Visar inlägg med etikett -mango chutney. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -mango chutney. Visa alla inlägg

söndag 18 september 2016

Äppelrosor

Så enkla att göra och så blev de så vackra. Jag skulle kunna ha detta som efterrätt varje gång vi har gäster... ta gärna lite större äpple för det är annars svårt att få till de fina rosbladen. Till 4 st.
Ingredienser:
2 smördegsplattor
1 dl mango chutney
1/2 dl russin
3 st äpple
vatten
citronsaft från 1/2 citron

Gör så här:
Kärna ur äpplena och halvera dem. Skär tunna skivor och lägg i en skål.
Täck äpplena med vatten och häll citronsaft i.
Kör i micro på högsta värme i 3 minuter.
Låt stå och svalna lite.
Kavla ut en smördegsplatta på längden så att den blir minst dubbelt så lång. 20-25 cm.
Bred mango chutney på den och strö över lite russin.
Lägg äppelskivorna längs ena långsida med skalet utåt. Lägg skivorna lite omlott.
Vik över smördegen och rulla ihop.
Placera i muffinsform och grädda i 200 grader i ca 20 minuter.

onsdag 11 november 2015

Currykycklinggratin

Albin har fyllt år och vi firade med en currykycklinggratin. Det var lätt att anpassa till barnen som inte fick den stekta grönsaksröran ovanpå. Det var jättegott och alla gäster berömde maten och även barnen åt mycket. Barnen fick nyfriterad pommes till och de vuxna fick ris.
Receptet är lagom för 6 personer. (Receptet är lite längre ner, förbi alla bilder)
Till detta hade vi tre olika sorters sallad. Recepten på dessa kommer i senare inlägg. Vi hade också gott vin från Italien. Det första vinet var milt och gott. Det andra var också ganska milt men samtidigt väldigt fruktigt.


Ingredienser:
1 kg kycklinginnerfiléer eller lårfiléer
1 röd paprika
150 g champinjoner
20 cm purjolök
1 vitlöksklyfta
2 msk olja eller smör
1,5 dl creme fraiche
1,5 dl vispgrädde
2 msk mango chutney
1/2 msk sambal oelek
2 msk tomatpuré
2 tsk curry
1 tsk paprikapulver
salt
svartpeppar
2 dl riven ost

Gör så här:
Lägg kycklingen i en ugnsform och gör klar i ugnen på 150 grader i 25 minuter.
Hacka paprika, svamp och purjo fint. Riv vitlöken.
Stek grönsakerna till de fått färg.
Lägg dem över kycklingen i formen.
Rör ihop vispgrädde, creme fraiche och smaksättningen och bre4d ut över kyckling och grönsaker i formen.
Strö över riven ost.
Gratinera i 2225 grader i 20 minuter.


söndag 16 augusti 2015

Krämig blomkål

Jag var uppe i Klippan på Åbyskolan för någon dag sedan. Skolmåltiderna där bjöd då bl a på den här krämiga blomkålen. Jag var tvungen att be om receptet och jag fick reda på att den viktigaste var KÄRLEK. Så med mycket kärlek när jag själv gjorde detta blev det jättegott. Som tillbehör till 4 personer.
Ingredienser:
1 litet blomkålshuvud
1,5 dl creme fraiche
1/4 dl majonnäs
2-3 msk mango chutney
1 tsk curry
1 nypa salt
1 nypa svartpeppar

Gör så här:
Dela blomkålen i mindre bitar.
Blanda ihop krämen och lägg i blomkålen. Rör om och se till att all blomkål är täckt med krämen.


tisdag 28 juli 2015

Räkbaguette med mangosås

En mumsig räkbaguette med en enkel sås. Detta blev verkligen jättesmarrigt. Mango chutneysåsen är söt och passar bra ihop med räkorna. Recept för 4 personer. Du skulle också kunna ha detta som mellanmål om du gör lite mindre baguetter.
Ingredienser:
1,5 kg oskalade räkor
några sallads blad av t ex romansallad
4 baguetter
4 msk smör
sås:
2 dl creme fraiche
1 dl mango chutney
1/2 röd chili
1 vitlöksklyfta
lite salt

Gör så här:
Skala räkorna.
Dela baguetterna och bred smör på dem.Lägg på salladsblad och räkor.
Blanda creme fraiche och mango chutney. 
Riv ner vitlök och chili och strö i lite salt innan du rör ihop såsen.
Häll sås över räkorna och stäng baguetten.