tisdag 24 september 2019

Böngryta med sötpotatis och vitkål

Åh, nej. Nu glömde jag ta foto igen. Strunt samma. Rätten var så god att den förtjänar att vara med här i alla fall. 4 portioner

Ingredienser:
0,5 msk olja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
0,5 tsk het paprikapulver
2 msk spiskummin
1 burk passerade tomater
1 burk krossade tomater
1 röd paprika
1 sötpotatis
2 st morötter
150 g strimlad vitkål
2 msk vitvinsvinäger
1 burk små vita bönor
salt
svartpeppar

Gör så här:
Skala och hacka lök och riv vitlöken. Bryn i oljan.
Lägg i finhackad chili och kryddor och låt bryna med en liten stund.
Häll i tomaterna och hackad paprika, sötpotatis, morot och vitkål.
Låt puttra i 10-15 minuter. Känn när rotfrukterna blivit mjuka.
Häll även på bönorna och vitvitnsvinägern och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar