Visar inlägg med etikett -fisksås. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -fisksås. Visa alla inlägg

fredag 20 september 2019

Kimchi

Första smakprovet var inte bra. Konstig smak och konsistens men redan andra gången tyckte jag att det var salt och gott och kände nästan att jag skulle kunna vänjam mig vid detta och tom bli lite sugen. 1 l.
Ingredienser:
800g -1 kg salladskål
2 msk salt
1 msk vatten

0,25 hackad gul lök
0,25 hackat äpple
4 hackade vitlöksklyftor
2 cm hackad ingefära
1 msk vatten
1 hackad röd chilifrukt
1 msk fisksås
1 dl hackad purjolök eller vårlök
1 tsk socker
1 tsk salt
2 msk gochugoru

Gör så här:
Skär sallads kålen i bitar och häll på vatten och salt. Massera in det och låt seda stå i 2 h i rumstemperatur. Vänd om emellanåt.
Lägg lök, äpple, vitlök och ingefära i en mixer och kör till en smet.
Blanda ner resten och ställ åt sidan.
Skölj salladskålen i ett durkslag med vatten.
Massera i såsen och fyll sedan en burk med kimchin. Se till så att du har ett tättslutande lock och ha gärna över en påse med vatten för att få bort så mycket luft som möjligt.
Låt stå i rumstemperatur i 1 dygn och sedan i kylen i minst 4 dygn.


tisdag 8 maj 2018

Nudelwok

Det är verkligen inte ofta jag äter nudlar. Här är det dessutom risnudlar och jag tror att äggnudlar är vanligare? Jovisst var det gott. Med lite extra örtsalt på också så blev det mumma. Jag tycker att örtsalt ofta förhöjer smaken och vi tar ofta fram kryddburken på bordet. 4 portioner.
Ingredienser:
200 g okokta risnudlar
400 g kycklingkött (färdigt i bitar)
1 msk sesamolja
150 g broccoli
1 stor morot (skalad och slantad)
150 g sockerärtor
2 klyftor vitlök
1 msk fisksås
1 röd chilipeppar (finriven)
1 msk farinsocker
1 msk riven ingefära
1 lime (saften)
2 dl jordnötter

Gör så här:
Börja med att lägga nudlarna i kokande vatten.
Hetta upp oljan i ett stekjärn och stek broccoli, morot, vitlök och sockerärtor däri.
Blanda ihop fisksås, chili, socker, ingefära och limesaft.
Lägg i kyckling och häll över röran. Rör om.
När nudlarna är klara häller du bort vattnet och lägger i nudlarna i stekjärnet och blandar runt.
Strö över jordnötterna vid servering.


fredag 22 december 2017

Glaserade tjocka revben

En riktigt het glace som gav lite sting till julmaten. Det blev ganska mycket glace så det tänker jag frysa in och ha till sommaren när jag grillar.
Ingredienser:
0,5 dl oystersås

Gör så här:
Koka revbenen eller grädda dem i ugn på låg värme i 1,5 h så att de är klara innan du ska fixa med glacen. Låt dem svalna.
Blanda ihop alla ingredienser till glacen. Pensla gärna på revbenen långt innan du ska ha in dem i ugnen.
Grädda i 225 grader i 20 minuter.

tisdag 10 oktober 2017

Asiatisk biffsallad

Det är inte lätt att alltid variera sin sallad men här lyckades jag tycker jag. Mycket gott med alla dessa starka smaker från teryakisås, chili, mynta, jordgubbe och lime. Det jag inte lyckades med var att steka köttet. Det skulle så klart ha varit mycket rödare. 2 portioner
Ingredienser:
150 g ryggbiff
olja
1 dl teriyakisås
1 vitlöksklyfta
1 msk riven ingefära
60 g roccula
1 färsk mynta
2 dl jordgubbar
1 dl hackad purjolök
1 rödlök i tunna skivor
10 cocktailtomater
2 dl hackad gurka
2 msk sesamfrö
1 msk limesaft
1 msk fisksås
1/2 tsk socker
1 msk olja

Gör så här:
Stek köttet hastigt i oljan och lägg sedan åt sidan att vila lite. Spara köttsaften.
Blanda teriyakisås, riven vitlök och ingefära. Lägg i köttet.
Blanda roccula, mynta, jordgubbar, purjolök, rödlök, tomat och gurka och lägg på tallrikar.
Blanda köttsaft med limesaft, fisksås, socker och olja.
Skär upp köttet och lägg på salladen.
Ringla över dressingen och strö över sesamfrö.