80-100 grader.
Lägg ner chokladen i mindre bitar och rör om innan servering.
Servera med ris och grönsaker.


söndag 11 oktober 2015

Stekt sill i ättikslag

Det blev massor av sill över efter stekningen av sillfiléer. Då kom mannen på att hans farfar ofta hade stekt panerad sill i ättikslag och att han tyckt att det var jättegott. Så låt oss prova. 
Uppdatering: Här var alldeles för mycket ättika!
Ingredienser:
0,5 kg färdigpanerad, stekt sillfilé
1 l vatten
3 dl ättika
5 dl socker
10 lagerblad
1 msk kryddpeppar
10 svartpepparkorn
1 msk salt
2 rödlökar

Gör så här:
Blanda vatten, ättika, socker och kryddor i en kastrull och värm tills sockret har smält. Det ska inte koka.
Lägg sillen i en burk, lägg skivad lök överst och häll lagen över.
Låt stå i en vecka.
Ät som den är eller ät på en smörgås.