Visar inlägg med etikett -glutenfritt mjöl. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -glutenfritt mjöl. Visa alla inlägg

fredag 21 februari 2020

Majs- och fröknäcke

Detta knäcke blev ganska hårt vilket gjorde att det blev ännu mer som chips och jag har ätit det flera gånger som chips framför TV:n faktiskt. 1 plåt
Ingredienser:
2 dl glutenfritt mjöl med majsbas
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl linfrö
1 msk kokosolja
2 dl kokhett vatten
flingsalt

Gör så här:
Blanda allt utom saltet till en smet.
Häll ut på plåt och kavla ut mellan bakplåtspapper.
Strö flinsalt över.
Grädda i 1h på 160 grader.

måndag 2 september 2019

Glutenfria bullar

En braspanna full med bullar...


Här kommer en beskrivning av hur jag gjorde och tänkte snarare än ett recept. Bullarna blev saftiga och goda.

Jag värmde 5 dl vatten till 40 grader eftersom jag använda torrjäst, 1/3 paket. Ca 0,5 dl olja, 2 msk socker, 1 tsk salt och lite brödkrydda hade jag också i och rörde om. 
Därefter hällde jag i ett helt paket med fin glutenfri mjölkmix och fick lite panik när degen forfarande var rinnig. Jag hade inte mer glutenfritt mjöl. Vad gör man? Jag hällde i 2 dl pofiber och när inte det riktigt räckte så tog jag i ca 0,5 dl linfrö och ställde att "svälla" och jäsa i 1h. Nu var degen(/smeten perfekt. När det gäller glutenfria bullar så måste degen vara lös. Om den är som en vanlig deg blir det jättetorra bullar. Sedan klickar man ut på en plåt och det blev ca 18 bullar denna gång. 
250 grader i ca 10 minuter.
Jag tror verkligen att pofiber och linfrö både räddade min bakning men också gjorde bullarna saftiga och goda.


torsdag 21 september 2017

Grov glutenfri sirapslimpa

Ett väldigt sött bröd som jag faktiskt åt som fikabröd krakt upp och ner när det väl begav sig. Så sött var det. Så kanske minska ner på sirapen lite för att det ska bli ett bröd-bröd...? 1 bröd
Ingredienser:
4 dl filmjölk
1/4 dl mörk sirap
3/4 dl lingonsylt
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1/2 dl linfrö
1/2 dl husk
2 dl havregryn
5 dl glutenfritt mjöl

Gör så här:
Rör ihop fil, sirap och lingonsylt för sig.
Rör ihop alla torra ingredienser och rör sedan ner detta i det våta.
Häll smeten i en brödform med teflon eller att den är smord.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 50 minuter eller tills innertemperaturen är 97-98 grader.

fredag 1 september 2017

Glutenfria scones

Sovit dåligt hela natten så det var bara att gå upp tidigt och utnyttja tiden på bästa sätt. Ett av sätten var att baka scones. 4 st bullar.
Ingredienser:
2 dl filmjölk
2 tsk bakpulver
1 msk honung
1/2 tsk salt
1 dl pofiber
1 dl fibrex
ca 3 dl glutenfritt mjöl

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser och klicka ut bullar på bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda i 250 grader i 8-10 minuter.
Låt svalna lite innan du skär upp.

lördag 18 mars 2017

Fröbullar

Nyttiga bullar med lite säregen smak pga bovetemjölet. Ca 12 bullar som naturligtvis var godast nybakade.
Ingredienser:
50 g jäst
4 dl ljummet vatten
0,5 dl olja
1 tsk salt
3,5 dl bovetemjöl
2 dl glutenfritt mjöl
0,5 dl husk
0,5 dl linfrö
1 dl solrosfrö

Gör så här:
Lös jästen i vattnet och oljan.
Rör ner resterande ingredienser och låt den klibbiga degen stå och svälla i 20 minuter.
Klicka ut bullar på en plåt och låt jäsa i 1,5h.
Pensla med honungsvatten och strö över solrosfrö. Du kan behöva trycka på dem lite för att de ska fastna.
Grädda i 225 grader i 20 min.


torsdag 2 mars 2017

Semmelbullar

Jag behövde lite lätta bullar till semlor och då blev det dessa glutenfria. Ca 20 st.
Ingredienser:
12,5 g jäst
5 dl vatten
0,5 dl olja
2 msk honung
1 tsk salt
1 msk husk
0,5 dl pofiber
5 dl glutenfri fin mjölmix
1 ägg

Gör så här:
Värm vatten, olja och honung och lös jästen däri.
Blanda i resten av ingredienserna och blanda. Låt stå en liten stund och blanda igen.
Klicka upp bullarna på plåt. Låt jäsa i 30 minuter.
Pensla med ägg.
Grädda i 10 minuter i 200 grader.

lördag 25 februari 2017

Fruktigt glutenfritt bröd

För första gången använde jag termometer när jag gräddade ett bröd. Det blev jättebra. Jag hade haft brödet inne mycket längre annars för att vara på den säkra sidan men detta blev saftigt och gott nu när jag visste precis när det var klart. 2 bröd.

