Visar inlägg med etikett -pofiber. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -pofiber. Visa alla inlägg

fredag 18 oktober 2019

Bönbiffar a la hamburgare


Dessa biffar blev lite lösa i koncistensen så det var bara att kunna linda in i salladbladen. Men smaken var minsann god. Jag älskar spiskumminsmaken. 4 portioner.


Ingredienser:
1 st sötpotatis
1 msk olja1/2 gul lök
2 tsk olja
1 dl råris
1 msk pofiber
salt
svartpeppar
spiskummin
vitlökspulver
paprikapulver
2 msk tapiokastärkelse
4 dl svarta bönor  (1 konserv)
2 msk olja

Gör så här:
Skölj och koka råriset.
Skala och skär sötpotatisen i bitar. Lägg på plåt och häll över olja.
Gratinera i 200 grader i ca 20 min.
Skala och finhacka löken. Bryn i oljan.
Mixa sötpotatisen och bönorna och tillsätt sedan resten av ingredienserna och rör ihop en smet.
Forma biffar och stek på medelvärme till se fått lite koncistens.
Lägg i salladsblad och servera med röd eller gul lök, hamburgerdressing, ketchup och bostongurka eller vad du vill för att det ska likna hamburgare för dig.


måndag 2 september 2019

Glutenfria bullar

En braspanna full med bullar...


Här kommer en beskrivning av hur jag gjorde och tänkte snarare än ett recept. Bullarna blev saftiga och goda.

Jag värmde 5 dl vatten till 40 grader eftersom jag använda torrjäst, 1/3 paket. Ca 0,5 dl olja, 2 msk socker, 1 tsk salt och lite brödkrydda hade jag också i och rörde om. 
Därefter hällde jag i ett helt paket med fin glutenfri mjölkmix och fick lite panik när degen forfarande var rinnig. Jag hade inte mer glutenfritt mjöl. Vad gör man? Jag hällde i 2 dl pofiber och när inte det riktigt räckte så tog jag i ca 0,5 dl linfrö och ställde att "svälla" och jäsa i 1h. Nu var degen(/smeten perfekt. När det gäller glutenfria bullar så måste degen vara lös. Om den är som en vanlig deg blir det jättetorra bullar. Sedan klickar man ut på en plåt och det blev ca 18 bullar denna gång. 
250 grader i ca 10 minuter.
Jag tror verkligen att pofiber och linfrö både räddade min bakning men också gjorde bullarna saftiga och goda.


tisdag 20 februari 2018

Bönbröd

Som sagt är det bra att få i sig bönor. Det kan även vara inuti ett bröd. Detta bröd använde jag till min vegetariska hamburgare som kommer härnäst. 
Ingredienser:
50 g smör
2 ägg
1 dl creme fraiche
0,5 dl pofiber
1 dl bönor
0,5 msk husk
2 tsk bakpulver
ev brödkryddor
salt

Gör så här:
Mixa bönorna först och blanda sedan ihop alla ingredienser.
Låt stå och svälla en litens tund innan du klickar ut på en plåt.
Grädda i 20-25 minuter i 180 grader.

onsdag 29 november 2017

Bullar utan mjöl

Dessa bullar blev ju bra trots att de inte har mjöl i sig. Goda nybakade och sedan rekommenderar jag att köra dem i brödrosten. ca 12 st.
Ingredienser:
2 dl pofiber
1 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk husk
1 msk sesamfrö
1 msk linfrö
1/2 dl finriven morot
4 ägg
1,5 dl mjölk
2 dl riven ost

Gör så här:
Blanda alla ingredienser och låt svälla i 10 minuter.
Klicka ut på en plåt och grädda i 20 minuter i 200 grader.

fredag 1 september 2017

Glutenfria scones

Sovit dåligt hela natten så det var bara att gå upp tidigt och utnyttja tiden på bästa sätt. Ett av sätten var att baka scones. 4 st bullar.
Ingredienser:
2 dl filmjölk
2 tsk bakpulver
1 msk honung
1/2 tsk salt
1 dl pofiber
1 dl fibrex
ca 3 dl glutenfritt mjöl

