Visar inlägg med etikett -vinäger. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -vinäger. Visa alla inlägg

fredag 24 maj 2019

Brysselkålssallad

Lite väl mycket olika saker kanske. Man hade kunnat skippa lite...2 portioner
Ingredienser:
ca 250 g brysselkål
1 msk fond
1 dl mathavre
2 dl kikärtor
1 rödlök
1 msk vinäger
1 msk citronsaft
100 g fetaost
2 små päron eller ett stort

Gör så här:
Koka mathavre enl förpackning.
Koka brysselkålen i vatten med fond i ca 5 min.
Skär och lägg upp alla ingredienser på en tallrik.
Häll ev över en smakrik olja.



torsdag 16 maj 2019

Pizzasallad

En enkel pizzasallad gjord på strimlad vitkål med vinäger, olja, salt och oregano som får stå lite innan servering.

lördag 22 december 2018

Grovkornig senap

Söta små burkar med senap kan ju vara perfekta att ge bort. Dessa burkar är köpta på Citygross och de innehåller vardera 0,5 dl.
Ingredienser:
0,5 dl senapskorn
0,75 dl vatten
0,5 msk vinäger
2 msk olja
0,5 tsk salt
1 msk socker eller honung

Gör så här:
Koka senapskornen i 5 minuter.
Kör alla ingredienser i en mixer så pass länge att det blir lagom koncistens.
Låt stå några dagar innan du smakar av och kanske smaksätter med mer sötma, mer senapspulver (colemans) eller kanske wiskey?


lördag 9 september 2017

Råhyvlade rödbetor

Tunna skivor av rå rödbeta (eller andra rotfrukter) tillsammans med lite vinäger, peppar och salt är ett nyttigt och gott tillbehör. Man kan ju laborera med att byta ut vinägern mot utspädd ättika. Säkert också gott.

fredag 24 mars 2017

Pizzasallad bara vitkål

Den förra inlagda vitkålssalladen hade för mycket andra saker i sig tyckte barnen så jag fick göra en med bara vitkål. För den som vill går det ju att fylla på med t ex paprika eller rödlök.

Ingredienser:
1/4 vitkålshuvud
0,5 dl olja
0,5 dl vitvins- eller äppelvinäger
1 msk oregano
0,5 msk socker
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
Strimla vitkålen och lägg i en burk med tättslutande lock.
Häll på kokande vatten och låt stå medan du blandar ihop resterande ingredienser.
Häll bort vattnet och häll i blandningen istället. Skaka och vänd på burken så att det blir blandat. Låt stå några timmar eller en dag innan du äter av den.

onsdag 14 september 2016

Kvargbearnaisesås

En "smalare" bearnaisesås. Ja, helt ok i smaken med riktig är så klart godare.
Bearnaisesåsen är den till vänster på bilden.
Ingredienser:
3 dl kvarg
2-3 äggulor (beroende på storlek)
1 msk vinäger
dragon
persilja
salt
vitpeppar

Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna och ställ svalt tills servering.

söndag 11 september 2016

Morotssallad

Hitta dig een bra skivare så är den här salladen väldigt enkel att göra. Jag använde mig av osthyveln och det var inte så lätt. En sallad som tillbehör för ca 6 personer.
Ingredienser:
500 g morötter
2 msk sesamfrö
2 msk solrosfrö
1 msk vinäger
2 msk olja
salt
1 vitlöksklyfta

Gör så här:
Skala och skiva morötterna i tunna "pengar".
Blanda vinäger, olja, salt och riven vitlök i en skål. Lägg i morötterna och rör om.
Strö över fröna och rör om lite till.

lördag 10 september 2016

Potatissallad

Nypotatis är såååå gott. Här i sällskap med örter och grönsaker. Lagom för ca 6 personer.
Ingredienser:
1 kg nypotatis
150 g färsk sparis
150 g sockerärtor, halverade
2 små eller 1 stor rödlök i tunna skivor
salt
1/2 dl olja
2 msk citronsaft
1 msk vinäger
1/2 dl hackad persilja
2 msk senap
1 tsk honung
3 msk kapris
svartpeppar
50 g roccula

