Visar inlägg med etikett -jordgubbar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -jordgubbar. Visa alla inlägg

söndag 8 september 2019

Jordgubbsmazariner

Hade gärna velat att jordgubben syntes lite mer men smaken var i alla fall jättegod. Ca 12 st. Något av det mest onyttiga jag gjort på länge...
Ingredienser:
2 dl mjöl
0,5 dl potatismjöl
2 msk socker
100 g kallt smör

1,5 ägg
0,75 dl socker
1 msk citronsest
60 g smör
100 g mandel
1 msk havrebas

12 jordgubbar

Gör så här:
Mixa ingredienserna till skalet. Fördela i formarna och pressa ut längs med kanterna.
Mixa mandel och havrebas till en mandelmassa. Blanda i det andra och mixa till en smet.
Lägg en jordgubbe (gärna frusen) i varje form och fördela fyllningen ovanpå.
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.


fredag 25 januari 2019

Frukt- och bärremmar

Sugen på godis? Detta är ett fantastikt välsmakande ohc bra alternativ. Bara mixa bär eller frukt och bred ut jämnt på plåt. Torka i 60 grader i ugnen i några timmar. Ha koll på när de är klara så att de inte blir stenhårda. De ska gå och rulla och vara härligt sega. Här har jag gjort på hallon, jordgubb, mango och blåbär.


måndag 24 december 2018

Saftkräm till risgrynsgröt

Denna kräm kan lika gärna ätas direkt som en vanlig bärkräm. 4 portioner.
Ingredienser:
2 dl koncentrerad röd saft
200 g frusna jordgubbar
100 g granatäpplekärnor
0,5 dl potatismjöl
1-2 dl vatten

Gör så här:
koka upp saft och bär.
Kör med mixer.
Häll på potatismjöl utblandat i kallt vatten.
Låt krämen tjockna.
Sila om du vill eftersom granatäpplekärnornakan vara lite hårda.

onsdag 17 oktober 2018

Långpannevetekaka med jordgubbar

Nehej, nu blir det kanske inte recept varje dag ett tag. Året ut kommer det att bli onyttiga recept men från årskiftet kommer nyttiga recept som utgår från konceptet clean. 
Här kommer i alla fall ett recept på en kaka som jag bjöd på vid ett konferenstillfälle på jobb. Formen har jag köpt på Claes Olsson och den har ett bra lock med handtag för enkel transport.
Ingredienser:
25 g jäst
2,5 dl mjölk eller matlagningsgrädde
80 g smält smör
0,5 dl ljus sirap
1 krm salt
2,5 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
0,5 ägg
ca 7 dl vetemjöl

80 g smör
3/4 dl socker
30 jordgubbar
0,5 ägg
pärlsocker

Gör så här:
Blanda mjölk och smör och se till så att det är ca 37 grader.
Fördela och lös jästen i mjölkblandningen. Jag gjorde detta direkt i min assistent.
Häll i övriga ingredienser och blanda till en smidig deg.
Låt jäsa i 45 minuter.
Blanda rumstempererat smör med socker.
Fördela i en smörad ugnsform.
Tryck hål som du fyller med smör-sockerblandningen och trycker i en jordgubbe överst.
Pensla med ägget och strö över pärlsocker.
Grädda i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter.



tisdag 1 maj 2018

Gino med passionsfruktssås

Gino i foliepaket går att göra klart i ugnen eller på grillen. Detta var mitt sätt att förbereda mig då jag inte visste hur vädret skulle bli. 6 portioner

Ingredienser:
2 bananer
4 kiwi
500 g jordgubbar
2 dl vindruvor
50 g vit choklad
3 st passionsfrukter

Gör så här:
Skala och skär frukt och bär. Lägg på folie.
Finriv chokladen och strö över.
Vik ihop folien och gratinera i ugn eller grill i 10 minuter.
Servera med vars en halverad passionsfrukt och gärna vaniljglass också.