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser och klicka ut bullar på bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda i 250 grader i 8-10 minuter.
Låt svalna lite innan du skär upp.

torsdag 2 mars 2017

Semmelbullar

Jag behövde lite lätta bullar till semlor och då blev det dessa glutenfria. Ca 20 st.
Ingredienser:
12,5 g jäst
5 dl vatten
0,5 dl olja
2 msk honung
1 tsk salt
1 msk husk
0,5 dl pofiber
5 dl glutenfri fin mjölmix
1 ägg

Gör så här:
Värm vatten, olja och honung och lös jästen däri.
Blanda i resten av ingredienserna och blanda. Låt stå en liten stund och blanda igen.
Klicka upp bullarna på plåt. Låt jäsa i 30 minuter.
Pensla med ägg.
Grädda i 10 minuter i 200 grader.

lördag 25 februari 2017

Fruktigt glutenfritt bröd

För första gången använde jag termometer när jag gräddade ett bröd. Det blev jättebra. Jag hade haft brödet inne mycket längre annars för att vara på den säkra sidan men detta blev saftigt och gott nu när jag visste precis när det var klart. 2 bröd.

Ingredienser:
1/2 dl pofiber
1 dl havregryn
1/2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1 dl hasselnötter (hackade grovt)
1 dl linfrö
1 dl blåbär
1 dl aprikoser (hackade grovt)
1 l glutenfritt fint mjöl
2 msk mörk sirap
2 dl filmjölk

3 dl vatten

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Häll på sirap, fil och vatten och rör om.
Häll smeten i två smorda formar och grädda i 175 grader i ca 30 minuter. Termometern ska upp i 95 grader.
Låt svalna under handduk.


lördag 21 januari 2017

Calzone -glutenfri

Testade att göra min egen inbakade pizza. Massor av god ost. Detta gav 2 st ringar vilket kan vara lagom till 4 personer.
Ingredienser:
15 g jäst
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olja
0,5 tsk salt
1 tsk socker
2 msk pofiber
1 msk husk
2 dl havregryn
2-3 dl glutenfritt mjöl
5 dl riven ost
150 g påläggsskinka
0,5 dl ketchup
oregano
1 ägg till pensling

Gör så här:
Lös jästen i vattnet och oljan.
Blanda sedan ner resten av ingredienserna till degen och låt jäsa i 30 minuter.
Kavla ut en rektangel lika stor som en plåt och skär i trianglar. lägg trianglarna i en ring som på bilden.
Pensla på ketchup.
Strö över ost, strimlad skinka och ost igen. Krydda med oregano. Spruta på lite ketchup till.
Vik över snibbarna och pensla med olja.
Grädda i 250 grader i ca 25 minuter.

lördag 23 januari 2016

Hamburger- eller frukostbullar

Dessa lågkolhydratbullar fungerar bra både som hamburgerbröd och som frukostbullar. De är suveränt goda med ägg på. Receptet ger 6 bullar
Ingredienser:
50 g smör
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 dl vatten
salt
2 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
2 msk husk

Gör så här:
Smält smöret och blanda sedan ihop alla ingredienser.
Dela upp i 6 klickar på en plåt och platta till dem.
Grädda i 175 grader i ca 30 minuter.

fredag 11 december 2015

Scones

Scones brukar jag bara slänga ihop på en höft. Den här gången ansträngde jag mig att kolla hur mycket jag tog av varje ingrediens för att kunna skriva ner här. Ibland tar jag lite olika mjölsorter och gärna havregryn och kanske russin i. Här är i alla fall grundreceptet som ger 3 st scones.
Ingredienser:
1/2 dl olja
1 dl vatten
1/2 tsk salt
2 tsk honung
2,5 dl vetemjöl (eller pofiber och glutenfritt mjöl)
1 tsk bakpulver