Ingredienser:
1/2 dl pofiber
1 dl havregryn
1/2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1 dl hasselnötter (hackade grovt)
1 dl linfrö
1 dl blåbär
1 dl aprikoser (hackade grovt)
1 l glutenfritt fint mjöl
2 msk mörk sirap
2 dl filmjölk

3 dl vatten

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Häll på sirap, fil och vatten och rör om.
Häll smeten i två smorda formar och grädda i 175 grader i ca 30 minuter. Termometern ska upp i 95 grader.
Låt svalna under handduk.


lördag 21 januari 2017

Calzone -glutenfri

Testade att göra min egen inbakade pizza. Massor av god ost. Detta gav 2 st ringar vilket kan vara lagom till 4 personer.
Ingredienser:
15 g jäst
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olja
0,5 tsk salt
1 tsk socker
2 msk pofiber
1 msk husk
2 dl havregryn
2-3 dl glutenfritt mjöl
5 dl riven ost
150 g påläggsskinka
0,5 dl ketchup
oregano
1 ägg till pensling

Gör så här:
Lös jästen i vattnet och oljan.
Blanda sedan ner resten av ingredienserna till degen och låt jäsa i 30 minuter.
Kavla ut en rektangel lika stor som en plåt och skär i trianglar. lägg trianglarna i en ring som på bilden.
Pensla på ketchup.
Strö över ost, strimlad skinka och ost igen. Krydda med oregano. Spruta på lite ketchup till.
Vik över snibbarna och pensla med olja.
Grädda i 250 grader i ca 25 minuter.

lördag 15 oktober 2016

Glutenfri äppelpaj

Då syrran önskar äta glutenfritt gjorde jag den här pajen till min födelsedag. För ca 8 personer.
Missade att ta foto men ni får föreställa er en stor pajform med havregrynscrust allra överst ;-)

Ingredienser:
8-10 äpplen
1/2 dl socker
1 msk kanel
2 dl äppelmos
250 g smör
2 msk socker
1 msk kanel
4 dl havregryn
3 dl glutenfri mjölmix (gärna fullkorn)
2 tsk kanel
2 msk socker

Gör så här:
Skär bitar från äpplena och lämna skrabban.
Lägg i botten på en gratängform.
Strö över socker och kanel och över detta även mosen.
Smält smöret och blanda med socker, kanel, havregryn och mjöl.
Fördela detta över äpplena.
Strö över kanel och socker och grädda i 30 minuter i 200 grader.

torsdag 22 september 2016

Glutenfritt bröd från brödmix

Glutenfritt bröd bakat av en färdig brödmix. Detta bröd blev riktigt grovt och innehöll mycket frön. Jag tyckte att det var lite smaklöst men det kan man ju lätt åtgärda till en annan gång genom att ta i brödkryddor eller något annat.

Brödmixen heter Fullkornsbrödmix (1000g) och märket är Mix well. Jag fick det av en vän och vet därför inte var man köper det. Innehåll: Glutenfri vetestörkelse, solrosfrö, linfrö, fullkornsrismjöl, socker, salt, förtjockningsmedel, surhetsreglerande medel och arom.


fredag 11 december 2015

Scones

Scones brukar jag bara slänga ihop på en höft. Den här gången ansträngde jag mig att kolla hur mycket jag tog av varje ingrediens för att kunna skriva ner här. Ibland tar jag lite olika mjölsorter och gärna havregryn och kanske russin i. Här är i alla fall grundreceptet som ger 3 st scones.
Ingredienser:
1/2 dl olja
1 dl vatten
1/2 tsk salt
2 tsk honung
2,5 dl vetemjöl (eller pofiber och glutenfritt mjöl)
1 tsk bakpulver

Gör så här:
Blanda alla ingredienser.
Dela i 3 bitar och forma till platta bullar.
Grädda i 250 grader i ca 10 minuter.

måndag 30 november 2015

Glutenfria lussebullar

Ibland blir glutenfria bakverk torra och hårda men dessa blev verkligen bra. Mjuka, fluffiga och saftiga. 16 st gjorde jag av denna sats.

