Visar inlägg med etikett dricka. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett dricka. Visa alla inlägg

söndag 21 april 2019

Mättande apelsinjuice

En dag med bara dryck kräver en lite mer mättande dryck. Mixade i banan så blev det bra.
Ingredienser:
1 banan
1 apelsin
1 äpple
3 dl vatten

Gör så här:
Skala och kärna ut frukten och kör den sedan slät i mixer med vattnet.
Sila i en tårdsil för att få bort de största bitarna.

fredag 19 april 2019

Smooth grön smoothie

Len och mättande smoothie med avocado. 5 dl ca
Ingredienser:
1 äpple
0,5 fänkål
10 cm gurka
1 liten klase vindruvor
1 avocado
2 dl vatten

Gör så här:
Kärna ur äpplet och avocadon samt gröp ur avocadon.
Mixa alla ingredienser och sila genom trådsil.
Späd ev m ed mer vatten om det behövs.

onsdag 17 april 2019

Grön renande dricka

Jag är inte jätteförtjust i gurksmaken men den stack inte ut i denna dricka så det var helt ok. Jag hade nog kunnat byta ut den mot en mer kiwi och lite extra vatten om jag hade velat. Detta gav ca 3 dl
Ingredienser:
2 handfullar med grönkål
1 näve spenat
10 cm gurka i mindre bitar
1 skalad kiwi i mindre bitar
1 liten klase vindruvor
1-2 dl vatten

Gör så här:
Skär bort stammen från grönkålen och fördela den i bitar i mixern.
Lägg även i spenaten där.
lägg övriga ingredienser över och mixa slätt.
Sila genom trådsil.


söndag 14 april 2019

Grön drink

Nja, jag vet inte vad jag ska säga om denna dricka. Den gick att dricka men jag saknade en karaktäristisk smak av något sött. Den smakade mest bara spenat och grönkål. Kanske någon mer frukt i t ex kiwi eller fler äpple?
Ingredienser:
1 äpple
0,5 gul paprika
1 handfull färsk babyspenat
0,5 fänkål
1 näve färsk grönkål
0,5 citron
1 msk riven ingefära
2 dl vatten

Gör så här:
Mixa allt utom vattnet som du blandar i sist.
Sila genom trådsil. Spä med mer vatten om du vill.

lördag 13 april 2019

Kokos- och havresmoothie

Detta var ju en väldigt mäktig smoothie så den klarade jag mig många timmar på. 9 dl
Ingredienser:
0,5 dl havregryn
1 burk kokosmjölk
1 banan
1 msk kokosolja
6 st dadlar

Gör så här:
Mica först havregrynen till ett grovs mjöl.
Tillsätt sedan dadlar, banan och kokosolja och mixa.
Tillsätt till sist kokosmjölken.
Tänk på att smoothien blir tjockare om du ställer den kallt pga kokosmjölken.

måndag 8 april 2019

Grönkålsdricka

Med nyttigheten från grönkålen och god smak från päron vindruvor och lime var denna dricka väldigt god. Förra gången jag gjorde med grönkål så silade jag inte den och det var inte trevligt alls att svälja den. 3 dl
Ingredienser:
3-4 dl grönkål
2 päron
1 lime
2-3 dl vindruvor
1,5 dl vatten

Gör så här:
Lägg grönkål i mixern tillsammans med urkärnat päron, rensade vindruvor (utan kärnor) och vatten samt limesaft.
Mixa slät och sila sedan genom trådsil.

fredag 11 januari 2019

Melonsmoothie

Med så här mycket melon blev smoothien väldigt vattnig trots bananen. Var beredd på en läskande smoothie. 

torsdag 10 januari 2019

Bär- och avocadosmoothie

En smoothie ska vara lite trögrinnande tycker jag och därför vill jag gärna ha i en banan eller avocado. Välj själv vilka bär du vill ha och hur mycket. Nedan ser du vad jag tog. 1 portion
Ingredienser:
1 avocado
1,5 dl hallon
1 dl björnbär
vatten

Gör så här:
Mixa allt och späd med vatten till önskad koncistens.

onsdag 9 januari 2019

Kycklingbuljong

Nu skriver jag inte mer om mina dagar utan återkommer när det är dags för återintroduktionen efter 16 dagar (2+14). Istället kommer det lite recept på det jag testat under mina första dagar. Kycklingbuljong kan vara basen i mycket. Du kan ha den när du puréar grönsaker eller bara som en klar soppa som du kan lägga i vad du vill i. Spara lite av det plockade kycklingköttet och lägg i så har du en magnifik soppa (obs! går inte under de första två dagarna av clean reset då du bara ska inta flytande. Eventuellt kan du behöva salta mer så smaka på den innan du packar med den i matsäcken. Jag tyckte det var häftigt att se hur mycket gelantin man kokar ur benen. När buljongen kallnat var den dallrig gelé.