Gör så här:
Blanda alla ingredienser.
Dela i 3 bitar och forma till platta bullar.
Grädda i 250 grader i ca 10 minuter.

torsdag 24 september 2015

Fröknäckebröd

Detta knäckebröd har jag gjort många gånger förut. Att strö flingsalt över på ytan förhöjer verkligen smaken. Jag brukar göra en plåt åt gången eftersom det kan vara svårt att hålla knäckebröden torra om du har större kvantiteter. Men för att spara tid till nästa bak brukar jag hälla upp ingredienser i 4 burkar och bara hälla vatten och kokosolja i den sista och baka ut den omgången. De övriga har då bara torra ingredienser och det är lätt att baka nya knäckebröd nästa gång.

Ingredienser:

1 dl solroskärnor
0,75 dl sesamfrön
0,7 dl hela linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
0,5 dl kokosfett, utan smak
2,5 dl vatten
1 tsk salt
ev. lite flingsalt

Gör så här:

Blanda alla torra ingredienser.
Häll kokande vatten i en annan skål och blanda i kokosoljan och låt den smälta. Blanda i detta i de andra skålen och rör om.
Efter bara en liten stund bildas gelé från husken och linfröna som binder ihop smeten.
Häll ut smeten på en plåt med bakplåtspapper och bred ut ett tunt, jämnt lager.
Grädda i 45 minuter i 150 grader.
Ibland vänder jag på hela knäckebrödsbiten här och skårar upp för lättare brytning senare.
Sätt nu in i ugnen igen på 50 grader i ca 1 h.
Bryt lagom stora portionsbitar och förvara i en låda med lock på ett torrt ställe.


söndag 12 juli 2015

Jordgubbskladdkaka

Dagen innan vi ska ha gäster passar jag på att baka en kladdkaka. Jag tycker att den behöver stå till sig en dag för att bli så där seg som den ska vara. Denna gång gjorde jag en med jordgubbar. Yngsta sonen tyckte att den såg väldigt blek ut och undrade förmodligen om den var gjord på vit choklad. Han har bara ätit chokladkladdkakor tidigare...
Denna kaka 5 räckte lagom till oss alla. Vi var 8 st.

Ingredienser:
150 g smör
2 dl strösocker
1 krm salt
1 msk vaniljsocker
3 ägg
2 ¾ dl vetemjöl/fin mjölmix för glutenfritt
ca 300 g jordgubbar, färska eller frysta
florsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader och smöra/bröa en springform Jag gör det enkelt för mig och tar olivolja som ju redan är flytande. Annars kan du passa på att ta lite av det smälta smöret efter att du gjort nedanstående punkt. Bröa med skorpmjöl eller kokosflingor alternativt pofiber om du vill ha ett glutenfritt alternativ.Smält smöret. Jag brukar smälta det i microvågsugnen. Lite mer än 1 minut är lagom för den här mängden smör. Jag bakar med riktigt smör för margarin har så mycket onaturligt i sig och smörsmaken är underbar. 
Blanda i sockret och låt det smälta i smöret medan du rör om. Detta för att ta bort kornigheten från sockret.

Rör i salt, vaniljsocker och ägg. Sikta mjölet i skålen och rör om.

Häll smeten i den bröade formen.

Halvera jordgubbarna och lägg dem på kakan i ett snyggt mönster.

Grädda i 180 grader i ca 30 minuter. Skaka springformen lite lätt för att se hur fast den blivit. Är den för lös så låt den vara inne lite till. När du skakar så ska den inte verka rinnig alls i mitten utan ha börjat stelna lite grann. Den ska inte ha stelnat helt för då är kakan torr och inte alls någon kladdkaka. 

Låt kakan svalna och servera den med siktat florsocker över. Du kan servera med grädde, glass eller något annat tillbehör om du vill. Jag hade kesella med halllonsmak till. Syrligt och gott!