Visar inlägg med etikett -äggvita. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -äggvita. Visa alla inlägg

torsdag 30 maj 2019

Nöt- och fröbars LCHF

Sonen har lite problem med vad han ska äta till frukost. Dels för att det ska vara LCHF och dels för att han går upp lite sent och måste springa till bussen. Jag gjorde dessa och de accepterades av honom. Perfekt att ha dem färdiga att bara hugga med sig om han har brått.
Ingredienser:
1 dl mandel
0,5 dl valnötter
1 dl hasselnötter
0,5 dl pumpafrö
3 msk chiafrö
1 dl jordnötssmör
1 äggvita
0,5 tsk salt
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk kanel

Gör så här:
Mixa alla nötter först och blanda sedan i resten av ingredienserna.
Fördela i en brödform och släta till den.
Grädda i 100 grader i ca 30 minuter.
Skär i ca 10-12 bitar.

måndag 6 maj 2019

Lins-, blåbär- och kokosbars

Lite torra med med god smak. Kanske man skulle kunna köä in dem i mörk choklad. Då blir de mer godisaktiga än frukost-mellanmåls-aktiga. 12 st
Ingredienser:
1 dl torkade svarta belugalinser
10 dadlar
1 dl torkade blåbär
1,5 dl pumpafrö
1 dl kokos
1 msk honung
3 msk chiafrö
2 äggvitor
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk kanel
1 tsk salt

Gör så här:
Börja dagen innan med att blötlägga linserna.
Sila och skölj av linserna. Rosta dem 10 minuter i torr stekpanna.
Mixa ihop alla ingredienser och tryck ut i en brödform.
Grädda i 125 grader i 35 minuter.

torsdag 13 december 2018

Lakritsmaränger

Jag hittade en jättebra sida kring att göra maränger. När jag läst igenom visste jag precis hur jag ville göra mina lakritsmaränger. Hembakningsrådet. Dessa maränger skulle jag har till min "buche de noël" och de skulle likna svampar. Jag spritsade hattarna som platta skivor och fötterna som spetsiga maränger. I fötterna hade jag dessutom i lite lakritsströssel som gav extra lakritssmak. Med kristyr satter jag sedan samman det till svampar.

Jag tog 2 äggvitor och blandade med 0,5 dl socker och 0,5 dl muscovadorörocker. Detta värmde jag sedan i ett vattenbad till det blev 65 grader.
Detta vispade jag sedan tills det blev svalt.
Spritsade ut maränger och gräddade i 100 grader i 1h och sedan på eftervärme med luckan lite öppen i 1h.

torsdag 13 september 2018

Hallon- och marängpaj

Denna paj var lättlagad och ljuvligt god. Marängen höll sig bra trots att jag bakade kakan några timmar innan gästerna skulle komma. Den blev lite kladdig i mitten. Kanske för att jag använda frusna hallon. Men det blev riktigt gott med en kladdkakevariant. Ca 10 portioner.


Ingredienser:
200 g smör
3 dl socker
3 ägg
3 äggulor
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 citron, skalet
2 dl hallon
3 äggvitor
1,5 dl socker
2 msk florsocker

Gör så här:
Värm smöret så att det är halvsmält.
Vispa smör och socker fluffigt.
Blanda i ägg, mjöl och bakpulver.
Finriv citronskalet och ha även i detta.
Häll i smörad pajform 30x40 cm eller 35 cm i diameter om den är rund.
Fördela hallonen och tryck ner dem lite i smeten.
Vispa äggvitorna fluffiga och vispa sedan ner sockret. Låt bli segt.
Fördela över pajen och gör gärna lite mönster.
Grädda i 175 grader i 30 minuter.
Låt svalna.
Pudra över florsocker innan serveringen.



onsdag 18 april 2018

Kakaomums

Luftiga, nyttiga "gräddbullar" för nyttigare dagar med sötsug.
Ingredienser:
2 äggvitor
2 gelantinblad
2 msk kokande vatten
1 msk sötströ
0,5 tsk vaniljpulver
2 msk kakao

Gör så här:
Lägg gelantinbladen i ett glas kallt vatten medan du vispar äggvitorna hårda.
Vispa ner sötningsmedel och vaniljpulver i äggvitorna.
Ta upp och krama ur gelantinbladen och lägg i ett nytt glas.
Häll på kokande vatten och rör för at lösa gelantinet.
Häll i gelantinet i äggvitorna medan du vispar.
Häll upp smeten i en klädd form.
Låt stå svalt i minst 30 minuter.
Ta ur formen och skär i bitar.
Pudra över kakao.

