Visar inlägg med etikett -brie. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -brie. Visa alla inlägg

fredag 19 oktober 2018

Brie och fikon

En liten efterrätt så här en fredagskväll. 2 kvartar färsk fikon och lite brieost som jag värmt i micron. Enkelt och gott.

onsdag 25 april 2018

Minifrittata

Frittata är italiensk omelett och här är de gjorda i muffinsform för att få många små som kan serveras snyggt med tillbehör. 6 personer.


Ingredienser:
1 msk olja
8 ägg
1 dl riven parmesan
salt
svartpeppar

Gör så här:
Smörj muffinsformarna med olja.
Vispa ihop alla ingredienser och fördela jämnt i hålen.
Gratinera i 200 grader i 12-15 minuter.
Lägg på fyllning innan servering.
Jag hade:
Fyllning 1: Roccula, rostad paprika och brieost.
Fyllning 2: Salami, fetaost och oliver.

söndag 19 november 2017

Bankad fläskfilemedaljong



Fläskytterfilén försökte jag göra lite roligare genom att banka ut dem och lägga lite brieost mellan innan jag stekte dem med grillkrydda i smör. Det fungerade bra och bler gott.

onsdag 2 augusti 2017

Kycklingfiléburgare

Så oprocessat kött som möjligt är ju bra. Kyckling är bra. Mycket grönsaker är bra. Denna rätt måste ju vara superduperbra. Och god... 1 burgare.
Ingredienser:
1 kycklingfilé
1 msk smör
salt
svartpeppar
1 paprikaring
1 msk bostongurka
3 skivor gurka
1 msk rostad lök
1 msk ketchup
1 msk hamburgerdressing
2 skivor brieost
2 salladsblad

Gör så här:
Krydda och stek kycklingfilén färdig i smöret i en stekpanna.
Montera ihop hamburgaren så som du vill ha den. Eventuellt byter du ut några ingredienser eller lägger till t ex lökringar...




måndag 21 september 2015

Friterad brie med fikonmarmelad

Det var tänkt att jag skulle fritera camembert men det blev visst brie istället.  Jag hade hög temperatur i fritösen och den blev brun efter bara några minuter och när vi sedan skar upp så var den kall i mitten fortfarande. Därför skriver jag i receptet att du ska ha lägre temperatur och längre tid istället. Denna ost är lagom för 3-4 personer.
Ingredienser:
250 g brieost
1 ägg
1,5 dl ströbröd
fikonmarmelad

Gör så här:
Knäck ägget i en djup tallrik och vispa upp det.
Vänd osten i ägg, ströbröd, ägg och ströbröd igen.
Sätt fritösen på 170 grader och fritera osten i 3-4 minuter.
Servera med marmeladen.


söndag 26 juli 2015

Hamburgare med brie, bacon och sweet chili sås

Det blev amerikanska dagen idag. Bagels till brunch och nu hamburgare. Nåväl. Vi blev väl inspirerade när vi var "over there". Denna hamburgare har både söta och salta smaker och blev väldigt god. Jag fuskade och gjorde ingenting själv mer än monteringen egentligen. Receptet är till 4 st hamburgare och de är rätt mäktiga pga ost och bacon.
Ingredienser:
4 st hamburgerbröd (Gärna briocher)
150 g brie
4 salladsblad från ett salladshuvud
1 pkt bacon
3/4 dl majonnäs
3/4 dl sweet chili sås
4 hamburgare

Gör så här:
Krydda hamburgarna och stek dem. Stek ev brödet också lite.
Blanda sweet chilisås med majonnäs.
Sätt samman till en hög hamburgare och sätt en pinne i mitten för hållbarheten.