Visar inlägg med etikett -groddar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -groddar. Visa alla inlägg

onsdag 9 oktober 2019

Omelett med asiatisk touch

Jag är inte förtjust i omelett för jag tycker att det smakar för mycket ägg och jag gillar inte äggsmaken. Men jag testar ibland ändå och denna var riktigt bra. Apelsinerna dolda äggsmaken väl. 2 portioner.
Ingredienser:
1 msk riven ingefära
1 dl hackad salladslök eller purjolök
1 finhackad röd chili
1 apelsin i bitar och sest från skalet
4 ägg
1 dl kokosmjölk
salt
150 g groddar
svartpeppar
1 msk olja

Gör så här:
Vispa ägg, kokosmjölk och salt.
Tillsätt ingefära, lök chili och sest.
Stek omeletteni oljan och servera med groddar och apelsin.
Strö över mer salt och peppar om det behövs.

onsdag 1 november 2017

Groddar

Groddar är gott och väldigt nyttigt. Jag har köpt en groddburk i två våningar och började med alfalfafrön. De är lätta att grodda och smakar inte så mycket. Nu provade jag en blandning av frö och då blev det både fina och grova groddar. Ganska gott men helt plötsligt fick jag en starkt kryddig grodd i munnen och då var det inte så gott längre. Jag vill ju inte få sådana överaskningar. Nej, åter till alfalfa...

fredag 22 september 2017

Fisktacos

Fisktacos smakade jag på Malmöfestivalen och tänkte att det var en trevlig rätt. Mannen blev också positivt överraskad. Han smakade inte på Malmöfestivalen utan fick smaka det första gången när jag lagade det. 3-4 portioner
Ingredienser:
400 g vit fiskfilé
2 ägg
1 dl vetemjöl
2 dl ströbröd
225 g frusen tärnad mango
saft från 1 lime
salt
svartpeppar
100 g sallad
groddar
6-8 tacobröd
5 dl creme fraiche

Gör så här:
Häll mangon i en skål och häll på lime, salt och peppar. Låt stå och dra i minst 1h.
Skär fiskfilén i tärningar och dubbelpanera.
Fritera i 160 grader i ca 5 minuter.
Skär salladen och fördela sedan ingredienserna på tacobröd, vik ihop och njut.