Visar inlägg med etikett -farinsocker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -farinsocker. Visa alla inlägg

söndag 18 november 2018

Lime- och kokoskaka

Gillar du syrligt och med mycket kokossmak så är detta kakan för dig. Själv var jag inte överförtjust. Baka halva satsen i en springform eller denna i en braspanna. Ca 20-25 bitar
Ingredienser:
300 g smör
200 g vit choklad
6 ägg
2 dl socker
2 dl farinsocker
2 lime, cest och saft
2 tsk vaniljpulver
3 dl riven kokos
6 dl vetemjöl

4 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
1 dl socker
2 dl kokos
2 lime, cest och saft

Gör så här:
Smält smöret och chokladen och låt svalna något.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda ihop allt till kaksmeten och rör tills den är jämn och smidig.
Fördela i en smörad form och grädda i 200 grader i ca 20 minuter.
Låt svalna först ute och sedan i kyl.
Vispa grädden och vänd ner de övriga ingredienserna. Fördela över den kalla kakan.
Strö över mer kokosflingor eller kokoschips om du vill göra kakan lite mer dekorativ.


tisdag 8 maj 2018

Nudelwok

Det är verkligen inte ofta jag äter nudlar. Här är det dessutom risnudlar och jag tror att äggnudlar är vanligare? Jovisst var det gott. Med lite extra örtsalt på också så blev det mumma. Jag tycker att örtsalt ofta förhöjer smaken och vi tar ofta fram kryddburken på bordet. 4 portioner.
Ingredienser:
200 g okokta risnudlar
400 g kycklingkött (färdigt i bitar)
1 msk sesamolja
150 g broccoli
1 stor morot (skalad och slantad)
150 g sockerärtor
2 klyftor vitlök
1 msk fisksås
1 röd chilipeppar (finriven)
1 msk farinsocker
1 msk riven ingefära
1 lime (saften)
2 dl jordnötter

Gör så här:
Börja med att lägga nudlarna i kokande vatten.
Hetta upp oljan i ett stekjärn och stek broccoli, morot, vitlök och sockerärtor däri.
Blanda ihop fisksås, chili, socker, ingefära och limesaft.
Lägg i kyckling och häll över röran. Rör om.
När nudlarna är klara häller du bort vattnet och lägger i nudlarna i stekjärnet och blandar runt.
Strö över jordnötterna vid servering.


tisdag 19 december 2017

Risgrynsbrulé

Varför alltid samma ris à la malta till efterrätt på julafton? Nej, jag vill testa något annat och då blev det denna. Tillsammans med sharonfrukt i lag så blev det jättegott och annorlunda. 7 portioner blev det för mig. 
Ingredienser:
1 vaniljstång
2 dl vispgrädde
0,5 dl socker
4 äggulor
4 dl färdig risgrynsgröt
0,5 dl farinsocker

0,5 dl socker
0,5 dl citronsaft
1 stjärnanis
1 kanelstång
0,5 dl vatten
2 sharonfrukter

Gör så här:
Koka upp vaniljstång (sönderskuren), vispgrädde och socker. Ta bort från värmen.
Rör i äggulorna och risgrynsgröt. Fyll i formar.
Koka upp socker, citronsaft, anis, kanel och vatten. Ta bort från värmen.
Skiva sharonfrukten tunt och lägg i lagen. Låt ligga och svalna.
Precis innan servering strör du över farinsocker över formarna och gratinerat 1-3 minuter på högsta grilltemperatur i ugnen.
Servera med sharonfrukten som garnering.

onsdag 13 december 2017

Senapssill

Med 5-minuters inläggningssill kan jag själv vara kreativ och ta åt mig äran för min sill. Fantastiskt lätt. Här blev det 2 stora burkar.

Ingredienser:
ca 800 g inläggningssill
1 dl grov senap
1 dl finkornig senap
1,5 dl farinsocker
2 tsk vitvinsvinäger
1 dl olja
1 dl hackad dill
1 dl hackad purjolök
salt
svartpeppar

Gör så här:
Blanda senap, farin och vinäger och höll sedan ner oljan i en tunn stråle medan du vispar.
Rör i dill och purjo och smaka av med kryddorna.
Skär sillen i mindre bitar och blanda i.
Fördela i 2 burkar och låt stå kallt i några dagar innan servering.


lördag 2 december 2017

Kaka på burk 2

Här kommer en annan burk med ingredienser till en kaka.

Ingredienser:
2,5 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1 msk vaniljpulver
0,5 dl socker
2 dl farinsocker
2 dl havregryn
100 g hackad choklad

Gör så här:
Häll i alla ingredienser lager för lager. Fäst en lapp med receptet på utsidan:

Recept till "Kaka på burk":
Det enda som tillsätts vid tillagning är 200 g mjukt smör och 1 ägg.

Arbeta ihop detta till en deg som får vila i kylskåp i ca en timme.

Rulla ca 25 bollar och grädda mitt i ugnen på 180°C i cirka 10-12 minuter.

söndag 30 april 2017

Rabarberpannacotta med sockerflarn

Massor av söt och bärig smak blev det på denna efterrätt. Väldigt uppskattad. Flarnen smakade mycket apelsin och det var en god brytning till den andra bäriga smaken. 8 st

Ingredienser:
2 stjälkar rabarber
1 dl socker
1 dl koncentrerad flädersaft (gärna hemgjord)
4 dl vatten
1 msk maizena
2 tsk gelantinpulver

3 dl vispgrädde
3 msk socker
2 tsk gelantinpulver

1 dl brunt socker

1 dl hackad mandel
2 dl socker
1 msk vatten

Gör så här:
Skala och skär rabarbern i mindre bitar.
Häll alla ingredienser till rabarberkrämen i en kastrull. Värm under omrörning. När rabarbern börjar tråda sig mosar du till den och häller sedan krämen i formar. Låt stå kallt och svalna ca 1 h.
Koka upp grädde med socker och gelantin. Häll över rabarberkrämen i formarna. Ställ kallt.
Smält socker med lite vatten och värm till 155 grader.
Häll i skållad, skalad, hackad mandel.
Klicka ut på bakplåtspapper och dra med en sked för att forma flarnen. Låt kallna.
Strö över brunt socker och bränn av precis innan servering. Och stick i sockerflarnen.

tisdag 25 april 2017

Barbequeketchup

Ingen dum ketchup minsann. Smakrik och godkänd av barnen. Ca 1,5 dl.
Ingredienser:
1 dl äppelcidervinäger
0,5 dl brunt socker
2 hela nejlikor
0,25 tsk kanel
150 g cocktailtomater
0,5 dl tomatpuré
3 droppar tabasco

Gör så här:
Dela tomaterna på hälften och lägg sedan i alla ingredienser i en kastrull.
Koka 15 minuter.
Passera genom en sil och låt sedan ketchupen koka vidare i 30 minuter.
Rör emellanåt så att den inte fastnar på botten.

söndag 2 april 2017

Tomatbarbequesås

Hemligheten har jag lärt mig nu. Krossade och passerade tomater måste få koka en bra stund för att få bort den tomatiga smaken. Denna sås blev fantastiskt god. 4 portioner.
Ingredienser:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olja
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 msk stark senap
1 msk vitvinsvinäger
1 msk worcestersås
salt
1 msk farinsocker
1 krm chiliflakes
svartpeppar
paprikapulver
lökpulver
basilika

Gör så här:
Hetta upp oljan i en kastrull och stek hackad gul lök och riven vitlök.
Häll på övriga ingredienser och låt puttra i 20 minuter.


lördag 11 mars 2017

Randig björnbärspannacotta

Denna skulle man kunna göra med vilka bär som helst men man får anpassa andelen socker beroende på surheten på bären. Jag skulle vilja testa med hallon och lakritspulver en gång.



Ingredienser:
75 g smör
3 dl ströbröd
2 msk socker
2 dl björnbär
2 dl vatten
1,5 tsk gelantinpulver
2 msk socker
3 dl vispgrädde
3 msk socker
1,5 tsk gelantinpulver
2 msk brunt socker

Gör så här:
Smält smöret och blanda ner ströbröd och socker till en smulig massa.
Fördela detta i 4 formar och packa det på botten.
Lägg björnbären i en kastrull som är lagom stor. De ska lägga sig som ett lager på botten.
Häll på vatten och koka i 15 minuter.
Passera björnbären genom en sil och lägg tillbaka i kastrullen.
Blanda ner socker och gelantin och fördela sedan detta i formarna.
Ställ i kylen i 30 minuter eller mer, tills det stelnat.
Värm grädden och blanda i socker och gelantin.
Fördela detta i formarna och ställ i kylen i ca 30 minuter eller mer.
Innan servering strör du över brunt socker och bränner av med brännare.


lördag 16 januari 2016

Kola "chip cookie"

Dessa goda kakor hämtade jag inspiration från boken "Två systrars söta" som jag fick av Stina Hansson. Tack Stina för denna underbara bok. Kakorna skulle bli ca 15 st och egentligen snittar men jag ändrade både i receptet, form och storlek. Tyvärr flöt de ut ytterligare och blev groteskt stora. Kakorna blev jättegoda men de 10 jag gjorde skulle jag istället gjort 20 av.
Ingredienser:
200 g smör
2,5 dl farinsocker
1 ägg
2 msk mörk sirap
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 dl kakaonibs till garnering

Gör så här:
Smält smöret.
Rör smör och socker.
Tillsätt resten av ingredienserna och rör om till en smidig deg.
Gör en rulle och skär 20 kakor.
Lägg på plåt och strö över kakaonibs.
Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.


torsdag 14 januari 2016

Chokladmuffins

Detta var ett experiment. Jag ville göra muffins som var glutenfria och choklad verkade ju gott. Jag provade att ha kakaonibs i. Det är första gången jag använder sådana och jag trodde att de skulle smälta som choklad gör men det gjorde de inte. Så i receptet nedan förespråkar jag riktig mörk choklad istället och hoppas att det blir bättre än mitt resultat. Receptet gav ca 10 normalstora muffins.

Ingredienser:
2 ägg
1 dl farinsocker
1 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1 tsk bakpulver
80 g hackad mörk choklad
100 g smör
1 dl kesella
2 msk mandelspån

Gör så här:
Smält smöret och blanda sedan ihop alla ingredienser utom mandelspånen.
Fyll formar fulla och inte halvfulla så som man brukar göra.
Strö mandelspån över.
Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.
Servera gärna ljumna.

fredag 18 december 2015

Pepparkakor

En köpedeg är ofta väldigt lite och räcker inte långt. Om man är lite planerande av sig så kan man sätta en egen deg. Men den behöver ofta vila minst ett dygn och det är det jag menar med att man måste planera. Om man har de rätta formarna kan man sedan göra riktigt roliga saker. Jag gjorde mobiler och ett pepparkakshus. Det är svårt att säga hur många pepparkakor det räcker till eftersom det beror på pepparkakornas storlekar. Denna sats ger i alla fall ca 2 l deg.



Ingredienser:
1,5 dl sirap

3 dl brunt farinsocker

200 g smör
2 ägg
1,5 tsk nejlikor
1 tsk pomeransskal
8 dl vetemjöl
1,5 tsk bikaronat

Gör så här:
Koka upp sirapen och häll den över socker och smör. Rör om tills smöret smält och allt har blandat sig.
Blanda i resten av ingredienserna. Var försiktig med mjölet så det inte blir för mycket. Degen ska vara tjock men ändå lös. Den ska alltså inte vara som en färdig pepparkaksdeg. 
Lägg gärna degen i en påse för att lättast få fram den när den ska användas. Jag hade den i en skål och det är svårt att få loss den sedan.
Låt stå svalt i minst 8 h.
Mjöla bakbord och deg och kavla ut (ta omgångar av degen annars blir det för stora bitar att hantera). 
Ta ut pepparkakor med formar och lägg på plåt.
Grädda i 200 grader i ca 8 minuter.


tisdag 27 oktober 2015

Äppeltartelett

Saknade mintsmaken på rätten så jag ändrar lite i receptet nedan. Annars var detta gott med både mjuka och knapriga konsistenser. Lagom för 4 hungriga personer eller 6 småportioner.
Ingredienser:
2 smördegsplattor
8 små päron (saftiga)
2 dl farinsocker
1,5-2 dl valnötter
6 st aftereight-plattor eller 50 g mörk mintchoklad

Gör så här:
Halvsmält farinsockret i en stekpanna. Blanda ner päronen och se till att de får socker på sig.
Stjälp över päronen i en pajform.
Strö över krossade valnötter och chokladen i mindre bitar.
Kavla ut smördegsplattorna så de bli lite större.
Lägg som ett täcker över päronen.
Grädda i ugnen 225 grader i 15 minuter.

torsdag 10 september 2015

Havtorns-, avocado och blåbärssalsa

Lite frysrens ledde till den här salsan. Lite upptäckarglädje får man väl ändå medge att det var. Syrlig och god. Blåbären ger salsan en djupröd färg. Denna sås var lagom till 4 personer.


Ingredienser:
380 g krossade tomater (1 burk)
250 g avocado
225 g havtorn
1 dl blåbär
4 msk farinsocker
salt
svartpeppar

Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm.
Låt småputtra i ca 20 minuter. Smaka av.


måndag 7 september 2015

Jordnöts- och havrebar

Jag var lite sugen på kaka denna kväll men det var otroligt tomt i skåpen på ingredienser för ett vettigt kakbak. Jag kunde i alla fall skrapa ihop till dessa "kakor". Det blev en rulle som kunde skäras till ca 10 bitar.
Ingredienser:
1,5 dl jordnötssmör
1,5 dl sirap
3 msk farinsocker
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor
1 dl grovt hackade valnötter
1 dl solrosfrön
1 dl russin

Gör så här:
Blanda jordnötssmör, sirap och farinsocker i en kastrull och smält ihop.
Blanda under tiden alla torra ingredienser i en skål.
Rör ner jordnötssmörsblandningen och rör ihop medan det är varmt.
Blir det för smuligt så tillsätt 1 msk vatten.
Knåda ihop och forma en rulle ca 5 cm i diameter.
Låt stå i kylen ca 20  minter.
Skär skivor av rullen.

fredag 4 september 2015

Kethupglace och -sås

Denna ketchupbaserade sås passade också bra att använda som glace på grillköttet. Lite pensling innan grillning och lite under tiden. Det fanns ändå lagom mycket kvar tills sås för 4 personer.  Såsen är mycket smakrik och nästa lite frän. Gillar du milda såser så är inte detta något för dig.
Ingredienser:
2 dl ketchup
4 msk vinäger
4 msk farinsocker
saft från 1/2 citron
2 msk dijonsenap
salt
svartpeppar

Gör så här:
Blanda alla ingredienserna i en skål. Pensla köttet både innan och under grillning. Servera sedan såsen till köttet vid måltiden.