tisdag 10 oktober 2017

Asiatisk biffsallad

Det är inte lätt att alltid variera sin sallad men här lyckades jag tycker jag. Mycket gott med alla dessa starka smaker från teryakisås, chili, mynta, jordgubbe och lime. Det jag inte lyckades med var att steka köttet. Det skulle så klart ha varit mycket rödare. 2 portioner
Ingredienser:
150 g ryggbiff
olja
1 dl teriyakisås
1 vitlöksklyfta
1 msk riven ingefära
60 g roccula
1 färsk mynta
2 dl jordgubbar
1 dl hackad purjolök
1 rödlök i tunna skivor
10 cocktailtomater
2 dl hackad gurka
2 msk sesamfrö
1 msk limesaft
1 msk fisksås
1/2 tsk socker
1 msk olja

Gör så här:
Stek köttet hastigt i oljan och lägg sedan åt sidan att vila lite. Spara köttsaften.
Blanda teriyakisås, riven vitlök och ingefära. Lägg i köttet.
Blanda roccula, mynta, jordgubbar, purjolök, rödlök, tomat och gurka och lägg på tallrikar.
Blanda köttsaft med limesaft, fisksås, socker och olja.
Skär upp köttet och lägg på salladen.
Ringla över dressingen och strö över sesamfrö.


lördag 23 september 2017

Black and white chokladmousse

Åh, vilken mumsig efterrätt det här blev. Härligt mjuk och len chokladsmak och med lite marinerade jordgubbar på toppen.
Ingredienser:
Mörk mousse:
175 g mörk choklad
2 st chokladbitar Dajm (à 55 g)
4 äggulor
3 msk socker
1 krm salt
4 dl vispgrädde
Ljus mousse:
3 dl vispgrädde
100 g vit choklad
1 ägg
Marinerade jordgubbar:
0,5 l färska eller frusna jordgubbar
1 lime
2 msk flytande honung

Gör så här:
Mixa dajmen och bryt den andra chokladen i mindre bitar. Smält i micron.
Blanda ner gulor och socker och salt i chokladen.
Vispa grädden hårt och vänd ner i chokladen.
Fördela moussen i skålar eller muggar.

Smält den vita chokladen och vispa ner ägget däri.
Vispa grädden hårt och vänd ner i choklad-äggsmeten.
Fördela detta ovanpå den mörka moussen i skålarna eller muggarna.
Ställ i kylen.

Skär jordgubbarna i skivor och häll på saft och cest från limen samt honung. Rör om och låt sedan så kallt i några timmar. 
Fördela jordgubbarna över moussen innan servering. Dekorera gärna även med färsk citronmeliss.


onsdag 24 maj 2017

Hemgjord glass

Jordgubbsglass gjord i min nya glassmaskin. Inte helt lätt så jag hoppas att det går bättre och bättre för varje gång. Här gjorde jag även egna strutar eftersom jag även har strutvåffeljärn. 2 portioner.
Ingredienser:
50 g jordgubbar
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
0,5 dl socker

Gör så här:
Mixa jordgubbarna och blanda sedan med alla de övriga ingredienserna.
Använd en glassmaskin för att frysa glassen.

lördag 25 mars 2017

Chokladrulltårta

Rulltårta är något jag tidigare inte lyckats med och därför inte gjort på länge. Men nu var det dags att testa igen tänkte jag och denna gången gick det ju bra.

Ingredienser:
5 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl kakao

300 g färskost
3 msk florsocker
2 dl jordgubbar i småbitar

Gör så här:
Vispa ihop ägg, socker och kakao.
Lägg bakplåtspapper på en plåt. Spraya olja över och strö på socker i ett tunt lager.
Häll på smeten och fördela den jämnt.
Grädda i 25 minuter i 180 grader.
Vispa färskosten med florsockret.
Bred detta på bottnen och fördela jordgubbarna över.
Rulla ihop med hjälp av bakplåtspappret.
Rulla in i bakplåtspappret och låt ligga däri och svalna.

lördag 3 september 2016

Rabarber och jordgubbssoppa

Tidig sommar kan man få tag i både rabarber och jordgubbar. Då är det mumsigt med soppa eller kräm. Jag använde syltsocker för det var det enda jag hade hemma. Jag tror att detta gjorde soppan lite tjockare, när den väl svalnat, än om jag bara tagit vanligt socker.Detta gav ca 6 portioner.

