Visar inlägg med etikett -färskost. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -färskost. Visa alla inlägg

lördag 21 mars 2020

Krabbsnäcka

Detta är en elegant och smakrik efterrätt. Bäst blir den i sådana här skal som jag har köpt men det går nog också att göra i någon liten portionsform. 6 portioner
Ingredienser:
200 g färskost med vitlök och örter
6 st surimisticks (Crabsticks) eller 1,5 konservburk med krabbkött
1 msk fiskfond
3 msk majonnäs
4 msk finhackad dill
1 dl finhackad röd paprika
2 dl riven ost

Gör så här:
Blanda ihop allt utom den rivna osten.
Fördela i snäckskalen.
Strö över riven ost.
Gratinera i 250 grader i 10 minuter.

lördag 6 oktober 2018

Äpplemuffins med kolafrosting

Supergoda muffins med äpplemos i mitten och en frosting med kolasås överst. 15 st
Ingredienser:
2 ägg
1,5 dl socker
100 g smält smör
2 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl special
1 dl äpplemos
200 g färskost
0,5 dl kolasås
50 g rumsvarmt smör
50 g florsocker
0,5 dl kolasås

Gör så här:
Vispa ägg och socker tills det ljusnar.
Rör ner smör och mjölk.
Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner detta i vätskan.
Fördela smeten i 15 formar och grädda i ugn 175 grader i 20-25 minuter.
Ta en äppelurkärnare och gör hål i mitten av muffinsen. Fördela äppelmos i hålen.
Vispa ihop färskost, smör och kolasås.
Sikta florsockret över och blanda i.
Klicka eller spritsa detta över de kalla muffinsen.
Spruta över lite kolasås precis innan servering.


torsdag 20 september 2018

Örtsås

Denna örtsås går bra till mycket men är ett bra alternativ som tillbehör till fisk. Här gjorde jag en stor sats men i receptet anger jag bara halva satsen.
Ingredienser:
250 g kesella
100 g färskost med örter
1 paket frusen basilika (30g)
1 paket frusen gräslök (75g)
0,5 citron (saften)
salt
svartpeppar

Gör så här:
Blanda ihop allt.

tisdag 22 maj 2018

Rågbrödsmacka med tonfiskröra

Tonfisk i sig själv är väldigt torr tycker jag och det hjälper inte att den är i olja. Men att blanda den i sådan här röror är gott. 1 portion
Ingredienser:
1 burk tonfisk
4 msk färskost
2 krm örtsalt
1 msk hackad gräslök
2 brödskivor rågbröd
1 tomat
1 salladsblad

Gör så här:
Blanda ihop tonfisk, färskost, salt och gräslök.
Bred hälften på ena brödskivan och resten på den andra.
Skiva tomat och lägg på den ena och lägg salladsblad över.
Lägg ihop till en enda macka.

tisdag 17 april 2018

Tonfiskmacka

Så mättande och gott. Men ät det en varm dag för en kall dag behöver man ha varm mat ;-) 1 portion.
Ingredienser:
1 burk tonfisk
3 msk färskost
1 msk hackad gräslök
2 skivor rågbröd
2 tsk smör
8 skivor gurka
4 coctailtomater
tomatsalt eller örtsalt

Gör så här:
Blanda ihop tonfisk, ost och gräslök till en röra.
Montera ihop mackan.


lördag 20 maj 2017

Oxrullader

Åh, barndomsminnen...mormors oxrullader! Hon kryddade dem iof lite annorlunda (mindre örter) men ändå. 4 portioner.
Ingredienser:
2 msk smör
600 g lövbiff (8 st)
100 g färskost
1 vitlöksklyfta
1 tsk rosmarin (eller 1 msk färsk)
1 tsk timjan (eller 1 msk färsk)
salt
svartpeppar
3 dl vispgrädde
1 tsk soja
2 msk fond

Gör så här:
Blanda färskosten med riven vitlök, klippta örter och krydda.
Lägg en klick färskost på varje lövbiff och rulla ihop. Fäst med tandpetare.
Smält smöret i stekpannan och stek sedan rullarna på alla sidor.
Häll på grädde, fond och soja och låt puttra i 20 minuter.


lördag 25 mars 2017

Chokladrulltårta

Rulltårta är något jag tidigare inte lyckats med och därför inte gjort på länge. Men nu var det dags att testa igen tänkte jag och denna gången gick det ju bra.

