Visar inlägg med etikett -oxfilé. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -oxfilé. Visa alla inlägg

torsdag 27 december 2018

Inbakad oxfilé (oxfilé wellington)

Denna rätt går att förbereda redan dagen innan så att du kan få det lugnt och skönt när gästerna kommer. 8 personer.
Ingredienser:
ca 2 kg oxfilé
Grillkrydda
2 msk smör
3 smördegsrullar
3 dl svamp- och lökstuvning
1 ägg

Gör så här:
Putsa köttet och skär i lagom stora bitar.
Krydda med grillkrydda och bryn runt om i en stekpanna.
Lägg på plåt och grädda i 200 grader till innertemperaturen är 55 grader för blodigt och lite varmare för medium.
Ta ut köttet och lägg i aluminiumfolie i 10 minuter. Lägg sedan in i kylen så att det blir helt kallt.
Bred ut smördegen och lägg på stuvning i en sträng mitt på.
Lägg på köttet och vira in med smördegen.
Lägg med skarven ner och pensla med ägg.
Grädda i 200 grader i 20 minuter.

lördag 29 oktober 2016

Oxfilé

Åh, det är ju himmelskt gott med oxfilé. I alla fall när den är tillagad så den är precis lagom blodig. Hemligheten är att ha termometer i. Krydda oxfilén med salt och peppar eller grillkrydda och smörstek den runt om. Sätt sedan in den i ugnen på 200-225 grader med termometern i. När köttets innertemperatur är 57 grader tar du ut den och virar in den i folie och låter den vila (ej i ugnen) i ca 10 minuter innan du skär upp den och serverar direkt.