Ingredienser:
25g jäst, 
2 dl mjölk 
75 g smör
1 krm salt
1 dl strösocker
1 paket saffran
1 msk fiberhusk
1 dl kesella
1 ägg
ca 7 dl fin glutenfri mjölmix
Ovanpå:
1 ägg 
russinGlutenfria Lussekatter 

Gör så här:
Värm mjölk och smör till 37 grader och lös jästen däri.
Blanda i salt, socker, saffran och husk och rör om snabbt innan det bildas klumpar av husken. 
Låt stå i några minuter tills husken svällt.
Blanda i kesella, ägg och mjöl.
Kör gärna i en assistent.
Låt jäsa i 40 minuter.
Dela i 16 bitar och forma lussebullar som du lägger på en plåt med papper.
Låt jäsa.
Pensla med ägg och sätt i russin.
Grädda i 250 grader i ca 10 minuter.

måndag 26 oktober 2015

Spättafilé

Spättafiléer är väldigt lätta att panera och steka. Saftigt och gott blir det också med mycket smör i stekpannan. 6 filéer är lagom till 4 personer. Servera med hemgjord remoulad.
Ingredienser:
600 g spättafilé
1 dl glutenfritt mjöl
1 ägg
2 dl glutenfritt ströbröd
salt
svartpeppar
4 msk smör (eller olja)

Gör så här:
Häll mjöl och ströbröd i två olika skålar. Blanda ner salt och peppar i ströbrödet.
Knäck ägg i ytterligare en skål och vispa upp den lite med visp eller gaffel.
Doppa fisken i mjöl, sedan ägg och sist ströbröd. Se till så att fisken täcks helt.
Smält smöret i en stekpanna och stek fisken kort på båda sidor.
Servera med kokt potatis, gärna kokta grönsaker och hemgjord remoulad.


fredag 23 oktober 2015

Glutenfri citronkaka

En väldigt citronsmakande kaka som snabbt blev torr. Då tog jag och vände den upp och ner och hällde på lite saft. Då blev den jättegod. En brödlängd.
Ingredienser:
2 ägg
2 dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 dl glutenfritt mjöl
1 dl mjölk
1/2 dl olja
1/2 citron (rivet skal)
1,5 tsk fiberhusk
Glasyr:
1,5-2 dl florsocker
2-4 tsk citronsaft
1/2 citron (rivet skal)

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda i de övriga ingredienserna och rör om.
Häll i en bröad form.
Grädda i 180 grader i ca 40 minuter.
Låt kakan svalna innan du stjälper upp den.
Blanda ihop glacyren och bred över och låt stelna.
Blanda ett glas saft och häll på kakan när den är upp och nervänd.

måndag 19 oktober 2015

Chokladkaka med topping

Tänkte jag skulle försöka mig på att göra en glutenfri kaka. Denna kaka blev god men det var svårt att veta när den var klar. Mitten blev kladdig och kanten färdig (och torr). Kanske skulle jag bakat den i en annan typ av form? Kanske i muffinsformar? Kakan skar jag i 16 stora bitar.
Ingredienser:
4 ägg
3 dl socker
1 dl olja
1,5 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
3/4 dl kakao
2,5 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
4,5 dl glutenfri fin mjölmix

Glasyr:
200 g philadelphiaost
1 dl florsocker

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda alla torra ingredienser och blanda sedan i dem i ägg-sockerblandningen.
Bred ut smeten i en form ca 30x30 cm eller i muffinsformer.
Baka i 200 grader i 25 minuter eller kortare tid om du gör muffins.
Blanda till glasyren och bred över kakan när den svalnat.

torsdag 3 september 2015

Äppelpaj

Höst och det är äppelsäsong. Detta är min allra godaste äppelpaj som jag brukar göra. Den är god för att skalet ovanpå blir krispigt. Smör och socker tillsammans är mums.
Ingredienser:
5 äpple
2 msk socker
1 msk kanel
150 g smör
1 dl socker
3-4 dl havregryn
1 dl vetemjöl (eller glutenfritt mjöl)

Gör så här:
Skär skivor app äpplena och kasta bort kärnhusen.
Fyll bottnen på en pajform med äpple.
Strö över socker och kanel
Halvsmält smöret i microvågsugn och blanda i socker, mjöl och havregryn. Det ska bli en grynig, smulig massa. Häll i mer havregryn om den inte blir tillräckligt torr och mer smör om den blir för torr.
Smula över detta över äpplena.
Grädda i 225 grader i 15 minuter. Detta gäller för mjöliga äpplen. Har du fasta äpplen kan du behöva sänka temperaturen till 200 grader och istället ha pajen i ugnen i 20-25 minuter.


måndag 13 juli 2015

Insnurrad korv

Grillvädret fortsätter och jag har lite korvar i frysen som behöver ätas upp. Jag blandar snabbt ihop en bakpulverdeg som jag lindar runt korvarna innan de grillas. Det går lika bra att baka dessa i ugnen men grillat är gott. Så här mycket deg gjorde jag till 8 korvar.

Ingredienser:

1/2 dl olja 
2,5 dl vatten 
1 krm salt 
1/2 msk strösocker 
1 tsk bakpulver 
4-5 dl vetemjöl eller finmix för glutenfritt 

Så här gör du:

1: Häll vätskan i en skål och blanda ner resten av ingredienserna.
2: Rör till en klibbfri deg.
3: Dela degen i 8 bitar och forma ormar ca 25 cm långa. Linda ormarna runt korvarna och kläm till lite vid ändarna.
4: Trä upp korvarna på spett, längsgående är lättast för att få allt till att sitta kvar på pinnen. Grilla tills brödet fått fin färg.