Visar inlägg med etikett -vitlökspulver. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -vitlökspulver. Visa alla inlägg

fredag 18 oktober 2019

Bönbiffar a la hamburgare


Dessa biffar blev lite lösa i koncistensen så det var bara att kunna linda in i salladbladen. Men smaken var minsann god. Jag älskar spiskumminsmaken. 4 portioner.


Ingredienser:
1 st sötpotatis
1 msk olja1/2 gul lök
2 tsk olja
1 dl råris
1 msk pofiber
salt
svartpeppar
spiskummin
vitlökspulver
paprikapulver
2 msk tapiokastärkelse
4 dl svarta bönor  (1 konserv)
2 msk olja

Gör så här:
Skölj och koka råriset.
Skala och skär sötpotatisen i bitar. Lägg på plåt och häll över olja.
Gratinera i 200 grader i ca 20 min.
Skala och finhacka löken. Bryn i oljan.
Mixa sötpotatisen och bönorna och tillsätt sedan resten av ingredienserna och rör ihop en smet.
Forma biffar och stek på medelvärme till se fått lite koncistens.
Lägg i salladsblad och servera med röd eller gul lök, hamburgerdressing, ketchup och bostongurka eller vad du vill för att det ska likna hamburgare för dig.


lördag 9 mars 2019

Bönsallad

Åh denna gillade jag verkligen. En god eftersmak i munnen efteråt också. 2 portioner
Ingredienser:
200 g kidneybönor (0,5 konserv)
200 g vita bönor (0,5 konserv)
200 g kikärtor (0,5 konserv)
200 g gröna bönor, haricot verts eller sockerärtor
1 rödlök
1 röd paprika
0,5 citron
salt
svartpeppar
vitlökspulver

Gör så här:
Strimla löken och hacka paprikan och blanda med bönorna.
Pressa citronsaft över.
Smaka av med salt, peppar och vitlökspulver.
Låt gärna stå någon timme innan servering så att bönorna drar åt sig av citronsaft och kryddor.