Gör så här:
Koka potatisen och låt svalna något innan du halverar dem.
Häll vatten så det täcker rödlöken och salta så att de mjuknar och blir lite mildare i smaken.
Blanda olja, citron, vinäger, persilja, senap, honung, kapris och peppar till en slags dressing.
Koka sparrisen mjuk.
Lägg potatis, sparrit och sockerärtor i en skål och häll dressingen över. Blanda även ner rocculan när du börjar blanda.


lördag 21 maj 2016

Tomat- och mandelsalsa

Saftig och smakrik salsa som blev omtyckt både av oss och av gäster som dagen efter fick smaka. 2 pers.
Ingredienser:
1 dl mandel
2 tomater
1 msk persilja
salt
1 msk vinäger
1 msk olja

Gör så här:
Kör alla ingredienser i en mixer. Klart.

onsdag 6 april 2016

Röd pizzasallad

Pizzasallad är ju enkelt att göra tänkte jag men glömde att jag inte hade vitkål hemma. Det blev rödkål istället men det gick hur bra som helst. Recept för 4 personer.
Ingredienser:
Ca 300 g strimlad rödkål
1,5 msk olja
1 msk vinäger
salt
svartpeppar
oregano

Gör så här:
Blanda ihop olja, vinäger och kryddor och häll över den strimlade rödkålen. Låt stå svalt i 30 min-1 h. Rör om emellanåt.

lördag 2 april 2016

Sushi

Sushi är väldigt lätt att göra om man har en sushibazooka. Jag har köpt min på coolstuff.com För 4 personer (1 rulle brukar ge 10 bitar=lagom för 1 person)
Ingredienser:
4 dl grötris
2 msk sushivinäger
2 msk socker
valfritt innehåll t ex gurka, avocado, paprika, sparris, purjolök, lax, räkor osv
4 noriblad
japansk soja
inlagd ingefära
wasabi

Gör så här:
Skölj riset några gånger och koka det i 20 minuter.
Häll i socker och vinäger och rör om.
Låt det svalna lite.
Fördela i sushibazookans båda halvor med en ränna i mitten.
Lägg fyllning i mittenrännorna och fäll sen ihop bazookan.
Spruta ut rullen på ett noriblad och rulla ihop.
Klistra skarven med hjälp av lite vatten.
Skär i mindre bitar och servera med soja, ingefära och wasabi.


torsdag 17 december 2015

Gravlaxsås

Likväl som jag misslyckades med den gravade laxen tycker jag att den här såsen blev misslyckad. En gravlaxsås ska ha den där senapsgula färgen, denna var majonnäsfärgad. Smaken var också lite mesig och mild. Ätbar men inte som den borde vara. Så här gjorde jag i alla fall:
Ingredienser:
3 msk senap
1 msk socker
1 msk salt
1 dl majonnäs
1 dl dill (klippt)
1,5 tsk vinäger
vitpeppar

Gör så här:
Bland ihop alla ingredienser.

fredag 30 oktober 2015

Mild lök i folie

Detta var ett gott tillbehör till köttbullar, potatis och brunsås. Milda ugnsbakade lökar. Detta recept är till 4 personer.
Ingredienser:
8 små gula lökar eller charlottenlökar
4 st 10 cm-bitar av purjolök
50 g smör
1,5 msk vinäger
salt
svartpeppar

Gör så här:
Skala löken och skär bitar av purjolöken.
Lägg på foliebit.
Skär med en osthyvel flarn av smöret och lägg över.
Salta och peppra och droppa över vinäger.
Veckla ihop foliet runt löken.
Sätt in i ugnen ca 20 minuter på högsta värme. (Du kan också lägga paketet på grillen)

lördag 24 oktober 2015

Nötköttsgryta med choklad

 Smakrik, mustig gryta som fick stå och gona sig i ugnen i 6 h. Denna gryta räckte till 6 portioner.

Ingredienser:
600 g nötkött i kuber
2 msk olja
salt
svartpeppar
1 gul lök
2 morötter
10 cm purjolök
olja
2 tsk chiliflakes
2 tsk kanel
1/2 dl vinäger (röd eller vit)
2 lagerblad
1/2 dl tomatpuré
2 burkar krossade tomater
80 g mörk choklad

