onsdag 9 januari 2019

Kycklingbuljong

Nu skriver jag inte mer om mina dagar utan återkommer när det är dags för återintroduktionen efter 16 dagar (2+14). Istället kommer det lite recept på det jag testat under mina första dagar. Kycklingbuljong kan vara basen i mycket. Du kan ha den när du puréar grönsaker eller bara som en klar soppa som du kan lägga i vad du vill i. Spara lite av det plockade kycklingköttet och lägg i så har du en magnifik soppa (obs! går inte under de första två dagarna av clean reset då du bara ska inta flytande. Eventuellt kan du behöva salta mer så smaka på den innan du packar med den i matsäcken. Jag tyckte det var häftigt att se hur mycket gelantin man kokar ur benen. När buljongen kallnat var den dallrig gelé.


Ingredienser:
Skrovet från 2 ekologiska kycklingar
3-4 l vatten
2 morötter
2 gula lökar
1 tsk havssalt
0,5 tsk svartpeppar
färska örter

Gör så här:
Skala och dela lök och morot och lägg i dessa ohc skrivet i en stor kastrull.
Låt småkoka i 9h eller mer.
Lägg i örterna sista timmen.
Låt svalna lite innan du silar och häller på tättslutande burk.
Håller ca 1 v i kyl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar