torsdag 13 december 2018

Lakritsmaränger

Jag hittade en jättebra sida kring att göra maränger. När jag läst igenom visste jag precis hur jag ville göra mina lakritsmaränger. Hembakningsrådet. Dessa maränger skulle jag har till min "buche de noël" och de skulle likna svampar. Jag spritsade hattarna som platta skivor och fötterna som spetsiga maränger. I fötterna hade jag dessutom i lite lakritsströssel som gav extra lakritssmak. Med kristyr satter jag sedan samman det till svampar.

Jag tog 2 äggvitor och blandade med 0,5 dl socker och 0,5 dl muscovadorörocker. Detta värmde jag sedan i ett vattenbad till det blev 65 grader.
Detta vispade jag sedan tills det blev svalt.
Spritsade ut maränger och gräddade i 100 grader i 1h och sedan på eftervärme med luckan lite öppen i 1h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar