Visar inlägg med etikett -gelatinpulver. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -gelatinpulver. Visa alla inlägg

onsdag 27 december 2017

Hallon- och chokladmoussetårta

En frisk och god choklad-hallontårta. Botten var dock lite torr och hård. Vet inte om man kan göra något åt det.
Ingredienser:
200 g mörk choklad
30 g smör
3 st äggulor
6 st äggvitor
3/4 dl socker
1 dl vetemjöl

200 g mörk choklad
1 tsk gelantin
1 dl socker
1 msk vatten
1 ägg
3 dl vispgrädde
2,5 dl mosade hallon
400 g hela hallon

Gör så här:
Smält den mörka chokladen tillsammans med smöret och vispa i äggulorna däri.
Rör i socker och vetemjöl.
Vispa vitorna hårda och vänd ner i blandningen.
Lägg blandningen i en ugnsform.
Grädda i 200 grader i ca 30 minuter.
Låt kallna.
Vispa grädden.
Smält den mörka chokladen och blanda i de övriga ingredienserna. Fördela smeten i en form som har samma form och storlek som den bottnen gräddades i.
Ställ i frysen i 1 h.
Ta loss bottnen och lägg över moussen i formen.
Vänd upp och ner på formen för att få ut den på ett fat. Det är enklare om du från början klätt formen med plastfolie.

tisdag 29 augusti 2017

Laxmousse

Laxmousse får mig att tänka på sommar och på mamma som gärna hade detta som bjudemat. Det är lätt att förbereda långt innan och det serveras kallt. 4 portioner.


Ingredienser:
4 portionsbitar lax á ca 140 g
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
2 tsk gelatinpulver eller 4 gelatinblad
saft från 1/2 citron
salt
svartpeppar

Gör så här:
Koka laxen i 10 minuter.
Ta bort skinnet och lägg laxköttet i en mixer.
Mixa i alla ingredienser utom gelatin.
Blanda ut gelatinen med 1 dl kokande vatten eller blötlägg gelatinen i kallt vatten, krama ur efter 10 minuter och lös i kokande vatten.
Häll i gelatinen samtidigt som du rör eller mixar.
Häll i form och låt stelna.
Servera med ärtor, gräddfil, citron och röd rom.

söndag 30 april 2017

Rabarberpannacotta med sockerflarn

Massor av söt och bärig smak blev det på denna efterrätt. Väldigt uppskattad. Flarnen smakade mycket apelsin och det var en god brytning till den andra bäriga smaken. 8 st

Ingredienser:
2 stjälkar rabarber
1 dl socker
1 dl koncentrerad flädersaft (gärna hemgjord)
4 dl vatten
1 msk maizena
2 tsk gelantinpulver

3 dl vispgrädde
3 msk socker
2 tsk gelantinpulver

1 dl brunt socker

1 dl hackad mandel
2 dl socker
1 msk vatten

Gör så här:
Skala och skär rabarbern i mindre bitar.
Häll alla ingredienser till rabarberkrämen i en kastrull. Värm under omrörning. När rabarbern börjar tråda sig mosar du till den och häller sedan krämen i formar. Låt stå kallt och svalna ca 1 h.
Koka upp grädde med socker och gelantin. Häll över rabarberkrämen i formarna. Ställ kallt.
Smält socker med lite vatten och värm till 155 grader.
Häll i skållad, skalad, hackad mandel.
Klicka ut på bakplåtspapper och dra med en sked för att forma flarnen. Låt kallna.
Strö över brunt socker och bränn av precis innan servering. Och stick i sockerflarnen.

lördag 11 mars 2017

Randig björnbärspannacotta

Denna skulle man kunna göra med vilka bär som helst men man får anpassa andelen socker beroende på surheten på bären. Jag skulle vilja testa med hallon och lakritspulver en gång.



Ingredienser:
75 g smör
3 dl ströbröd
2 msk socker
2 dl björnbär
2 dl vatten
1,5 tsk gelantinpulver
2 msk socker
3 dl vispgrädde
3 msk socker
1,5 tsk gelantinpulver
2 msk brunt socker

Gör så här:
Smält smöret och blanda ner ströbröd och socker till en smulig massa.
Fördela detta i 4 formar och packa det på botten.
Lägg björnbären i en kastrull som är lagom stor. De ska lägga sig som ett lager på botten.
Häll på vatten och koka i 15 minuter.
Passera björnbären genom en sil och lägg tillbaka i kastrullen.
Blanda ner socker och gelantin och fördela sedan detta i formarna.
Ställ i kylen i 30 minuter eller mer, tills det stelnat.
Värm grädden och blanda i socker och gelantin.
Fördela detta i formarna och ställ i kylen i ca 30 minuter eller mer.
Innan servering strör du över brunt socker och bränner av med brännare.


onsdag 28 december 2016

Björnbärspaj

Åh, så gott det här var. Jag har bara hört grannen säga att björnbärspaj är den bästa bärpajen hon vet. Detta är dessutom gjort på hemodlade (ekologiska, solmogna) bär. "Stanningen" blev krämig och stelnade inte vilket gjorde att den liknade vaniljsås. Du kan antingen ta i vaniljpulver i den eller ta i ett extra ägg eller gelatinpulver för att få den att stanna ännu mer. Paj för ca 8 personer
Ingredienser:
150 g smör
1/2 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl socker
5 dl björnbär
1,5 dl creme fraiche
1,5 dl matlagningsgrädde
1 dl gelésocker
ev vaniljpulver
1 ägg (eller 2)

Gör så här:
Smält smöret lite. Ta ca 1 minut i micro.
Blanda ingredienserna till pajskalet.
Tryck ut degen i en pajform och grädda sedan den i 225 grader i 15 minuter.
Fördela björnbären i pajskalet.
Blanda ihop stanningen och höll över bären i pajskalet.
Grädda i 30 minuter i 225 grader.


onsdag 2 november 2016

Choklad-lakrits panacotta

Snabbt och lätt gjort men sedan får man vänta lite på det goda. Jag valde ett choklad med lakritssmak. Det var nog ett misstag. Det var ganska stora lakritsbitar som gömde sig i det och de blev sega och tråkiga i desserten. Ta hellre vanligt choklad och häll i lite lakritspulver istället.n Till 4 portioner.
Ingredienser:
3 dl vispgrädde
1 krm vaniljpulver
1 tsk gelatinpulver
ca 150 g mjölkchoklad med lakritssmak

Gör så här:
Häll allt i en kastrull och värm under omrörning. När allt smält ihop häller du det i formar och låter stå i kylen i några timmar. Servera gärna med något på toppen så som bär, hackad choklad eller kex.