Visar inlägg med etikett -mandel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -mandel. Visa alla inlägg

söndag 8 september 2019

Jordgubbsmazariner

Hade gärna velat att jordgubben syntes lite mer men smaken var i alla fall jättegod. Ca 12 st. Något av det mest onyttiga jag gjort på länge...
Ingredienser:
2 dl mjöl
0,5 dl potatismjöl
2 msk socker
100 g kallt smör

1,5 ägg
0,75 dl socker
1 msk citronsest
60 g smör
100 g mandel
1 msk havrebas

12 jordgubbar

Gör så här:
Mixa ingredienserna till skalet. Fördela i formarna och pressa ut längs med kanterna.
Mixa mandel och havrebas till en mandelmassa. Blanda i det andra och mixa till en smet.
Lägg en jordgubbe (gärna frusen) i varje form och fördela fyllningen ovanpå.
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.


tisdag 3 september 2019

Paprika- och chiaknäcke

Detta hade nog varit godare om jag tagit mer salt och låtit det torka mer. Nu tyckte jag faktiskt inte att det blev så himla gott.
Ingredienser:
1 röd paprika
200 g linfrö
60 g mandel
60 g chiafrö
2 tsk tomatpuré
1 msk tamari
1 msk citroncest
0,5 citron (saft)
1 tsk örtsalt

Gör så här:
Gör paprikan mjuk genom att dela, kärna ut och grädda i ugn i 170 grader i 15-20 minuter. Låt svalna.
Mixa mandeln till mjöl och ta därefter i paprikan och mixa dem tillsammans.
ta i övriga ingredienser och  mixa ihop.
Häll ut på bakplåtspapper och ta ett annat papper ovanför och kavla ut så det täcker en hel plåt.
Grädda  170 grader i ca 20 minuter. Känn så att den blivit torr.
Bryt i bitar.

torsdag 30 maj 2019

Nöt- och fröbars LCHF

Sonen har lite problem med vad han ska äta till frukost. Dels för att det ska vara LCHF och dels för att han går upp lite sent och måste springa till bussen. Jag gjorde dessa och de accepterades av honom. Perfekt att ha dem färdiga att bara hugga med sig om han har brått.
Ingredienser:
1 dl mandel
0,5 dl valnötter
1 dl hasselnötter
0,5 dl pumpafrö
3 msk chiafrö
1 dl jordnötssmör
1 äggvita
0,5 tsk salt
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk kanel

Gör så här:
Mixa alla nötter först och blanda sedan i resten av ingredienserna.
Fördela i en brödform och släta till den.
Grädda i 100 grader i ca 30 minuter.
Skär i ca 10-12 bitar.

onsdag 8 maj 2019

LCHF-choklad?

Sonen går på LCHF och har varit så duktig en lång tid men nu blev har sugen på något som ändå kunde tänkas vara rimligt. Vi tog en mörk chokladkaka och på den bredde vi jordnötssmör blandat med hackad mandel. Han blev nöjd.

söndag 3 mars 2019

Jordnötskaka

Denna kaka är otroligt mäktig så ta bara en lite bit trots att du är sugen och hungrig. 1 stor kaka räcker nog till ca 20 bitar.
Ingredienser:
200 g mandel
10 dadlar
1 krm salt
3 msk tahini
3 msk kokos

200 g jordnötter eller jordnötssmör
20 dadlar
3 msk tahini
2 msk kokossocker
4 dl kokosolja
4 dl vatten
1 krm salt
1 msk kakao

Gör så här:
Kör mandel, urkärnade dadlar, salt och tahini i matberedaren.
Strö kokos på botten av en springform och fördela det hackade däri.
Tryck till ordentligt.
Kör jordnötterna till jordnötssmör eller använd jordnötssmör direkt..
Blanda i dadlar, tahini, kokossocker och kör en stund.
Smält kokosolja och häll i den och vatten och salt och kör lite till.
Ta bort 1 dl av smeten men häll resten i formen över botten som du just plattat till.
Blanda kakao i den del du tog bort och klicka ut över kakan.
Slå formen i bordet några gånger för att få bort luftbubblor. Dra sedan med en sticka för att forma mönster.
Ställ i kyl eller frys.

