torsdag 5 september 2019

Grönsaksgratäng

Denna gratäng blev saftig och smakrik då jag öste i en massa örter. Fin blev det också. Ca 5 portioner.
Ingredienser:
1 zuccini
1 aubergine
salt
1/2 msk olja
1 röd paprika
1 gul paprika
4 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 konserv passerade tomater
1 tsk örtsalt
svartpeppar
blandade örter (timjan, persilja, basilika, rosmarin, mejram m fl)
6 ägg
2 dl riven ost
10 cocktailtomater

Gör så här:
Skär zuccini och aubergine i skivor. Bred ut dem och salta rikligt och låt ligga och dra.
Hacka lök och paprika (spara 0,4 gul paprika) och stek i olja.
Ta i riven vitlök, passerade tomater och kryddor samt örter. Låt puttra medan du vispar ihop ägg och ost.
Torka bort vätskan från zuccinin och auberginen. Fördela dessa i en ugnsform.
Häll äggblandningen i grönsakssåsen och rör ihop.
Häll över grönsakerna i formen och fördela sedan gul paprika och halverade cocktailtomater över innan du gratinerar i 175 grader i ca 1h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar