Visar inlägg med etikett -mandelmassa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett -mandelmassa. Visa alla inlägg

onsdag 27 september 2017

Biskvi i långpanna

Så himla gott men så himla svårt att skära snygga bitar. Ska nog göra dem en och en istället eller så får man dels ha ett papper i botten på formen och dels skära upp dem innan översta chokladlagret stelnat ordentligt. Nu knäcktes de och detta var den finaste biten jag lyckades åstadkomma. Ca 25-30 bitar.
Ingredienser:
500 g mandelmassa
1 dl socker
2 äggvitor
300 g smör
3 dl florsocker
2 msk starkt kallt kaffe
3 msk kakao
200 g mörk choklad

Gör så här:
Mixa ihop mandelmassa, socker och äggvita och fördela i en form ca 25x25 cm.
Grädda i 175 grader i ca 15 minuter.
Låt bli helt kall.
Rör ihop smör, florsocker, kaffe och kakao. Fördela över den kalla kakan.
Smält chokladen och häll och fördela över smörkrämen.
Ställ kakan svalt. Skär upp i bitar.

måndag 14 mars 2016

Ugnsäpple med mandelmassefyllning

Tyvärr får vi leva med detta inlägget utan bild för jag glömde nog ta foto. Hittar inte bilden i kameran. Mjukstekta äpplen med mandelmassefyllning och vaniljsås. Mumsigt var det i alla fall. Till 8 personer.

Ingredienser:
8 äpple
150 g mandelmassa
1 citron, skal och saft
3 tsk kanel
1 dl mandelspån

Gör så här:
Skär av ett lock på äpplena och ta bort kärnorna med en äppelutkärnare så att det blir ett hål i mitten.
Ställ äpplena på plåt.
Blanda ihop mandelmassa med citron och kanel.
Fyll massan i hålen och lite ovanpå.
Strö över mandelspån.
Grädda i 150 grader i ca 1 h.
Servera med vaniljsås.