Ingredienser:
5 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl kakao

300 g färskost
3 msk florsocker
2 dl jordgubbar i småbitar

Gör så här:
Vispa ihop ägg, socker och kakao.
Lägg bakplåtspapper på en plåt. Spraya olja över och strö på socker i ett tunt lager.
Häll på smeten och fördela den jämnt.
Grädda i 25 minuter i 180 grader.
Vispa färskosten med florsockret.
Bred detta på bottnen och fördela jordgubbarna över.
Rulla ihop med hjälp av bakplåtspappret.
Rulla in i bakplåtspappret och låt ligga däri och svalna.

söndag 19 mars 2017

Kyckling i örtsås

Krämig god sås, fast det inte syns på bilden eftersom den är kall och därmed i mer fast form. Här har jag packat rester för att ta med till jobb. 4 portioner
Ingredienser:
4 st kycklingfiléer
4 st skivor lufttorkad skinka
1 msk olja
150 g färskost med örter
1 dl vispgrädde
örtsalt
svartpeppar

Gör så här:
Halvera kycklingfiléerna och skär dem sedan längsgående så att du kan lägga in en halv skiva lufttorkad skinka. Du kan behöva vika den.
Stek kycklingen på båda sidor i oljan.
Häll på färskosten och vispgrädden och låt puttra i 20 minuter.
Smaka av med kryddorna.


onsdag 4 januari 2017

Lax-kanapéer

Kanske skulle jag hittat på något roligare sätt att presentera dessa? Sätta något på toppen? Ja, goda var de i alla fall. 12 st
Ingredienser:
100 g kallrökt lax
0,5 äpple
100 g färskost
salt
dill
limesaft
6 cm zuccini

Gör så här:
Hacka lax och finhacka äpplet. Blanda ihop alla ingredienser och klicka på skivad zuccini.


onsdag 3 februari 2016

LCHFpasta med svampsås

Jättegod svampsås med pasta som också är god men som inte har så mycket tuggmotstånd. Detta hade kunnat ätas utan kycklingen faktiskt. 4 portioner.
Ingredienser:
4 ägg
125 g färskost, philadelphiaost eller fet naturell yoghurt
2,5 msk husk
salt
600 g färdig kyckling
Svampsås:
1 gul hackad lök
1 riven vitlöksklyfta
3 msk smör
250 g svamp
2 dl creme fraiche
salt
peppar

Gör så här:
Rör ihop ägg, färskost och husk och bred ut på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg bakplåtspapper över också och fortsätt trycka ut smeten så att den täcker hela plåten. Se till att det blir ett jämnt tunnt lager.
Grädda i 175 grader i ca 10 minuter tills det stelnat.
Dra bort det översta pappret och rulla ihop pastan så att du kan skära tunna skivor vilket ger spaghettiliknande pasta.
Stek lök och svamp i smör.
Blanda ner creme fraiche och smala av med salt och peppar.
Servera pasta och svampsås med kycklingen om du vill.

tisdag 2 februari 2016

Fläskfilé- och bacongratin

Detta är en riktigt fet rätt men GOD är den. Jag anade att den skulle bli god när jag gjorde den så jag gjorde två gratinformer på en gång och har nu extra mat i frysen. Perfekt. Här kommer receptet för 1 form/4 personer.
Ingredienser
500 g fläskfilé
3 msk smör
2 pkt bacon
1 gul hackad lök
1 riven vitlöksklyfta
3 msk smör
1 röd paprika
150 g färskost med vitlökssmak
1 dl creme fraiche
1 tsk paprikapulver
salt
svartpeppar
1 dl riven ost

Gör så här:
Stek bacon i småbitar tillsammans med löken. Häll i botten på en gratinform.
Skär skivor av fläskfilén och stek i smöret. Lägg sedan bitarna över baconet.
Tärna paprikan och blanda med färskost, creme fraiche och kryddor. Bred över köttet.
Strö över riven ost.
Gratinera i 225 grader i ca 20 minuter.

onsdag 19 augusti 2015

Smakrika ostplättar

Dessa hade vi som ett extra tillbehör till dagens middag. De var väldigt mättande, fettdrypande och goda. Satsen ger 1 plåt full. Lagom för ca 6 personer som tillbehör.
Ingredienser:
4 dl riven ost
1 ägg
3 msk philadelphiaost
1 msk sambal oelek
cayennepeppar
paprikapulver
salt

