Visar inlägg med etikett Amerikanskt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Amerikanskt. Visa alla inlägg

söndag 26 november 2017

Pumpapaj

Jag har alltid trott att pumpapaj var ett tillbehör till middagen och inte en god efterrättspaj så jag var positivt överraskad. Den tog dock sin lilla tid att göra då man först ska göra pajskalet klart och därefter göra en pumpakräm att bre över den och baka den.
Ingredienser:
250 g smör
0,5 dl vatten
3 dl vetemjöl
Ca 400 g pumpa
2 ägg
2 dl socker
1 tsk kanel
2 msk citronsaft
1 krm salt
2 msk vetemjöl

Gör så här:
Ta rumstempererat smör eller värm smöret lite i micran. Blanda det med vatten och mjöl till en torr deg.
Tryck ut degen i en pajform och grädda i 250 grader i ca 15-20 minuter.
Skala och skär pumpan i mindre bitar Koka i ca 20 minuter tills pumpabitarna är mjuka.
Häll bort vattnet och mixa pumpan slät.
Rör i övriga ingredienser och häll över pajskalet.
Grädda i 200 grade i 40-50 minuter.
Servera gärna med vispgrädde till.

lördag 25 november 2017

Ugnsbakad pumpa

Den ugnsbakade pumpan går nog utmärkt att baka tillsammans med rotfrukter. Skär i bitar, häll olja, salt och svartpeppar över innan du bakar i ugn på 250 grader i ca 20 minuter. Pumpan blir mjukare och ännu sötare än de rotfrukterna. Servera gärna med pumpafrön, fetaost och lite mer olja över. Jag tog pumpafröolja.

torsdag 23 november 2017

Pumpasoppa

Jag blev väldigt inspirerad av Tomas Tengbys podd "Meny" där de i det senaste avsnittet pratade om pumpor. Jag stack direkt och köpte en butternutpumpa och gjorde flera rätter. Här en soppa som blev söt och god. 4 portioner.
Ingredienser:
400-600 g pumpa
1 l vatten med kycklingfond
1 citron (skalet och saften)
1 äpple
1 gul lök
1-2 klyftor vitlök
0,5 dl grädde
3 msk färska örter
salt
svartpeppar

Gör så här:
Skala och dela pumpan i mindre bitar.
Häll på vatten med fond och koka i ca 20 minuter, tills pumpan blivit mjuk.
Skala lök, vitlök och äpple och skär i mindre bitar och lägg i och låt koka med lite.
Riv skalet från citronen och pressa ner citronsaft också i soppan.
Kör med mixerstav.
Häll i grädde och smaka av med örter, salt och peppar.

måndag 10 augusti 2015

Barbequesås

Mannen är inte förtjust i rätter med mycket krossade tomater men jag tog en chans och gjorde den här såsen i alla fall och det var ett riktigt lyckokast. Såsen blev jättegod. Kanske pga sockret i den? Såsen räckte till 4 personer.
Ingredienser:
1 riven vitlöksklyfta
2 msk riven ingefära
2 msk olja
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
2 msk vinäger
salt
svartpeppar

Gör så här:
Stek vitlök och ingefära en stund i oljan. Häll ner tomatpurén och låt den steka med lite.
Häll i övriga ingredienser och låt reducera i ca 20 minuter.


söndag 26 juli 2015

Hamburgare med brie, bacon och sweet chili sås

Det blev amerikanska dagen idag. Bagels till brunch och nu hamburgare. Nåväl. Vi blev väl inspirerade när vi var "over there". Denna hamburgare har både söta och salta smaker och blev väldigt god. Jag fuskade och gjorde ingenting själv mer än monteringen egentligen. Receptet är till 4 st hamburgare och de är rätt mäktiga pga ost och bacon.
Ingredienser:
4 st hamburgerbröd (Gärna briocher)
150 g brie
4 salladsblad från ett salladshuvud
1 pkt bacon
3/4 dl majonnäs
3/4 dl sweet chili sås
4 hamburgare

Gör så här:
Krydda hamburgarna och stek dem. Stek ev brödet också lite.
Blanda sweet chilisås med majonnäs.
Sätt samman till en hög hamburgare och sätt en pinne i mitten för hållbarheten.


Bagels

Bagels åt vi många när vi var på semester i USA. Jag blev nyfiken på hur man gör dessa kompakta fuktiga bullar. Jag letade reda på lite olika beskrivningar och testade. Det tog ganska lång tid och jag lärde mig av mina misstag. Man skulle ha hål i mitten. Jag gjorde en bulle och formade ett hål i mitten. Jag tyckte jag tog i och gjorde hålet stort nog men jag skulle ha överdrivit ännu mer eftersom det i princip jäste ihop. Det var heller inte enkelt att göra ringen jämn. Nästa gång ska jag rulla en orm och nypa ihop ändarna istället. Varför är där hål då? Jo, det fick jag lära mig av erfarenhet. De som inte hade hål i mitten blev otroligt degiga och det slutande med att jag delade dem på mitten och gräddade dem på det viset. 
Ingredienser:
1/2 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
2,5 tsk salt
2 msk flytande honung
13,5 dl vetemjöl special
vatten till kokning
1 äggvita
sesamfrö eller andra frön som t ex vallmofrö, linfrö eller solrosfrö

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke och lös den med det ljumna vattnet. 
Blanda i salt och honung.
Rör ner mjölet. Degen ska bli ganska hård.
Låt degen jäsa i 1h.
Dela degen i 12 bitar och forma bagels med stora hål i mitten.
Jäs i 45 minuter.
Koka upp vatten i en stor kastrull och sätt ugnen på 175 grader.
Lägg ner några bagels i taget i det kokande vattnet. Använd hålslev. Koka 2-3 minuter innan du vänder de flytande bagelsen och kokar dem lika länge på denna sida.
Ta upp och låt dem torka på torr handduk. 
Lägg på plåt.
Pensla med uppvispad äggvita och strö över frö.
Grädda i 175 grader i 25 minuter. Ha dem i mitten av ugnen och höj dem ev till översta läget de sista 5 minutrarna för att få mer färg.

Servera med färskost och andra goda tillbehör som du själv väljer. Jag valde sallad och serranoskinka.

söndag 12 juli 2015

Äpple- och pekannötssallad

Efter att ha varit i USA i några veckor, och av rädsla för att gå upp i vikt, testat massor av olika sallader har jag nu fått en favoritsallad. Den är enkel att göra för det är inte så många ingredienser och inte så mycket skärande. Den är också en blandning av krispighet, sötma och syrlighet. 
Receptet räcker till 4-6 personer beroende på om ni har salladen som ensamrätt eller som tillbehör och om personerna som ska äta brukar ta mycket sallad till sin mat. 

Ingredienser:

1 huvud romansallad
1/2 knippe salladslök (eller 10 cm purjolök)
1 tärnat grönt äpple
1/2 dl torkade tranbär
1/2 dl hackade pekannötter

Gör så här:

Skär salladen och lägg i botten på en form. Jag föredrar att servera denna sallad i en form istället för en skål. Salladens fina färger syns då mycket bättre.
Skär också salladslök (eller purjolök) i småbitar och strö över.
Strö över äpple, tranbär och pekannötter.
Häll en vinägrettdressing över eller låt var och en göra det på sin tallrik om det finns personer i sällskapet som inte gillar vinägrettdressing. Salladen i sig själv är ganska torr så någon form av dressing behövs om salladen inte serveras som tillbehör.