tisdag 23 januari 2018

Snabb och sund chokladmousse

Vill du ha en snabb och sund efterrätt och kanske är väldigt chokladsugen så kan denna vara ett alternativ. 1 portion.
Ingredienser:
1 äggvita
1 msk Nick´s chocodrink (alt 1/2 msk kakao och 1/2 krm steviaextrakt)

Gör så här:
Vispa äggvitan riktigt hårt. Vänd ner kakaon. Ät direkt för annars börjar den "smälta".


onsdag 27 december 2017

Hallon- och chokladmoussetårta

En frisk och god choklad-hallontårta. Botten var dock lite torr och hård. Vet inte om man kan göra något åt det.
Ingredienser:
200 g mörk choklad
30 g smör
3 st äggulor
6 st äggvitor
3/4 dl socker
1 dl vetemjöl

200 g mörk choklad
1 tsk gelantin
1 dl socker
1 msk vatten
1 ägg
3 dl vispgrädde
2,5 dl mosade hallon
400 g hela hallon

Gör så här:
Smält den mörka chokladen tillsammans med smöret och vispa i äggulorna däri.
Rör i socker och vetemjöl.
Vispa vitorna hårda och vänd ner i blandningen.
Lägg blandningen i en ugnsform.
Grädda i 200 grader i ca 30 minuter.
Låt kallna.
Vispa grädden.
Smält den mörka chokladen och blanda i de övriga ingredienserna. Fördela smeten i en form som har samma form och storlek som den bottnen gräddades i.
Ställ i frysen i 1 h.
Ta loss bottnen och lägg över moussen i formen.
Vänd upp och ner på formen för att få ut den på ett fat. Det är enklare om du från början klätt formen med plastfolie.

onsdag 15 november 2017

Pavlova med blåbär

Supersmarrig efterrätt som yngsta sonen lyckades få i sig tre stycken av efter att ha varit tveksam då han trodde att bären skulle vara sura. Han åt sin egen, den som jag hade gjort i reserv samt den som en av gästerna inte åt upp. 10 portioner

Ingredienser:
4 äggvitor
1,5 dl socker
2 krm bakpulver
1 krm salt
3 dl vispgrädde
2 dl frysta blåbär
1 dl blåbärssylt

 Gör så här:
Vispa äggvitorna till hårt skum och vispa sedan ner socker, bakpulver och salt.
Fördela i 10 st formar och dra upp smeten mot sidorna så att det blir en grop i mitten.
Värm ugnen till 225 graden men stäng av den då du sätter in formarna i ugnen.
Låt dem stå i den avsvalnanade ugnen, utan att öppna luckan, i minst 4 h men helst över natten.
Vispa grädden och klicka i marängen när den är klar och kall.
Blanda blåbär och blåbärssyslt och klicka även i detta i mitten av marängen.


onsdag 27 september 2017

Biskvi i långpanna

Så himla gott men så himla svårt att skära snygga bitar. Ska nog göra dem en och en istället eller så får man dels ha ett papper i botten på formen och dels skära upp dem innan översta chokladlagret stelnat ordentligt. Nu knäcktes de och detta var den finaste biten jag lyckades åstadkomma. Ca 25-30 bitar.
Ingredienser:
500 g mandelmassa
1 dl socker
2 äggvitor
300 g smör
3 dl florsocker
2 msk starkt kallt kaffe
3 msk kakao
200 g mörk choklad

Gör så här:
Mixa ihop mandelmassa, socker och äggvita och fördela i en form ca 25x25 cm.
Grädda i 175 grader i ca 15 minuter.
Låt bli helt kall.
Rör ihop smör, florsocker, kaffe och kakao. Fördela över den kalla kakan.
Smält chokladen och häll och fördela över smörkrämen.
Ställ kakan svalt. Skär upp i bitar.

onsdag 13 september 2017

Risbollar

Hittade lite puffat ris hemma och blev sugen på att göra risbollar. Dessa blev goda men jag kände sockerkristallerna för tydligt. Kanske bearbeta smeten mer eller ta honung istället? Jag slarvade också och mixade inte havregrynen till mjöl vilket jag nog skulle gjort för att får dem lenare i koncistensen. Men som sagt, smaken var där inget fel på. 12 st
Ingredienser:
100 g smör (rumstempererat och mjukt)
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 äggvita
2 dl havregryn
3 dl puffat ris
2 dl puffat ris till rullning

Gör så här:
Mixa havregryn och ris en stund. 
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Blanda ihop ingredienserna och rulla sedan i ris.
Kyl för att de ska "sätta" sig lite.


fredag 8 september 2017

Toum - vitlökskräm

Letade efter aioli och råkade springa på den här. En lite luftigare form av aioli. Den hade nog passat bättre till räkor än till kött som jag åt den till men absolut god. 2 port.
Ingredienser:
1 äggvita
1 vitlöksklyfta
1 dl rapsolja
salt
1 tsk citronsaft

Gör så här:
Mixa citron, salt och äggvita tills det blir skummigt.
Häll sakta i oljan och mixa vidare. Efter ett tag ska det tjockna. Det går ofta bättre om ingredienserna är rumstempererade.
Ställ i kylen ett tag innan servering.
Såsen håller sig ett par dagar i kylen.

lördag 2 september 2017

Proteinkaka med smak av äpple och kanel

Trodde jag skulle göra energibars med den konsistens som jag tänker på utifrån det ordet. Dessa blev mer av en sockerkakas karaktär även om den var väldigt god. En bit fick jag smaka innan bitarna nästa dag var spårlös försvunna...ner i en barnamun.
Ingredienser:
120 g proteinpulver (vasselprotein)
65 g mandelmjöl
3 äggvitor ( 1dl)
1 rivet äpple
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 tsk kanel
1 tsk muskot

Gör så här:
Blanda alla ingredienser. Gärna i en mixer.
Fördela i en bakplåtspappersklädd form ca 20x20 cm.
Grädda i 180 grader i 25 minuter.
Dela i 8 bitar. 


torsdag 10 augusti 2017

Proteinbar

Ingredienser:
140 g havregryn
0,5 dl proteinpulver (vanilj)
3 msk sukrin
0,5 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
0,5 dl jordnötter (utan salt)
0,5 dl äppelmos (osötat)
2 msk mjölk
1 ägg
2 äggvitor
20 g mörk choklad

Gör så här:
Lägg bakplåtspapper i en form som är 20x20 cm.
Mixa ihop alla ingredienser och häll i formen.
Hacka chokladen och strö över.
Grädda i 175 grader i 10-15 minuter. Kakan ska vara lite kletig i mitten.
Skär i 9 bitar när den svalnat.



lördag 5 augusti 2017

Bärmaräng

Varm och mumsig efterrätt. Barnen tyckte att bären var sura trots att jag sockrat rejält...men marängen slank ner illa kvickt :-P. Räkna själv om receptet efter hur många portioner som ska göras.
Ingredienser:
1 dl blandade bär
1 tsk florsocker
1 msk socker
1 tsk honung
1/3 äggvita
1/3 dl socker

Gör så här:
Blanda bären med socker och honung och lägg i form/ar.
Vispa äggvitan.
Häll i sockret och fortsätt vispa ännu hårdare.
Klicka ut marängsmeten över bären.
Gratinera i 175 grader i 15 minuter.

onsdag 26 april 2017

Blåbärssuffléer

Detta är första gången jag lagar sufflé och jag fick stå och vakta ugnen hela tiden för jag har nyfikna famijemedlemmar som gärna öppnar ugnen och kollar. De blev lite väl söta. 4 st.

Ingredienser:
100 g frusna blåbär (ej amerikanska)
1 msk maizena
1/2 dl socker
2 äggvitor
1/2 dl socker
smör
florsocker

Gör så här:
Koka blåbär, maizena och socker och koka upp snabbt och låt sedan svalna.
Vispa äggvitorna, med socker, hårda.
Blanda ner blåbären i äggvitan.
Smörj 4 formar. Gärna med fingrarna så att du ser att du inte missar någon fläck.
Se till så att du inte får smör eller smet på kanten. I så fall får du dra med fingret så att kanten blir ren. Annars kommer sufflén inte att gå uppåt utan forma sig ner utefter kanterna.
Klicka i smeten i formarna och skaka på dem lite så att ytan blir slät.
Grädda i 190 grader i 20 minuter. ÖPPNA INTE UGNEN UNDER GRÄDDNING för då sjunker sufflén ihop och allt blir misslyckat.
Sila över florsocker innan servering.

fredag 31 mars 2017

Grissini

Dessa skulle jag ju bakat under vintern till sopporna. Ca 20 st.
Ingredienser:
1/4 pkt jäst
1,5 dl vatten
1 äggvita
1/2 dl olja
5 dl vetemjöl
1 tsk salt

Gör så här:
Lös jästen i vattnet och blanda sedan ihop alla ingredienser.
Låt jäsa i 2 h.
Forma en rektangel där ena sidan har den längd du vill ha på dina grissini.
Skär, med en degskrapa, smala längder och lägg på en plåt.
Baka i 175 grader (150 i varmluft) i ca 20 minuter.
Lägg gärna in isbitar i botten av ugnen i början för att få ännu knaprigare grissinis.

