Visar inlägg med etikett -vodka. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -vodka. Visa alla inlägg

torsdag 1 februari 2018

Limoncello

Lite smaskigt gott efter maten. En syrlig italiensk limoncello. Denna gjorde jag genom att låta vodka (4dl) stå i rumstemperatur och dra i några dagar med 2,5 dl socker och skal och saft från 6 citroner. Skaka gärna några gånger under tiden. Jag silade inte ens av efteråt. Ska man vara riktigt petig så är det egentligen grappa och inte vodka som ska användas som bas. Men detta blev riktigt gott. Imorgon kommer ett recept på en drink där denna ingår.

måndag 7 december 2015

Glögg

Denna glögg gjorde vi först utan saften men den blev för stark i vårt tycke. De som gillar starkvinsglögg hade nog gillat den utan saften. Denna sats blev lagom för 4 personer.
Ingredienser:
1/2 flaska rött vin
1 kanelstång
4 st nejlikor
1/2 tsk kardemumma
2,5 tsk strösocker
0,75 dl vodka
1 dl koncentrerad röd saft (gärna hallon)

Gör så här:
Värm vin, socker och kryddor och rör om . Häll i vodkan och låt stå på värmning (ej koka) i minst 30 minuter för att smakerna ska komma fram ur kryddningen.
Servera med russin och mandel.

lördag 5 december 2015

Slånbärslikör

Runt husknuten växer det slånbär och det måste jag ju passa på att utnyttja. Plockade 1/2 liter och frös in innan jag gjorde denna likör. Likören blev väldigt söt så antingen får jag kanske minska så florsockret till en annan gång eller så använder jag denna som sås till glass.

Ingredienser:
1/2 l slånbär
1/2 l vodka
225 g florsocker
1 dl vatten

Gör så här:
Rena och skölj slåbären.
Häll på flaska och häll sprit över.
Låt stå i 2-3 veckor och skaka om emellanåt.
Koka vatten och florsocker så att sockret löser sig. Låt svalna.
Sila bort bären och häll i den svalnade sockerlösningen i spriten.
Håll i flaska.