Visar inlägg med etikett -wasabi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -wasabi. Visa alla inlägg

lördag 2 april 2016

Sushi

Sushi är väldigt lätt att göra om man har en sushibazooka. Jag har köpt min på coolstuff.com För 4 personer (1 rulle brukar ge 10 bitar=lagom för 1 person)
Ingredienser:
4 dl grötris
2 msk sushivinäger
2 msk socker
valfritt innehåll t ex gurka, avocado, paprika, sparris, purjolök, lax, räkor osv
4 noriblad
japansk soja
inlagd ingefära
wasabi

Gör så här:
Skölj riset några gånger och koka det i 20 minuter.
Häll i socker och vinäger och rör om.
Låt det svalna lite.
Fördela i sushibazookans båda halvor med en ränna i mitten.
Lägg fyllning i mittenrännorna och fäll sen ihop bazookan.
Spruta ut rullen på ett noriblad och rulla ihop.
Klistra skarven med hjälp av lite vatten.
Skär i mindre bitar och servera med soja, ingefära och wasabi.


söndag 19 juli 2015

Sushi Makizushi

På gårdagens tjejmiddag hade vi sushi. Det är så bra att göra sushi tycker jag eftersom jag kan förbereda det en bra tag innan gästerna kommer och sedan bara skära upp när det är dags för servering, ingen värmning behövs. Jag fuskar dessutom genom att ha en sushibazooka. Sushi går ju att variera vad det gäller form men också ingredienser. Själv använder jag bara lax och räkor. Jag har även testat tonfisk men jag tycker inte att det är gott och därför gör jag inte sådana sushibitar när det är jag själv som gör dem. Jag stryker inte heller på wasabi eftersom jag inte gillar det. Var och en kan istället ta wasabi på sin bit eller blanda wasabi i sin soja. Var och en gör som den vill.
Jag räknar ungefär en rulle/10 bitar per person. Receptet nedan ger 10 rullar.

Ingredienser:

10 noriblad
1 paket grötris (1kg)
2 msk sushivinäger
1 msk strösocker
350 g lax
300 g oskalade räkor
1 ramiropaprika
lite salladslök
0,5 gurka
2 st avocado
1 burk syltad ingefära
1 flaska japansk soja
0,5 tub wasabi


Gör så här:

Koka riset i ca 15 minuter. Blanda i vinäger och socker och rör runt. Låt riset svalna. Eventuellt kan du ställa riset kallt och fortsätta med sushitillverkningen dagen efter men riset blir då ofta lite hårdare och klibbigare att jobba med. Jag föredrar ljummet ris.
Förbered alla ingredienser: Skala räkorna och skär laxen, paprikan, gurkan och salladslöken i remsor. Välj om du vill ha avocadon som tillbehör eller i sushin. Om du ska ha den i sushin ska du strimla även denna nu annars får du vänta tills när det är dags att servera.
Öppna bazookan och lägg i ris i de båda halvorna. Forma en skåra eller fördjupning i mitten av varje halva. Lägg i valfria ingredienser och kombinera ihop dina egna sushi.
Stäng bazookan och spruta ut rullen över ena sidan av ett noriblad.
Rulla ihop och pensla med vatten på motsatta kant så att den fäster när du rullat klart.
Lägg på tallrik i väntan på uppskärning vid servering.
Servera med ingefära, soja i liten skål och wasabi. Låt gärna folket äta med ätpinnar.