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser och klicka ut på en plåt.
Sätt in i ugnen 175 grader i ca 15 minuter.


lördag 15 augusti 2015

Citron- och rödbetsmuffins

Saftiga muffins med mycket chokladsmak och citronsmak på glasyren. Färgen är också lite häftig.
Ingredienser:
2 kokta små rödbetor
100 g mörk choklad
1/2 dl olja
3 ägg
3/4 dl sirap
3/4 dl socker
1 tsk vaniljpulver
3 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 nypa salt
Glasyr:
200 g färskost
3 msk sirap
1/2 citrons rivet skal (citronsest)
1/2 tsk vaniljpulver
1 msk rödbetssaft

Gör så här:
Finriv rödbetorna och lägg undan 1 msk rödbetssaft till glasyren.
Smält chokladen och rör ner oljan.
Blanda ägg, socker, sirap och vaniljpulver och vispa ihop.
Tillsätt chokladen och vispa.
Blanda mandelmjöl bakpulver, kakao och salt och rör ner i smeten samtidigt som du rör ner de rivna rödbetorna.
Fördela i 15 muffinsformar. De ska vara ungefär halvfyllda.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
Låt muffinsen svalna.

Vispa ihop ingredienserna till glasyren.
Fyll glasyren i en sprits och spritsa över de kalla muffinsen.

Pastakuddar

Smaken var god men formen på de här pastakuddarna var inte helt klockren. Det var minsann inte lätt att göra pastakuddar men jag ska absolut göra om det. Jag lärde mig att fyllningen ska vara av ganska hård konsistens och att skarvarna måste tryckas igen ordentligt. Jag lärde mig också att de nog ska i kastrullen så fort som möjligt. Mina fick ligga i ca 10 minuter och hann då påverkas i pastadegen på undersidan så det var svårt att få upp dem från underlaget när det var dags att lägga i dem i kokvattnet.
Tillsammans med en god tomatsås hade detta kunnat vara en vegetarisk rätt men nu hade jag det som tillbehör till grillat kött.
Receptet ger tillbehör för 4 personer men bara 2 personer om man serverar det som ensamrätt.
Ingredienser:
Pastan:
1,5 dl vetemjöl
2 dl durummjöl
3 ägg
Fyllningen:
2 dl färska, klippta, blandade örter
200 g färskost
salt
svartpeppar

Gör så här: 
Blanda vetemjöl och durummjöl i en skål.
Gör en grop i mitten och knäck äggen däri.
Rör om  bland äggen så att mjölet, lite i taget, tas upp av äggen och degen till sist blir fast i sin konsistens.
Knåda och få ihop degen till en smidig, fast deg.
Låt vila i minst 10 minuter. Om du vilar en längre tid så plasta gärna i degen och lägg i kylen.
Blanda ihop fyllningen.
Kör pastadegen i pastamaskinen så du får tunna långa, breda remsor. Ca 10 cm breda.
Lägg ca 1 tsk fyllning på en bit. Vik över en flik.
Pensla med ägg på kanterna och tryck ihop med en gaffel.
Koka upp mycket vatten med salt i.
Lägg försiktigt ner pastakuddarna i det kokande vattnet, gärna med en hålslev.
Koka i ca 2 minuter.
Fiska upp pastakuddarna med en hålslev.


lördag 8 augusti 2015

Spenatpesto

Denna pesto med smak av spenat och vitlök passade otroligt bra till grillat. En god kall sås.
Ingredienser:
1 dl hasselnötter
1/2 dl creme fraiche
1/2 dl färskost
1 klyfta vitlök
1 näve bladspenat
salt
svartpeppar

Gör så här:
Kör hasselnötter och vitlök i en mixer. Blanda i bladspenaten och kör lite till. Blanda ner resten av ingredienserna och smaksätt.

