Visar inlägg med etikett -kakao sirap. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -kakao sirap. Visa alla inlägg

torsdag 13 augusti 2015

Grillad ananas med kakaosirap

Vi reflekterade över att viss mat ändrar smak drastiskt när det värms t ex lök och tomat. När det gäller ananas så ändras den inte så mycket. Men det är ändå trevligt att grilla den för den SER lite annorlunda ut med sina grillränder. Varm ananas håller värmen också väldigt länge vilket är bra när man äter. Här är det bara ananas serverad med kakaosirap.

söndag 2 augusti 2015

Friterade bananer

Ja, har man en fritös så får man ju använda den. Friterat idag igen! Även idag friterades efterrätten. Det blev söta bananer med glass och kanelsirap. Räkna 1/2 banan per person och frityrsmeten räckte till mer än 8 personer.
Ingredienser:
1/2 banan per person
Frityrsmet:
2 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 msk iskallt vatten

Gör så här:
Dela bananerna i halvor eller fjärdedelar.
Blanda mjöl och bakpulver och häll på iskallt vatten och vispa ihop frityrsmeten.
Doppa bananerna i smeten och fritera sedan i 3-4 minuter i 180 grader på oljan.
Låt bananerna rinna av på hushållspapper och servera med glass och någon sås som t ex kakaosirap.

lördag 1 augusti 2015

Kulglass

På min födelsedag igår fick jag en glasskopa. Den var jag ju tvungen att testa redan idag. Så snyggt det blir när man kan göra ordentliga kulor av glassen. Till det hade jag kakao sirap från granit. Det blev en riktig höjdarsås.