Visar inlägg med etikett -tapiokastärkelse. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -tapiokastärkelse. Visa alla inlägg

söndag 3 november 2019

Kikärtsnuggets med barbequesås och stekta rotfruktsstavar

Åh, detta var en höjdare. 4 portioner.
Ingredienser:
Sås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tsk olja
1 tsk rökt paprikapulver
2-3 droppar liquid smoke
1 liten röd paprika
4 dl passerade tomater ( 1 konserv)
1 msk fond
2 dl majskorn
Rotfrukter:
3 morötter
3 palsternackor
1 msk olja
salt
Nuggets:
1 dl ströbröd
1 dl vatten
salt
6 dl kikärtor (2 konserver)
2 vitlöksklyftor
0,5 tsk sambal oelek
1 msk tapiokastärkelse
2 msk olja
1-2 dl sesamfrö
3 msk olja

Gör så här:
Börja med såsen genom att skala och hacka löken och bryn i oljan.
Finhacka paprikan.
Ta i resten av ingredienserna och låt puttra 10-20 minuter.
Skala och skär rotfrukterna i stavar.
Bryn i olja tills de mjuknat något 15-20 minuter.
Salta.
Blanda ströbröd och vatten och låt stå och svälla medan du kör kikärtor i en mixer så att det blir grovhackat.
Skala och riv vitlöken.
Blanda ihop alla ingredienser till nuggetsen och froma så bollar som du panerar i sesamfröna.
Bryn gyllenbruna i oljan.


lördag 19 oktober 2019

Fröbollar

Mumsiga verkligen. Ofta finns det inget tuggmotstånd när man gör bollar med bönor eller kikärtor. Men dessa har ju solrosfrö i dig och fick en härlig konsistens och sedan smakade de gott också med blomkålsmos och lingon.  4 portioner.
Ingredienser:
3 dl solrosfrö
4 dl kikärtor (1 konserv)
1 gul lök
1 msk olja
1 dl havregryn
1 dl vatten
1 msk tamarisoja
1 msk tapiokastärkelse
salt
svartpeppar
0,5 dl olja

Gör så här:
Mixa solrosfröna fint.
Mixa havregrynen till fint mjöl.
Skala, finhacka och bryn löken.
Mixa nu ihop alla ingredienser.
Forma bollar och bryn i rikligt med olja.

fredag 18 oktober 2019

Bönbiffar a la hamburgare


Dessa biffar blev lite lösa i koncistensen så det var bara att kunna linda in i salladbladen. Men smaken var minsann god. Jag älskar spiskumminsmaken. 4 portioner.


Ingredienser:
1 st sötpotatis
1 msk olja1/2 gul lök
2 tsk olja
1 dl råris
1 msk pofiber
salt
svartpeppar
spiskummin
vitlökspulver
paprikapulver
2 msk tapiokastärkelse
4 dl svarta bönor  (1 konserv)
2 msk olja

Gör så här:
Skölj och koka råriset.
Skala och skär sötpotatisen i bitar. Lägg på plåt och häll över olja.
Gratinera i 200 grader i ca 20 min.
Skala och finhacka löken. Bryn i oljan.
Mixa sötpotatisen och bönorna och tillsätt sedan resten av ingredienserna och rör ihop en smet.
Forma biffar och stek på medelvärme till se fått lite koncistens.
Lägg i salladsblad och servera med röd eller gul lök, hamburgerdressing, ketchup och bostongurka eller vad du vill för att det ska likna hamburgare för dig.


tisdag 15 oktober 2019

Rödbetsbiffar med gräddig svampsås

Är du rädd för att kissa eller bajsa rött så ska du inte äta detta! Goda biffar med massor av rödbetor som ger dem smak. 2 portioner.

Ingredienser:
3 rödbetor
1 gul lök
1 dl kidneybönor
2 msk tapiokastärkelse
salt
svartpeppar
2 msk olja

Gör så här:
Skala och grovriv rödbetorna. Pressa ut vätskan så gott det går.
Mosa kidneybönorna och finriv löken.
Blanda ihop allt och forma biffar.
Stek på medelvärme tills de fått bra färg och känns lite mjukare i koncistensen.

onsdag 22 maj 2019

Kyckling i dragonsås

Denna hade jag nog gjort annorlunda om jag ska göra den igen. För det första så ska jag ha färsk eller fryst och inte torkad dragon i och för det andra ska jag inte reda med tapiokamjöl för det blev slemmigt. 2 portioner
Ingredienser:
300 g kycklinginnerfilé
1 msk olja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 dl kokosmjölk
1 msk fond
1 tsk senap
1 msk torkad dragon eller 0,5 dl färsk
salt
svartpeppar
1 msk redning (tapiokastärkelse)

Gör så här:
Skär innerfilén i lite mindre bitar och stek i oljan.
Stek med tärnad lök och riven vitlök.
Häll på resten av ingredienserna och smaka av när det puttrat någon minut.
Servera gärna med blomkålsris.

fredag 8 mars 2019

Stuvad spenat

Vit fiskfilé med råris smakar inte så mycket. Men med stuvad spenat blev det jättegott. Jag stekte helt enkelt upp spenat i olja, hällde på kokosmjölk och redde med tapiokastärkelse som jag först blandat ut med en del av kokosmjölken. Smaka av med salt och peppar.