fredag 31 juli 2015

Lime- och marängpaj

Jaha, jag tyckte att jag tog en ganska bra bild men nu ser jag ju att vaxduken under är otroligt förvirrande. Ber om ursäkt för det. Ni får tänka bort duken och bara se den smarriga pajen. Pajen är i 4 lager; kexbotten, cheesepaj, limekräm och maräng. Mina födelsedagsgäster uppskattade denna otroligt mycket och själv är jag också förundrad över hur god den var. Cafékvalitet! Tårtan räcker nog till ca 10 personer.
Lärdom: Skär längs med kanten på springformen för att få en snyggare kant eller ha lite extra maräng kvar för att spritsa eller bre ut längs med kanten.
Ingredienser:
Kexbotten:
12 digestivekex
75 g smält smör
Cheesepaj:
250 g färskost
2 pressade lime
0,5 dl socker
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
2 ägg
Limekräm:
5 äggulor
1 dl kokosmjölk
1 dl kondenserad sötad mjölk
rivet skal från 4 lime
1 pressad citron
Maräng:
5 äggvitor
2 dl socker
0,5 tsk ättikssprit

Gör så här:
Smula digestivekexen och blanda med smöret. Bred ut i en springform.
Blanda ingredienserna till cheesepajen och vispa den slät. Häll över kexbotten.
Grädda i 175 grader i ca 15 minuter.
Vispa ihop limekrämen, som ska bli ganska rinnig, och häll försiktigt över pajen.
Grädda i 175 grader i ca 15-20 minter. Lagret ska stelna något men inte helt.
Vispa äggvitorna hårda i en torr och ren bunke. Fortsätt vispa medan du häller ner sockret lite i taget och allra sist ättikspriten. Marängsmeten ska bli lite seg och ganska hård.
Häll marängsmeten i en sprits och spritsa över pajen i valfritt mönster.
Grädda i 175 grader i ca 15 minuter. Pajen ska ha lite färg på marängen.
Låt pajen svalna lite innan servering. Låt den dock inte bli helt kall och ställ den inte i kylen.


Dijonnaise

En sås med mycket smak av senap. Den passade mycket bra till grillad kyckling. Jag gjorde den på färdig majonnäs men den blir säkerligen mycket godare om man gör majonnäsen också helt från början. Satsen räcker till 4 personer om man inte har någon annan sås också så som vi hade. 
Ingredienser:
3/4 dl majonnäs
1,5 msk dijonsenap
1 msk färskost
0,5-1 msk flytande honung
lite rapsolja

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser till en slät sås.

söndag 26 juli 2015

Bagels

Bagels åt vi många när vi var på semester i USA. Jag blev nyfiken på hur man gör dessa kompakta fuktiga bullar. Jag letade reda på lite olika beskrivningar och testade. Det tog ganska lång tid och jag lärde mig av mina misstag. Man skulle ha hål i mitten. Jag gjorde en bulle och formade ett hål i mitten. Jag tyckte jag tog i och gjorde hålet stort nog men jag skulle ha överdrivit ännu mer eftersom det i princip jäste ihop. Det var heller inte enkelt att göra ringen jämn. Nästa gång ska jag rulla en orm och nypa ihop ändarna istället. Varför är där hål då? Jo, det fick jag lära mig av erfarenhet. De som inte hade hål i mitten blev otroligt degiga och det slutande med att jag delade dem på mitten och gräddade dem på det viset. 
Ingredienser:
1/2 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
2,5 tsk salt
2 msk flytande honung
13,5 dl vetemjöl special
vatten till kokning
1 äggvita
sesamfrö eller andra frön som t ex vallmofrö, linfrö eller solrosfrö

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke och lös den med det ljumna vattnet. 
Blanda i salt och honung.
Rör ner mjölet. Degen ska bli ganska hård.
Låt degen jäsa i 1h.
Dela degen i 12 bitar och forma bagels med stora hål i mitten.
Jäs i 45 minuter.
Koka upp vatten i en stor kastrull och sätt ugnen på 175 grader.
Lägg ner några bagels i taget i det kokande vattnet. Använd hålslev. Koka 2-3 minuter innan du vänder de flytande bagelsen och kokar dem lika länge på denna sida.
Ta upp och låt dem torka på torr handduk. 
Lägg på plåt.
Pensla med uppvispad äggvita och strö över frö.
Grädda i 175 grader i 25 minuter. Ha dem i mitten av ugnen och höj dem ev till översta läget de sista 5 minutrarna för att få mer färg.

Servera med färskost och andra goda tillbehör som du själv väljer. Jag valde sallad och serranoskinka.