Ingredienser:
Skrovet från 2 ekologiska kycklingar
3-4 l vatten
2 morötter
2 gula lökar
1 tsk havssalt
0,5 tsk svartpeppar
färska örter

Gör så här:
Skala och dela lök och morot och lägg i dessa ohc skrivet i en stor kastrull.
Låt småkoka i 9h eller mer.
Lägg i örterna sista timmen.
Låt svalna lite innan du silar och häller på tättslutande burk.
Håller ca 1 v i kyl.

torsdag 27 september 2018

Smoothie m örter

Jag provade att göra smoothie på hallon, vatten, banan, citronmeliss och mynta. Myntan grå snabbt igenom i smaken så var därför försiktig så att du inte får för mycket. Varför ville jag ha i örterna då? Jo, för att de har bra fibrer som magen får jobba med.

tisdag 18 september 2018

Örtte

Nyttigt, hemodlat, närodlat, ekologiskt....te gjort på nyskördad citronmeliss och mynta. 

fredag 14 september 2018

Mojito med citron

Massor av mynta i trädgården och sugen på en drink...
Ingredienser:
1 dl mynta
0,5 citron
krossad is
4 cl sockerlag
4 cl ljus rom

Gör så här:
Lägg mynta, citron och sockerlag i en morten och krossa.
Krossa isen och häll i glas.
Slå över ro och sedan det du har i morteln.

lördag 1 september 2018

Syrensaft

Efter inspiration från vän på facebook gjorde jag denna saft på syrener. De är ju blommande i maj så då får man passa på. Jag vet inte om det går att frysa in så som jag hört att vissa gör med fläder. 
Ingredienser:
0,5 hink med syrenblommor
6 citroner (ekologiska)
1,5 kg socker
100 g citronsyra
3 l vatten

Gör så här:
Smält socker och citronsyra i kokande vatten. När det är helt genomskinligt är det klart.
Låt svalna lite innan du häller det på syrenen varvad med skivade citroner. Välj ekologiska för att slippa besprutningsmedel på citronen.
Lägg en tallrik över så att det blir som ett lock.
Låt stå svalt i 10 dagar innan du silar.
Saften ska sedan blandas 1+4.

torsdag 3 maj 2018

Lambruscodrink

Har ni inte smakat lambrusco förr så är det hög tid. Det är ett mousserande rött vin med mild smak och lägra alkoholhalt än vanligt rött vin. Här hade jag först i lite gin och limesaft innan jag hällde på lambruscon. Meningen var att det skulle lägga sig i lager och man kan se lite genomskinligt i botten men jag lyckades inte helt. 

tisdag 24 april 2018

Mangofördrink

Prosecco, italiensk champagne, är ju väldigt "i ropet" just nu. För att göra den lite sötare och smaksätta den kan man hälla lite barnmatsmangopuré i botten av glaset innan man häller på proseccon. Rör gärna om lite också även om det är svårt att få den att blanda sig helt.

lördag 17 februari 2018

Kombucha

Jag har börjat brygga kombucha. Det är te som får fermenteras och då bildas massor av goda bakterier som tarmen mår bra av. Det är lite speciellt i smaken. Ju längre tid man låter det fermenteras ju me r åt vinägerhållet går den. När den är klar kan man låta den stå och smaksättas och då kan även kolsyra bildas. Jag tycker att detta blev jättegott och än så länge har jag provsmaka nedanstående; Mango (favorit), hallon, ingefära och blåbär. Me jag har också satt fler på bryggning; citron, lime, saffran, äpple, päron, kiwi, blåbär, jordgubb och banan. 
Bilden längst ner visar min stora kastrull när jag kokar mitt te. Det måste vara svart, ekologiskt och utan eteriska oljor mm. För att lära dig mer om kombucha rekomenderar jag Forsnäs hemmans hemsida och facebooksida. Jag rekommenderar sedan Pekoe för att köpa bra te till fermentering. 





måndag 5 februari 2018

Hot shot drink

Galliano är ju italienskt och då var vi tvugna att dricka detta på vår italienska afton så klart. Här blev det en hot shot drink. Häll galliano i botten på ett litet glas, håll en tesked över ytan och häll kaffe över den. Skeden hjälper dig att skikta kaffet så att det lägger sig över gallianon. Vispa grädde och klicka överst. Drick hela drickan på en och samma gång.

fredag 2 februari 2018

Limoncellodrink med bubblor och mynta

En fräsch drink som innehåller min hemgjorda limoncello. Blanda 1 del limoncello med 3 delar mousserande vitt vin. Lägg i is och garnera med myntablad. 

torsdag 1 februari 2018

Limoncello

Lite smaskigt gott efter maten. En syrlig italiensk limoncello. Denna gjorde jag genom att låta vodka (4dl) stå i rumstemperatur och dra i några dagar med 2,5 dl socker och skal och saft från 6 citroner. Skaka gärna några gånger under tiden. Jag silade inte ens av efteråt. Ska man vara riktigt petig så är det egentligen grappa och inte vodka som ska användas som bas. Men detta blev riktigt gott. Imorgon kommer ett recept på en drink där denna ingår.

torsdag 25 januari 2018

Morgondricka

Denna dryck förbereder jag och har i kylen. Den ger mig nyttigheter som jag inbillar mig håller mig frisk. Citron, ingefära, honung och vitlök. Det är bara chili jag också skulle vilja få i den men då tror jag inte att jag hade kunnat dricka den på morgonen...
Ingredienser:
3 citroner
1/3 dl riven ingefära
2 vitlöksklyftor
2 msk honung
7 dl vatten

Gör så här:
Kläm lite på citronerna och skiva dem sedan och lägg dem i kannan.
Riv ingefära och vitlök och lägg i.
Ta i honungen.
Koka upp vattnet och häll över.
Låt stå för avsvalning och förvara sedan i kylen. Sila och häll på flaska eller häll direkt från din kanna om den som min har automatisk silning.
Häll upp ca 2 msk och späd ut med lika mycket vatten och drick varje morgon.