Visar inlägg med etikett -dragon. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -dragon. Visa alla inlägg

onsdag 22 maj 2019

Kyckling i dragonsås

Denna hade jag nog gjort annorlunda om jag ska göra den igen. För det första så ska jag ha färsk eller fryst och inte torkad dragon i och för det andra ska jag inte reda med tapiokamjöl för det blev slemmigt. 2 portioner
Ingredienser:
300 g kycklinginnerfilé
1 msk olja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 dl kokosmjölk
1 msk fond
1 tsk senap
1 msk torkad dragon eller 0,5 dl färsk
salt
svartpeppar
1 msk redning (tapiokastärkelse)

Gör så här:
Skär innerfilén i lite mindre bitar och stek i oljan.
Stek med tärnad lök och riven vitlök.
Häll på resten av ingredienserna och smaka av när det puttrat någon minut.
Servera gärna med blomkålsris.

måndag 15 april 2019

Kycklingbuljong

Gör ett försök att göra en mer smakrik bujong som jag kan äta som soppa. Det slutade i en isbitsform full med buljong Tänker mig att jag kan ta 3 tärningar och hälla på kokande vatten för att få till 1 mugg buljong att dricka.

Ingredienser:
1 kycklingskrov
3 msk kokosolja
2 små morötter
2 små palsternackor
2 små lökar
2 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
0,5 msk basilika
0,5 msk timjan
2 tsk dragon
1 dl hackad färsk eller fryst persilja
1 dl hackad färsk eller fryst gräslök
1,5-2 l vatten

Gör så här:
Krossa eller skär skrovet i bitar och bryn det och löken (i grova bitar) i oljan.
Skär grönsakerna i grova bitar och lägg i tillsamans med alla kryddor.
Häll på vatten och koka i några timmar tills det reducerats. Sila bort gränsakre, kryddor och skriv och reducera ev lite till.



fredag 5 april 2019

Hemgjord bearnaisesås

Äntligen fick jag ihop en bea. Vissa säger att det är så lätt medan andra är jättenoga med temperaturer och får åndå nästan inte den att hålla samman. 2 portioner.
Ingredienser:
1 msk vitvinsvinäger
1 äggula
1 msk vatten
1 krm salt
125 g smör
1 tsk dragon
1 tsk worcestersås

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna. Jag smälte det nästan helt och rörde sedan så att allt smälte. Då hade det redan en låt temperatur. Nej, jag lät inte det klarna men det gick bra ändå.
Vispa ihop vinäger, äggula och vatten och fortsätt vispa medan du värmer det i ett vattenbad. När det börjar tjockna så är det dags att hälla i smöret lite i taget och fortsätta vispa.
Smaka till sist av med dragon och worcestersås. Låt den inte blir för varm.



fredag 22 mars 2019

Marinerad lammstek

Mmmm jättegott men det var minsann inte lätt att skära upp steken i snygga skivor när det var ett ben mitt i allt. Jag ska nog köpa benfri i fortsättningen.



 Ingredienser:
1 kg lammstek
3 vitlöksklyftor
0,5 dl olja
2 tsk senap
2 tsk timjan
2 tsk rosmarin
2 tsk dragon
1 tsk paprikapulver
salt
svartpeppar

Gör så här:
Dela vitlöken i mindre bitar.
Stick hål i lammsteken och stick in vitlöksbitarna.
Blanda ihop övriga ingredienser och massera steken med denna röra.
Lägg i bunke och täck med plast. Låt stå i kylen i några timmar, gärna över natten.
Ta ut steken och låt den stå i rumstemperatur medan ugnen blir varm.
Lägg steken i stekpåse och grädda färdig i ugn 160 grader i ca 3h. Innertemperatur 60 grader för rött och 70 grader för genomstek. Jag körde till 65 grader.
Ta ut köttet och låt det vila i minst 10 minuter.
Häll ut skyn och red. Jag redde med tapiokamjöl men det går bra med mjöl eller maizena också. Du ser skyn innan redningen här på bilden. Smaka av med salt och peppar.
Servera gärna med klyftpotatis och gelé.

måndag 21 maj 2018

Kyckling i dragonsås

Dragon är gott så nu har jag köpt en planta och satt i en av mina stora örtkrukor. Denna gång fick jag dock ta torkad dragon. 2 portioner
Ingredienser:
0,5 blomkålshuvud
2 tsk olja
400 g kyckling
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 dl vitt vin
1 mks fond
1 tsk senap
0,5 msk dragon
2 dl matlagningsyoghurt
1 msk maizena
1 tsk fond

Gör så här:
Skär blomkålen i små buketter och kycklingen i tärningar. Hacka lök och riv vitlöken.
Stek allt gyllenbrunt i oljan.
Blanda ner resten av ingredienserna och låt puttra tills kycklingen är helt klar. 10 minuter?
Servera med ris eller pasta.

måndag 2 april 2018

Dragon- och parmesanfisk

Jag har väldigt svårt för att variera mina fiskrätter och ska försöka ta tag i detta. Här är ett foskrecept på vit fisk som jag tyckte blev väldigt gott. Tråkig bild då den är från mina matlådor. 2 portioner.
Ingredienser:
2 bitar vit fisk á 175g
1/2 gul hackad lök
1 tsk smör
2 dl vitt vin
1,5 dl matlagningsgrädde
1 msk dragon
1 dl riven parmesan
salt
vitpeppar

Gör så här:
Stek löken i smöret.
Häll på övriga ingredienser och låt koka ihop lite.
Lägg i fisken och låt den puttra tills den är genomklar. Det tar bara ca 5 minuter.
Smaka av med salt och peppar
Servera gärna med potatismos.

torsdag 5 oktober 2017

Gräddkokta morötter

Ett gott, krämigt tillbehör. 2 portioner.
Ingredienser:
1 charlottenlök
350 g morötter
olja
3 tsk senap
1 dl vispgrädde
1 msk citronsaft
dragon
salt
svartpeppar

Gör så här:
Skala och skär morötterna i stavar.
Skala och hacka charlottenlöken fint.
Stek morötter och lök i olja i ca 5 minuter.
Häll på vispgrädde och klipp i dragon.
Låt puttra en stund tills  grädden tjocknat lite.
Smaka av med salt och peppar.

torsdag 20 april 2017

Fuskbearnaise

Denna tyckte jag inte smakade bearnaise egentligen trots alla ingredienser so hör till en traditionell sådan. Men det var god i alla fall. 2 personer.
Ingredienser:
2 dl creme fraiche
1 tsk dragon
1 msk vitvinsvinäger
1 msk riven lök
1,5 msk persilja
salt
vitpeppar

Gör så här:
Vispa ihop alla ingredienser och låt stå svalt ett tag för att sprida smakerna inom såsen.

fredag 10 mars 2017

Tomat- och paprikasoppa

En god soppa med massor av nyttiga vitaminer och mineraler. Saltigt och gott bacon i det... 4 portioner.
Ingredienser:
400 g cocktailtomater
1,5 paprika
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
2 msk grönsaksfond
2 msk balsamvinäger
2 msk olja
1 tsk basilika
1 tsk timjan
1 tsk dragon
1 tsk persilja
0,5 tsk spiskummin
salt
svartpeppar
2 dl lätt cremefraiche
2 pkt bacon

Gör så här:
Dela tomater och paprikor i mindre bitar och lägg i ugnsform.
Hacka rödlöken och riv vitlöken och lägg i.
Häll över olja och balsamvinäger.
Sätt in i ugnen i 20 minuter i 175 grader.
Häll över allt i en stor kastrull eller gryta.
kör med mixerstav, krydda och blanda i creme fraiche.
Späd med vatten till den konsistens du vill ha. Smaka av med mer kryddor.
Knaperstek baconet och servera detta på toppen. Ev kan du spara creme fraichen och också servera denna som en klick på soppan.

onsdag 14 september 2016

Kvargbearnaisesås

En "smalare" bearnaisesås. Ja, helt ok i smaken med riktig är så klart godare.
Bearnaisesåsen är den till vänster på bilden.
Ingredienser:
3 dl kvarg
2-3 äggulor (beroende på storlek)
1 msk vinäger
dragon
persilja
salt
vitpeppar

Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna och ställ svalt tills servering.

måndag 11 april 2016

Panerad spätta med stark sås

Ja, spättan fick inte lov att ta plats här och hann då bli lite bränd. Såsen krävde lite uppmärksamhet och ändå misslyckades jag lite med den. Jag råkade ta i lite för mycket chilipulver och såsen blev riktigt het. 4 personer.
Ingredienser:
8 spättafiléer
1 dl mjöl
2 ägg
1,5-2 dl skorpmjöl
salt
svartpeppar
2 msk smör
800g-1 kg potatis
1 msk smör
200 g champinjoner
1 vitlöksklyfta
2 msk mjöl
2 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
10 cocktailtomater
1 tsk paprikapulver
3 msk dill
2 tsk örter som t ex timjan och dragon
salt
svartpeppar

Gör så här:
Skala och koka potatisen i saltat vatten.
Dubbelpanera spättafileerna i först mjöl, sedan ägg och sist ströbröd kryddat med salt och peppar.
Hacka champinjonerna och riv vitlöken. Stek det i smör.
Strö över mjöl och späd sedan med matlagningsgrädde och mjölk.
Halvera cocktailtomaterna och lägg i.
Krydda med paprikapulver, dill och örter. Smaka av med salt och peppar om det behövs.

söndag 3 april 2016

Kasslerlåda

En salig röra. Allt i ett. Enkelt och gott. Tomaterna är inte helt goda varma så de kan man kanske servera till istället. En gratin för 4 personer. 
Ingredienser:
400 g potatis
1 stånd broccoli
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g kassler
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl mjölk
1 msk torkade örter som t ex dragon, körvel, timjan eller oregano
1 dl riven ost

Gör så här:
Skiva potatisen och koka en stund tills de mjuknat.
Skär kasslern och broccolin i mindre bitar, hacka löken och riv vitlöken.
Stek allt en stund i ett stort stekjärn.
Häll på grädda och mjölk.
Krydda och rör runt ordentligt.
Häll över i en ugnsform och strö över osten.
Gratiner i 200 grader i ca 15 minuter.

tisdag 1 mars 2016

Fisksoppa med dragon

Fisksoppor är jag normalt inte så glad för men man får testa ändå tänker jag. Denna fisksoppa blev otroligt god. Den kommer jag definitivt att göra många fler gånger. 4 port.
Ingredienser:
150 g purjolök
3 msk smör
4 dl vatten
1 msk tomatpuré
1 tsk dragon
1 dl vitt vin
2 dl creme fraiche
salt
svartpeppar
250 g torskfilé
250 g laxfilé
150 g skalade räkor

Gör så här:
Hacka purjolöken och mjukstek i smöret. Purjon ska inte få någon färg.
Häll på allt utom fisken och låt småputtra i 10 minuter.
Skär fisken i kuber och lägg ner i soppan.
Småkoka i några minuter.
Lägg i räkorna och smaka av med salt och peppar.

fredag 5 februari 2016

Fuskbearnaise

För en LCHF-are är majonnäs en bra sås men den är ju inte så himla god tycker jag. Jag hällde i lite salt, peppar och dragon och fick till en fuskbearnaise som var helt ok. Nedan är näringsvärdet för 1 portion.

lördag 17 oktober 2015

Bearnaisesås

Mycket jobb...och jag tyckte tyvärr inte att det var värt det. Det finns så god färdig sås att köpa att jag nog inte kommer att göra detta igen tyvärr. Denna sats blev nästan för mycket för 4 personer.
Ingredienser:
2 charlottenlökar
2 msk vinäger
2 msk vatten
1 kvist dragon
4 äggulor
250 g smör
2 msk klippt dragon
salt
svartpeppar

Gör så här:
Finhacka löken och lägg i kastrull.
Häll på vatten och vinäger och koka upp. Koka bort hälften av vätskan.
Sila ner vätskan i ett vattenbad.
Lägg i äggulorna och vispa medan det värms upp och tjocknar.
Smält smöret på låg värme och låt svalna av lite.
Häll en tunn stråle av smör i såsen och vispa kraftigt hela tiden.
Smaka av med salt, peppar och dragon.