Visar inlägg med etikett -sweet chili sås. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -sweet chili sås. Visa alla inlägg

fredag 22 december 2017

Glaserade tjocka revben

En riktigt het glace som gav lite sting till julmaten. Det blev ganska mycket glace så det tänker jag frysa in och ha till sommaren när jag grillar.
Ingredienser:
0,5 dl oystersås

Gör så här:
Koka revbenen eller grädda dem i ugn på låg värme i 1,5 h så att de är klara innan du ska fixa med glacen. Låt dem svalna.
Blanda ihop alla ingredienser till glacen. Pensla gärna på revbenen långt innan du ska ha in dem i ugnen.
Grädda i 225 grader i 20 minuter.

måndag 13 november 2017

Mangosalsa

En söt men ändå lite kryddig röra som är ett gott tillbehör till kryddig mat. 8 portioner

Ingredienser:
1 paket frusen tärnad mango (225g)
1/2 dl finhackad purjolök
1 citron  (saften från)
1 dl sweet chili sås
salt

Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna och låt stå några timmar innan servering för att smakerna ska gifta sig ordentligt.

tisdag 24 januari 2017

Afrikansk gryta

Vad gör jag med ett gäng färdigskurna nötgrytbitar? En lergryta så klart! Men det är ju kul att variera sig så varför inte lite afrikainspirerat? Denna gryta smakade lite konstigt på första tuggan men sedan var den god. Både mannen och äldsta sonen tog om och det var väl ett gott betyg? 1 stor gryta med ca 8 portioner.



Ingredienser:
1200 g nötkött, grytbitar
2 msk smör
4 gula lökar
3 morötter
4 gulbetor
5 dl rödvin
3 msk sweet chili sås
2 msk fond (konc.)
2 msk garam masala
1 msk (honung)
½ msk soja
3,5 dl matlagningsgrädde
2 msk vetemjöl

Gör så här:
Om du inte köpt färdigskurna grytbitar så tar du och putsar och skär köttet i lagom stora bitar.
Stek kött i smöret tills det får en brun yta.
Skala och hacka löken.Stek också den.
Skala och skär morötter och gulbetor i bitar. 
Blötlägg din keramikgryta i 10 minuter.
Lägg allt kött, lök och grönsaker i grytan.
Skaka ihop grädde och mjöl och blanda sedan alla övriga ingredienser.
Häll detta över det som är i grytan redan.
Ställ in i ugnen på 150 grader i 2,5-3h.




onsdag 29 juli 2015

Nudelsallad

En vegetarisk rätt där man kan lägga till kött om man vill. Jag saknade lite kyckling när jag åt detta. Var försiktig med hur mycket sambal oelek du tar. Jag tog lite väl mycket och vi fick dämpa smaken genom att hälla i teriyakisås och ta en brödbit till. Jag tyckte att det var gott när det var lite tuggmotstånd kvar i morot, sockerärtor och broccoli. 
Ingredienser:
250 g nudlar = 4 paket snabbnudlar
2 dl sesamfrön
2 msk raps- eller olivolja
150 g sockerärtor
500 g broccoli
300 g morötter
15 cm purjolök eller salladslök
1 dl japansk soja
2 msk sesamolja
1,5 dl sweet chilisås
1 msk sambal oelek
1 lime
ev salt

Gör så här:
Rosta sesamfröna i en torr stekpanna.
Häll på oljan och stek sockerärtor, broccolibitar, finstrimlade morötter och strimlad purjolök.
Koka nudlarna enligt paketets anvisningar. Häll bort vattnet.
Häll över nudlarna över grönsakerna.
Häll på sesamolja, soja, sweet chilisås, sambal oelek och limesaft.
Smaka av och salta eventuellt.





söndag 26 juli 2015

Hamburgare med brie, bacon och sweet chili sås

Det blev amerikanska dagen idag. Bagels till brunch och nu hamburgare. Nåväl. Vi blev väl inspirerade när vi var "over there". Denna hamburgare har både söta och salta smaker och blev väldigt god. Jag fuskade och gjorde ingenting själv mer än monteringen egentligen. Receptet är till 4 st hamburgare och de är rätt mäktiga pga ost och bacon.
Ingredienser:
4 st hamburgerbröd (Gärna briocher)
150 g brie
4 salladsblad från ett salladshuvud
1 pkt bacon
3/4 dl majonnäs
3/4 dl sweet chili sås
4 hamburgare

Gör så här:
Krydda hamburgarna och stek dem. Stek ev brödet också lite.
Blanda sweet chilisås med majonnäs.
Sätt samman till en hög hamburgare och sätt en pinne i mitten för hållbarheten.