tisdag 15 mars 2016

Maränger

När jag gjorde färssmeten till Biff á la Lindström gick det åt en massa äggulor och för att inte kasta äggvitorna gjorde jag maränger. Av 10 äggvitor blev det 4 plåtar fulla med minimaränger.
Ingredienser:
10 äggvitor
3 dl socker

Gör så här:
Vispa vitorna till hårt skum. Vispa sedan ner sockret och vispa ytterligare en stund för att smeten ska bli seg.
Klicka ut eller spritsa ut maränger på plåtar.
Grädda i 125 grader i 45 minuter.

fredag 1 januari 2016

Fransk nougat

Jag var bara tvungen att testa att göra franska nougat eftersom det är så gott. Smaken blev ju god men den gick bara att hantera i frusen form. Den smälte igen när det blev rumstempererad och blev då till en slags smält marshmallow med nötter och tranbär i. Denna sats blev till 1 braspanna full.

Ingredienser:
3 dl vit sirap
1 dl flytande honung
100 ml glukos
200 g hasselnötter
2 äggvitor
3 msk socker
100 g pistagenötter
1 dl torkade tranbär
florsocker

Gör så här:
Koka sirap, honung och glukos under omrörning. Ha i en termometer och ta bort från värmen när det nått 125 grader.
Rosta hasselnötterna i 175 gradig ugn i 5-10 minuter. De ska ha fått lite färg och när de sedan svalnat kan du gnugga dem i dina händer så att skalet lossnar.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Häll i sockret lite i taget medan du fortsätter vispa. Fortsätt med att hälla i sockerlagen lite i taget medan du fortsätter vispa.
Blanda i nötterna i smeten.
Bred ut på ett bakplåtspappar som du pudrat med florsocker. Pudra florsocker ovanpå och platta till med hjälp av ett bakplåtspapper även ovanpå.
Lägg i frysen och låt ligga i 3 dagar minst innan du börjar skära bitar och äta.

söndag 29 november 2015

Chokladmaränger

Maränger med chokladsmak tack vare en chokladsås. Jag gjorde dessa maränger lite för stora tror jag. Om man halverar dem och gör ca 30 st blir de nog torrare och godare.

Ingredienser:
3 äggvitor
1 krm ättikssprit
2 dl strösocker
1/2 dl chokladsås

Gör så här:
Vispa äggvitorna med ättikan hård.
Vispa ner sockret, lite i taget.
Vänd ner chokladsåsen med en slev eller slick. Blanda inte helt.
Klicka ut på plåt med papper.
Grädda i 100 grader i 1,5-2 h. Marängerna ska vara lätta, torra och lätt släppa från pappret.

fredag 31 juli 2015

Lime- och marängpaj

Jaha, jag tyckte att jag tog en ganska bra bild men nu ser jag ju att vaxduken under är otroligt förvirrande. Ber om ursäkt för det. Ni får tänka bort duken och bara se den smarriga pajen. Pajen är i 4 lager; kexbotten, cheesepaj, limekräm och maräng. Mina födelsedagsgäster uppskattade denna otroligt mycket och själv är jag också förundrad över hur god den var. Cafékvalitet! Tårtan räcker nog till ca 10 personer.
Lärdom: Skär längs med kanten på springformen för att få en snyggare kant eller ha lite extra maräng kvar för att spritsa eller bre ut längs med kanten.
Ingredienser:
Kexbotten:
12 digestivekex
75 g smält smör
Cheesepaj:
250 g färskost
2 pressade lime
0,5 dl socker
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
2 ägg
Limekräm:
5 äggulor
1 dl kokosmjölk
1 dl kondenserad sötad mjölk
rivet skal från 4 lime
1 pressad citron
Maräng:
5 äggvitor
2 dl socker
0,5 tsk ättikssprit

Gör så här:
Smula digestivekexen och blanda med smöret. Bred ut i en springform.
Blanda ingredienserna till cheesepajen och vispa den slät. Häll över kexbotten.
Grädda i 175 grader i ca 15 minuter.
Vispa ihop limekrämen, som ska bli ganska rinnig, och häll försiktigt över pajen.
Grädda i 175 grader i ca 15-20 minter. Lagret ska stelna något men inte helt.
Vispa äggvitorna hårda i en torr och ren bunke. Fortsätt vispa medan du häller ner sockret lite i taget och allra sist ättikspriten. Marängsmeten ska bli lite seg och ganska hård.
Häll marängsmeten i en sprits och spritsa över pajen i valfritt mönster.
Grädda i 175 grader i ca 15 minuter. Pajen ska ha lite färg på marängen.
Låt pajen svalna lite innan servering. Låt den dock inte bli helt kall och ställ den inte i kylen.