Jag fick höra på en podd om att man i Japan friterar pumpa och äter med sockrad soja. Ja, det var ju gott. Blanda vichyvatten med mjöl till lagom koncistens och doppa bitar av pumpa i smeten innan du friterar dem i 170 grader i ca 7 minuter.
Visar inlägg med etikett -mineralvatten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -mineralvatten. Visa alla inlägg
fredag 24 november 2017
måndag 28 december 2015
Struvor
Oh det här har jag bara hört talas om tidigare och aldrig ätit själv. Det var jättegott. Denna smet ger massor av struvor. Jag gjorde ca 30 st och sparade sedan smeten.
Ingredienser:
1,5 dl mjölk
1,5 dl mjöl
2 ägg
1 tsk socker
0,5 tsk salt
2 msk mineralvatten
olja
florsocker
Gör så här:
Rör ut mjölet i mjölken och se till så att det inte blir klumpar. Blanda sedan ner resten an ingredienserna och låt svälla i 10 minuter.
Värm oljan till 180 grader.
Värm struvjärnet i oljan och doppa sedan i smeten men inte hela vägen upp på kanten.
Fritera i 30 sekunder och knacka sedan så att struvan lossnar från järnet.
Låt droppa av på hushållspapper.
Doppa i florsocker.
Ingredienser:
1,5 dl mjölk
1,5 dl mjöl
2 ägg
1 tsk socker
0,5 tsk salt
2 msk mineralvatten
olja
florsocker
Gör så här:
Rör ut mjölet i mjölken och se till så att det inte blir klumpar. Blanda sedan ner resten an ingredienserna och låt svälla i 10 minuter.
Värm oljan till 180 grader.
Värm struvjärnet i oljan och doppa sedan i smeten men inte hela vägen upp på kanten.
Fritera i 30 sekunder och knacka sedan så att struvan lossnar från järnet.
Låt droppa av på hushållspapper.
Doppa i florsocker.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


