Visar inlägg med etikett Libanesiskt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Libanesiskt. Visa alla inlägg

måndag 9 november 2015

Tomat varvat med aubergine

Detta var ett färgglatt och ganska trevligt tillbehör. Särskilt när jag plockade bort persiljan som jag ju inte tycker om :-P
Ingredienser:
2 tomater
1 aubergine
olja
salt
bladpersilja

Gör så här:
Skär auberginen i tunna skivor och stek i olivolja till den fått lagom med färg. Torka av på hushållspapper.
Skär tomaterna i tunna skivor och varva tomat och aubergine i en ugnsform. Ringla över lite olja.
Ställ in i ugnen i 200 grader ca 15 minuter.
Strö över klippt bladpersilja innan servering.

söndag 8 november 2015

Hoummus

Hoummus är ju ett väldigt vanligt tillbehör i mellanöstern och naturligtvis hade vi det på matbordet när vi åt Libanesiskt.  Detta recept ger en skål lagom för 4 personer.
Ingredienser:
400 g kikärtor
1 vitlöksklyfta
1/2 dl olja
1/2-1 citron
salt
svartpeppar

Gör så här:
Skölj kikärtorna.
Mixa allt till en slät röra.
Tillsätt lite vatten om du vill ha den lösare i konsistensen.
Smaka av med salt, peppar och citronsaft.

lördag 7 november 2015

Krispig rödkålssallad

Denna sallad smakade väldigt mycket persilja och då jag inte är förtjust i persilja så tyckte inte jag att den var god men det gjorde de andra i sällskapet. En liten sallad lagom som tillbehör för 4 personer.
Ingredienser:
400 g rödkål
1/2 msk hel spiskummin
2 msk sesamfrö
1 msk sesamolja
1/2 citron
bladpersilja
salt
svartpeppar

Gör så här:
Strimla kålen tunt.
Rosta spiskummin och sesamfrö på en torr stekpanna tills de fått lite färg. Salta.
Blanda rödkål, spiskummin, sesamolja och citronsaft och krama ihop så det safta sig lite.
Smaka av med salt, peppar och persilja.

fredag 6 november 2015

Baba ganoush (aubergineröra)

Detta var en röra som var riktigt god och mycket trevlig i konsistensen. Den var inte för hård och inte för rinnig. Jag gillade den verkligen som ett tillbehör till den libanesiska maten. Lagom till 4 personer om man inte har någon annan röra.
Ingredienser:
2 st auberginer
1 dl olivolja
1 msk sesamfrö
1 vitlökskyfta
1-2 msk tahini (sesampasta)
1 citron
salt
svartpeppar

Gör så här:
Halvera auberginerna, lägg dem på en plåt och skär ett rutmönster i dem.
Ringla över olja och salta och peppar.
Ställ in i ugnen i 225 grader i ca 30 minuter.
Rosta sesamfröna med lite salt i en torr stekpanna till de fått lite färg.
Gröp ur auberginerna och låt dem svalna lite. Släng skalen.
Mixa allt och strö sesamfrö över innan du serverar.

torsdag 5 november 2015

Tabbouleh

En couscous-sallad från mellanöstern. Det är ett gott tillbehör. Detta är lagom till 4 personer.
Ingredienser:
2 1/2 dl couscous
1/2 dl olivolja
1 citron
4 tomater
1 knippe salladslök
1 dl finhackad mynta
1 dl finhackad bladpersilja
salt
svartpeppar

Gör så här:
Tillaga couscousen enligt anvisning på paketet.
Häll på olivolja och citronsaft och rör om.
Halvera tomaterna och gröp ur kärnorna. Finhacka tomatköttet.
Skiva löken tunt.
Blanda ihop alla ingredienser.
Smaka av med salt och peppar.




onsdag 4 november 2015

Fetaostfyllda filocigarrer

Dessa var jättegoda och jag tror de passar både som förrätt och som tillbehör. 8 st cigarrer får man av detta recept.
Ingredienser:
150 g fetaost
8 st filodegsark
olja
1 msk rostade sesamfrö

Gör så här:
Skär fetaosten i 8 st stavar.
Linda in stavarna i vars ett filodegsark och lägg i ugnsform.
Pensla med olja och strö över sesamfrö.
Ställ in i ugn i 180-200 grader i 15-20 minuter.


tisdag 3 november 2015

Lammfärskabebabspett

Ja, det skulle ju vara salvia i dessa och min vän tag sig ut i trädgårdskryddlandet och klippte lite. När jag hade stekt dessa färdigt låg den där fortfarande....på diskbänken....orörd....så vi fick lägga den ovanpå och äta den till istället. Annars var detta kompakta lätthanterliga och goda kebabspett. Detta recept är lagom för  personer.
Ingredienser:
500 g lammfärs
1 ägg
2 tsk torkad rosmarin (eller 2 msk färsk)
2 tsk torkad salvia (eller 2 msk färsk)
svartpeppar
olja

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser till en färssmet och forma kebabkorvar. Det blir ca 15 st
Stek dem gyllenbruna i ett stekjärn eller grilla den över glöd.
Trä upp dem på spett och håll varma i ugnen medan tillbehören blir färdiga om det behövs.

måndag 2 november 2015

Saffranskyckling från Libanon

Kycklinglår med saffranssmak. Detta blev saftigt och gott. I samband med den andra maten behövs det bara vars ett lår ungefär men om du ska ha detta som ensamrätt bör du nog göra lite mer. Detta recept är således för ca 8 personer eller för 4 personer som ensamrätt.
Ingredienser:
ca 800 g kycklingklubbor
flingsalt
Marinad:
3 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
1 g saffran
1 dl olivolja
1 citron
1/2 dl finhackad bladpersilja

Gör så här:
Riv vitlöken och finhacka chilin efter att du tagit bort alla kärnor.
Riv citronskal och pressa ut saften.
Rör ihop allt till marinaden och häll i påse. Lägg i kycklingklubborna i påsen och se till så att marinaden når alla låren.
Stäng påsen och låt den ligga i minst 2 h i kylen. Det går också bra att marinera över natten.
Lägg klubborna i en ugnsform och strö över flingsalt.
Grädda i 175 grader i ca 30 minuter. Ös gärna kycklingen några gånger under tiden.

söndag 1 november 2015

Libanesisk måltid

Igår var vi hos våra vänner, som vi lagar mat tillsammans med, och gjorde Libanesisk mat. Massor av smårätter och det var jättegott. Vi åt: (inlägg och länkningar i detta inlägg kommer efter hand)

Till det hade vi två specialbeställda viner från systembolaget. Båda var väldigt milda och goda.