Visar inlägg med etikett -kokosflingor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -kokosflingor. Visa alla inlägg

tisdag 17 oktober 2017

Sesam-, kokos- och citronbollar

Saknade chokladsmaken som man automatiskt tänker på när man blir serverad bollar av något slag. Dessa var friska av citronsmak. Ca 12-15 st.
Ingredienser:
75 g torkade fikon (ca 4 st)
75 g naturella cashewnötter (ca 1 dl)
40 g kokosflingor (ca 1,5 dl)
2 msk tahini
1 msk honung
1 tsk citronsaft
1 tsk citronsest
0,5 tsk vaniljpulver
1 krm salt
1 dl sesamfrö

Gör så här:
Kör fikon, cashewnötter och kokos i en mixer.
Blanda sedan ner övriga ingredienser och kör tills det blir en massa som går att forma till bollar.
Gör bollar och rulla dem i sesamfrö.
Ställ gärna kallt en stund innan servering.

torsdag 12 maj 2016

Chiapudding med chokladsmak

Smaken är som baken...detta tyckte jag var jättegott medan de andra i familjen inte alls ville äta. Här sitter jag och har ätit detta både till frukost och till efterrätt. Mums. 4 portioner
Ingredienser:
50 g hasselnötter
4 dadlar
2 msk riven kokos
2 msk kakao
5 dl vatten
1 dl chiafrön
salt
2 krm vaniljpulver

Gör så här:
Mixa hasselnötterna till ett fint mjöl.
Kärna ur dadlarna och mixa dem tillsammans med hasselnötterna.
Blanda i kokos, kakao, salt och vaniljpulver och mixa lite till.
Häll över i en skål och häll på vatten och chiafrön.
Rör om och ställ in i kylen.
Rör om igen efter 10 minuter.
Låt stå i kylen över natten.

onsdag 16 september 2015

Indonesisk köttcurry

Denna rätt är kanske lite 80-tal. Det var ju då man hade frukt i maten. Här är både banan och ananas och det är så gott ihop med curryn. Kryddig men inte stark rätt. Bäst passar jasminris till detta men naturligtvis tar man det ris man tycker bäst om eller vad man har hemma. För 4 personer.
Ingredienser:
400 g färs
1 gul lök
1,5 tsk salt
2 klyftor vitlök
2 msk curry
1 msk kardemumma
1 msk kanel
2 msk chilisås
2 dl vatten
Tillbehör:
1 dl russin
1/2 dl kokos
1 banan
1 dl hackad gurka
1 dl hackad ananas
1 dl jordnötter
2 dl okokt ris

Gör så här:
Bryn lök och färs.
Krydda och smaksätt samt tillsätt vattnet. Låt puttra medan riset kokar färdigt.
Lägg ris längs med kanterna på ett uppläggningsfat och lägg köttet i mitten.
Strö jordnötter, ananas och banan över köttet och kokos, gurka och russin över riset.

måndag 7 september 2015

Jordnöts- och havrebar

Jag var lite sugen på kaka denna kväll men det var otroligt tomt i skåpen på ingredienser för ett vettigt kakbak. Jag kunde i alla fall skrapa ihop till dessa "kakor". Det blev en rulle som kunde skäras till ca 10 bitar.
Ingredienser:
1,5 dl jordnötssmör
1,5 dl sirap
3 msk farinsocker
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor
1 dl grovt hackade valnötter
1 dl solrosfrön
1 dl russin

Gör så här:
Blanda jordnötssmör, sirap och farinsocker i en kastrull och smält ihop.
Blanda under tiden alla torra ingredienser i en skål.
Rör ner jordnötssmörsblandningen och rör ihop medan det är varmt.
Blir det för smuligt så tillsätt 1 msk vatten.
Knåda ihop och forma en rulle ca 5 cm i diameter.
Låt stå i kylen ca 20  minter.
Skär skivor av rullen.

fredag 7 augusti 2015

Energibar

Ibland behöver man ha med sig en lätt lunch och då tänkte jag att en energibar kan vara bra. Mitt första försök var dessa. Dock tog jordnötssmöret över smaken en del. Kanske med mer kakao och någon torkad frukt i...
Ingredienser:
4 dl havregryn
2 dl proteinpulver
1 msk kakao
1/2 dl hackad mandel
2 msk riven kokos
1/2 rivet äpple
1 msk honung
1/2 dl jordnötssmör
1/2 dl mjölk

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser och forma 4 st bars som du vippar in i folie.

söndag 12 juli 2015

Jordgubbskladdkaka

Dagen innan vi ska ha gäster passar jag på att baka en kladdkaka. Jag tycker att den behöver stå till sig en dag för att bli så där seg som den ska vara. Denna gång gjorde jag en med jordgubbar. Yngsta sonen tyckte att den såg väldigt blek ut och undrade förmodligen om den var gjord på vit choklad. Han har bara ätit chokladkladdkakor tidigare...
Denna kaka 5 räckte lagom till oss alla. Vi var 8 st.

Ingredienser:
150 g smör
2 dl strösocker
1 krm salt
1 msk vaniljsocker
3 ägg
2 ¾ dl vetemjöl/fin mjölmix för glutenfritt
ca 300 g jordgubbar, färska eller frysta
florsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader och smöra/bröa en springform Jag gör det enkelt för mig och tar olivolja som ju redan är flytande. Annars kan du passa på att ta lite av det smälta smöret efter att du gjort nedanstående punkt. Bröa med skorpmjöl eller kokosflingor alternativt pofiber om du vill ha ett glutenfritt alternativ.Smält smöret. Jag brukar smälta det i microvågsugnen. Lite mer än 1 minut är lagom för den här mängden smör. Jag bakar med riktigt smör för margarin har så mycket onaturligt i sig och smörsmaken är underbar. 
Blanda i sockret och låt det smälta i smöret medan du rör om. Detta för att ta bort kornigheten från sockret.

Rör i salt, vaniljsocker och ägg. Sikta mjölet i skålen och rör om.

Häll smeten i den bröade formen.

Halvera jordgubbarna och lägg dem på kakan i ett snyggt mönster.

Grädda i 180 grader i ca 30 minuter. Skaka springformen lite lätt för att se hur fast den blivit. Är den för lös så låt den vara inne lite till. När du skakar så ska den inte verka rinnig alls i mitten utan ha börjat stelna lite grann. Den ska inte ha stelnat helt för då är kakan torr och inte alls någon kladdkaka. 

Låt kakan svalna och servera den med siktat florsocker över. Du kan servera med grädde, glass eller något annat tillbehör om du vill. Jag hade kesella med halllonsmak till. Syrligt och gott!