Gör så här:
Krydda köttet och stek i oljan.
Stek under tiden hackade morötter och lök i en annan stekpanna med olja. Lägg även i hackad purjolök.
Krydda grönsakerna med chili och kanel.
Häll tomater och tomatpuré i en ugnssäker gryta och lägg i lagerblad.
Häll i grönsaker och kött i tomaterna.
Häll vinäger i stekpannan efter köttet och rör om för att få med alla köttsafter. Häll i grytan.
Lägg i lagerblad i grytan. Rör om och ställ i botten på ugnen i flera timmar. Gärna över natten. 80-100 grader.
Lägg ner chokladen i mindre bitar och rör om innan servering.
Servera med ris och grönsaker.


lördag 17 oktober 2015

Bearnaisesås

Mycket jobb...och jag tyckte tyvärr inte att det var värt det. Det finns så god färdig sås att köpa att jag nog inte kommer att göra detta igen tyvärr. Denna sats blev nästan för mycket för 4 personer.
Ingredienser:
2 charlottenlökar
2 msk vinäger
2 msk vatten
1 kvist dragon
4 äggulor
250 g smör
2 msk klippt dragon
salt
svartpeppar

Gör så här:
Finhacka löken och lägg i kastrull.
Häll på vatten och vinäger och koka upp. Koka bort hälften av vätskan.
Sila ner vätskan i ett vattenbad.
Lägg i äggulorna och vispa medan det värms upp och tjocknar.
Smält smöret på låg värme och låt svalna av lite.
Häll en tunn stråle av smör i såsen och vispa kraftigt hela tiden.
Smaka av med salt, peppar och dragon.

lördag 26 september 2015

Pizzasallad

En god pizzasallad som bara blir godare om den får stå till sig till dagen efter och dra in alla smaker och bli lite slafsigare, precis som från pizzarestauranger.
Pizzan blir onyttigare men godare om du strör lite socker i den. 
Denna sallad är lagom som tillbehör till pizza för 4 personer.
Ingredienser:
150 g vitkål
2 msk vitvinsvinäger
3 msk olja
salt
oregano

Gör så här:
Strimla vitkålen fint och häll över e övriga ingredienserna. Rör om. Låt stå och rör om igen med jämna mellanrum.

fredag 18 september 2015

Brysselkålssallad med senap- och vinägerdressing

Denna sallad var fantastiskt god. Jag har faktiskt aldrig ätit rå brysselkål innan men det var verkligen gott. Söta små blad som fångade upp dressingen så att det blev smakrikt. Jag har heller aldrig ätit pecorini förut. Jag fick förklarat för mig, i affären, att det är som parmesan fast saltare. 
För 4 personer.
Ingredienser:
350 g brysselkål
1 dl tranbär
1 dl mandel
60 g pecorini
Dressing:
1 dl olivolja
1 msk honung
2 msk vitvinsvinäger
1 tsk citronsaft
1/2 tsk finrivet citronskal
1 tsk dijonsenap
1/2 vitlöksklyfta (riven)
salt
svartpeppar

Gör så här:
Skär botten av brysselkålen. Ta bort de fula yttersta skalen men lossa de övriga försiktigt och lägg på tallrikarna.
Strö tranbär, hyvlad mandel och hyvlad pecorinin över.
Blanda ihop dressingen och häll över salladen precis innan servering.

fredag 4 september 2015

Kethupglace och -sås

Denna ketchupbaserade sås passade också bra att använda som glace på grillköttet. Lite pensling innan grillning och lite under tiden. Det fanns ändå lagom mycket kvar tills sås för 4 personer.  Såsen är mycket smakrik och nästa lite frän. Gillar du milda såser så är inte detta något för dig.
Ingredienser:
2 dl ketchup
4 msk vinäger
4 msk farinsocker
saft från 1/2 citron
2 msk dijonsenap
salt
svartpeppar

Gör så här:
Blanda alla ingredienserna i en skål. Pensla köttet både innan och under grillning. Servera sedan såsen till köttet vid måltiden.

måndag 10 augusti 2015

Barbequesås

Mannen är inte förtjust i rätter med mycket krossade tomater men jag tog en chans och gjorde den här såsen i alla fall och det var ett riktigt lyckokast. Såsen blev jättegod. Kanske pga sockret i den? Såsen räckte till 4 personer.
Ingredienser:
1 riven vitlöksklyfta
2 msk riven ingefära
2 msk olja
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
2 msk vinäger
salt
svartpeppar

Gör så här:
Stek vitlök och ingefära en stund i oljan. Häll ner tomatpurén och låt den steka med lite.
Häll i övriga ingredienser och låt reducera i ca 20 minuter.