måndag 25 februari 2019

Nötbröd

Detta nötbröd innehåller mestadels nötter och ägg men de känns verkligen inte sunkiga och äggiga som man kan tro. En skiva är otroligt mättande. 1 bröd
Ingredienser:
300 g blandade nötter (cashew, valnötter och mandel tog jag)
400 g frö (jag tog sesem, solros och pumpa)
6 ägg
1 dl olja
1 tsk salt

Gör så här:
Kör allt i en mixer men bara så att det fortfarande är grova nötbitar kvar.
Häll i brödform.
Grädda i 1h i 160 grader.

söndag 3 september 2017

Energikaka plommon

Dessa kakor (främre på bilden) tog sönder min mixer pga överansträngning snyft... En seg massa blev det av detta och jag skulle kanske ha kört mandeln för sig först och katrinplommonen för sig sedan och till sist kört ihop allt. 
Goda var de i alla fall...om man tycker om katrinplommon för det var i princip det enda de smakade trots att det var kakao i den. Mer kakao nästa gång kanske? 
De var också väldigt klibbiga så att doppa dem i mandelmjöl eller kokos eller något liknande hade nog varit bra.
Ingredienser:
200 g katrinplommon
120 g skållad mandel
4 msk kakao
4 msk mandelsmör eller jordnötssmör
4 msk honung
ev mandelmjöl eller kokos

Gör så här:
Mixa ingredienserna. Kanske först var för sig (de som behövs) och därefter alla tillsammans.
Fördela i en form med bakplåtspapper ca 10 x 20 cm.
Ställ kallt.
Skär i ca 14-16 bitar

söndag 30 april 2017

Rabarberpannacotta med sockerflarn

Massor av söt och bärig smak blev det på denna efterrätt. Väldigt uppskattad. Flarnen smakade mycket apelsin och det var en god brytning till den andra bäriga smaken. 8 st

Ingredienser:
2 stjälkar rabarber
1 dl socker
1 dl koncentrerad flädersaft (gärna hemgjord)
4 dl vatten
1 msk maizena
2 tsk gelantinpulver

3 dl vispgrädde
3 msk socker
2 tsk gelantinpulver

1 dl brunt socker

1 dl hackad mandel
2 dl socker
1 msk vatten

Gör så här:
Skala och skär rabarbern i mindre bitar.
Häll alla ingredienser till rabarberkrämen i en kastrull. Värm under omrörning. När rabarbern börjar tråda sig mosar du till den och häller sedan krämen i formar. Låt stå kallt och svalna ca 1 h.
Koka upp grädde med socker och gelantin. Häll över rabarberkrämen i formarna. Ställ kallt.
Smält socker med lite vatten och värm till 155 grader.
Häll i skållad, skalad, hackad mandel.
Klicka ut på bakplåtspapper och dra med en sked för att forma flarnen. Låt kallna.
Strö över brunt socker och bränn av precis innan servering. Och stick i sockerflarnen.

fredag 20 januari 2017

Lakritsbollar

Så gott med choklad i kombination med lakrits. Dessa känns inte alltför onyttiga heller.
Ingredienser:
15 urkärnade dadlar
1 dl mandlar
3 dl kokos
½ dl vatten
½ dl kokosolja
3/4 dl kakao 
en nypa salt
1/2 dl lakritspulver
Gör så här:
Kör mandlarna i en mixer och häll i en skål.
Kör dadlarna i mixer och lägg över i skålen.
Blanda ihop alla ingredienser och forma sedan bollar.
Rulla dessa i lakritspulver och ställ i kylen.

söndag 27 november 2016

Chokladrutor

Snabbt och lätt gjorde jag dessa för jag var så sugen på en kaka. Lika snabbt och lätt tryckte jag sedan in mig merparten av dem. Usch och fy...men goda var de :-) En braspanna och ca 24 st blev det.
Ingredienser:
100 g mandel
150 g smör
3/4 dl kakao
3 ägg
3 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Gör så här:
Hacka mandeln, gärna i mixer.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker och häll sedan i alla övriga ingredienser.
Häll på en plåt som har smort bakplåtspapper eller flergångsbakplåtspapper på.
Fördela smeten på plåten.
Grädda i 35 minuter i 150 grader.
Skär i rutor.

lördag 21 maj 2016

Tomat- och mandelsalsa

Saftig och smakrik salsa som blev omtyckt både av oss och av gäster som dagen efter fick smaka. 2 pers.
Ingredienser:
1 dl mandel
2 tomater
1 msk persilja
salt
1 msk vinäger
1 msk olja

Gör så här:
Kör alla ingredienser i en mixer. Klart.

torsdag 10 december 2015

Knäck

Knäck gör min man varje jul. Först med stor försiktighet eftersom barnen kunde bränna sig (han själv också för den delen) och sedan med barnens hjälp men nu fick han inga barn att delta utan jag fick hjälpa till. Denna sats gav en hel plåt full med knäckformar.
Ingredienser:
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1 dl skållad hackad mandel
2 msk ströbröd

Gör så här:
Blanda grädde, sirap och socker i en kastrull och låt koka i minst 30 minuter. Kolla att temperaturen är 124 grader eller prova med kultestet om knäcken är klar.Ställ ut knäckformar och fyll formarna med knäck. Låt svalna. 

söndag 15 november 2015

Dadelchokladbollar

Jag blev sugen på något gott till teet. Något med chokladsmak men jag hade inget choklad allt hemma. Dock hade jag kakao. Lite plock i skåpen gav dessa välsmakande chokladbollar.
8-9 st blev det. Jag åt upp alla...helt själv!
Ingredienser:
6 st dadlar
6 st katrinplommon
1 msk kakao
1/2 dl malda mandlar
1/2 dl solrosfrön

Gör så här:
Kärna ur dadlarna och lägg dem tillsammans med katrinplommonen i en mixer.
Kör dem till småbitar och blanda sedan i kakao och mandel. 



fredag 25 september 2015

Chokladwienerbröd

Jag råkade se detta tips på facebook och var tvungen att testa. Bara ett fåtal ingredienser och väldigt lätt och snabbt. Det blir som ett chokladfyllt wienderbröd. Suveränt om man skulle få gäster oanonnserat. En kaka är lagom till 4 personer.
Ingredienser:
4 st smördegsplattor (180 g)
100 g choklad
1 ägg
ev mandel

Gör så här:
Lägg ut smördegen på ett bakplåtspapper. Den ska vara 3 gånger så stor som chokladkakan.
Lägg chokladkakan på mitten.
Skär de utstickande delarna i sneda remsor (ca 1,5-2 cm breda) som du viker över chokladkakan i omgångar från varje sida så att ett flätmönster bildas.
Pensla med ägg och strö ev över hackad mandel.
Grädda i 200 g i ca 20-25 minuter.

fredag 18 september 2015

Brysselkålssallad med senap- och vinägerdressing

Denna sallad var fantastiskt god. Jag har faktiskt aldrig ätit rå brysselkål innan men det var verkligen gott. Söta små blad som fångade upp dressingen så att det blev smakrikt. Jag har heller aldrig ätit pecorini förut. Jag fick förklarat för mig, i affären, att det är som parmesan fast saltare. 
För 4 personer.
Ingredienser:
350 g brysselkål
1 dl tranbär
1 dl mandel
60 g pecorini
Dressing:
1 dl olivolja
1 msk honung
2 msk vitvinsvinäger
1 tsk citronsaft
1/2 tsk finrivet citronskal
1 tsk dijonsenap
1/2 vitlöksklyfta (riven)
salt
svartpeppar

Gör så här:
Skär botten av brysselkålen. Ta bort de fula yttersta skalen men lossa de övriga försiktigt och lägg på tallrikarna.
Strö tranbär, hyvlad mandel och hyvlad pecorinin över.
Blanda ihop dressingen och häll över salladen precis innan servering.

fredag 7 augusti 2015

Energibar

Ibland behöver man ha med sig en lätt lunch och då tänkte jag att en energibar kan vara bra. Mitt första försök var dessa. Dock tog jordnötssmöret över smaken en del. Kanske med mer kakao och någon torkad frukt i...
Ingredienser:
4 dl havregryn
2 dl proteinpulver
1 msk kakao
1/2 dl hackad mandel
2 msk riven kokos
1/2 rivet äpple
1 msk honung
1/2 dl jordnötssmör
1/2 dl mjölk

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser och forma 4 st bars som du vippar in i folie.