Ingredienser:
3 stjälkar rabarber
1 l jordgubbar
1/2 l vatten
2,5 dl socker

Gör så här:
Ta bort det yttre av rabarberstjälkarna och skär bort de fula bitarna innan du skär rabarbern i bitar. Rensa också jordgubbarna och dela.
Koka upp vattnet och lägg i rabarber, jordgubbar och socker.
Koka i 10-15 minuter. Låt sedan stå och svalna. Rör om så att rabarbern delar sig och mosa gärna jordgubbarna lite.


söndag 12 juli 2015

Sockerfri ostkaka med extra ägg

Jag hittade detta recept i senaste numret av "Allt om LCHF" (6/15) när jag letade efter tips på frukostar. Jag ändrade lite i receptet efter vad jag hade hemma men det blev bra ändå. Om du tycker att kakan inte är tillräckligt söt kan du lägga till någon matsked socker nästa gång du bakar den eller servera med sylt istället för bär. 
Ostkakan räckte till 6 portioner.

Ingredienser:

300 g keso
2 dl laktosfri vispgrädde
5 ägg
2 dl mandelmjöl
1 tsk vaniljpulver

Så här gör du:
1: Sätt ugnen på 200 grader och välj ut en mindre bakform.
2: Blanda keso med vispgrädde innan du blandar i också de övriga ingredienserna.
3: Grädda i ca 40 minuter. Skaka formen lite lätt för att se om konsistensen är bra. Kakan ska verka fast även i mitten men den kan fortfarande få dallra något. Är den helt fast så har kakan blivit torr.
4: Servera med bär av valfri sort och eventuellt vispgrädde.



Jordgubbskladdkaka

Dagen innan vi ska ha gäster passar jag på att baka en kladdkaka. Jag tycker att den behöver stå till sig en dag för att bli så där seg som den ska vara. Denna gång gjorde jag en med jordgubbar. Yngsta sonen tyckte att den såg väldigt blek ut och undrade förmodligen om den var gjord på vit choklad. Han har bara ätit chokladkladdkakor tidigare...
Denna kaka 5 räckte lagom till oss alla. Vi var 8 st.

Ingredienser:
150 g smör
2 dl strösocker
1 krm salt
1 msk vaniljsocker
3 ägg
2 ¾ dl vetemjöl/fin mjölmix för glutenfritt
ca 300 g jordgubbar, färska eller frysta
florsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader och smöra/bröa en springform Jag gör det enkelt för mig och tar olivolja som ju redan är flytande. Annars kan du passa på att ta lite av det smälta smöret efter att du gjort nedanstående punkt. Bröa med skorpmjöl eller kokosflingor alternativt pofiber om du vill ha ett glutenfritt alternativ.Smält smöret. Jag brukar smälta det i microvågsugnen. Lite mer än 1 minut är lagom för den här mängden smör. Jag bakar med riktigt smör för margarin har så mycket onaturligt i sig och smörsmaken är underbar. 
Blanda i sockret och låt det smälta i smöret medan du rör om. Detta för att ta bort kornigheten från sockret.

Rör i salt, vaniljsocker och ägg. Sikta mjölet i skålen och rör om.

Häll smeten i den bröade formen.

Halvera jordgubbarna och lägg dem på kakan i ett snyggt mönster.

Grädda i 180 grader i ca 30 minuter. Skaka springformen lite lätt för att se hur fast den blivit. Är den för lös så låt den vara inne lite till. När du skakar så ska den inte verka rinnig alls i mitten utan ha börjat stelna lite grann. Den ska inte ha stelnat helt för då är kakan torr och inte alls någon kladdkaka. 

Låt kakan svalna och servera den med siktat florsocker över. Du kan servera med grädde, glass eller något annat tillbehör om du vill. Jag hade kesella med halllonsmak till. Syrligt och gott!